بورس های کالای جهان

در بورس‌های کالایی جهان کالا و محصول‌هایی بنا به مقتضیات اقتصاد هر کشور عرضه می‌شوند که شاید برای ما اندکی تعجب برانگیز باشد. در این گزارش می‌خواهیم به این عرضه‌های متفاوت کالایی در جهان اشاره مختصری داشته باشیم.

به گزارش کالاخبر و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ، بورس کالای چین (دالیان) یکی از بزرگترین بورس‌های کالای جهان برای معاملات محصول‌های کشاورزی است. دالیان در نوامبر ۲۰۱۳ به معنی واقعی کلمه معامله تخم‌ مرغ را آغاز کرد. گزارش وب سایت روزنامه ایرلندی The journal می‌نویسد که عرضه تخم مرغ در بورس کالا چین معنای عمیقی برای صنعت و بازار دارد.

دلیل عرضه تخم مرغ در «معاملات آتی» پرجمعیت بودن این کشور و تأمین غذا برای چینی‌ها است؛ البته چین اولین کشوری نیست که تخم مرغ را در بورس کالا عرضه می‌کند. پیشتر آمریکا تا سال ۱۹۸۲ و ژاپن تا سال ۲۰۱۰ این کار را انجام می‌دادند. نمودار زیر وضعیت عرضه معاملات آتی تخم مرغ از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. معاملاتی که هر چند در لات‌های پنج تنی انجام می‌شوند؛ اما بیش از پیش نشان می‌دهد که کشورها بنا به شرایطی که دارند، بعضی کالاها را در بورس عرضه می‌کنند.

کالاهایی که در بورس‌های مختلف جهان عرضه می‌شود

معاملات تخم مرغ با قیمت و تاریخ تحویل کاملا مشخص صورت می‌گیرد و کشاورزان و شرکت‌های غذایی امیدوارند که این عرضه‌ها مسئله قیمت‌های لحظه‌ای را حل کند. یک تحلیلگر بازار سرمایه در آن زمان گفته بود که اگر عرضه تخم مرغ موفق باشد، می‌توانیم به عرضه محصول‌هایی مثل گراز زنده هم فکر کنیم.

اتفاقی که بعدها محقق شد و امروز می‌توان معاملات آتی گراز زنده را در وب سایت بورس کالای دالیان مشاهده کرد. حتی وبسایت بلومبرگ چندی پیش در گزارشی از کاهش قیمت گراز در چین و تأثیر آن بر کاهش تورم قیمتی مواد غذایی مخصوصا محصولات گوشت خوک خبر داد.

کالاهایی که در بورس‌های مختلف جهان عرضه می‌شود

در بازارهای سرمایه دنیا کالاهای عجیب و غریب دیگری هم معامله می‌شوند. این روزها اگر سری به وبسایت‌های دیده‌بان بازار سرمایه بزنیم، می‌توانیم نوسانات معامله آب پرتقال را ببینیم. برزیل در صدر فهرست کشورهای تولیدکننده پرتقال قرار دارد و پس از آن چین و سپس ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ قرار دارند. این سه کشور تاثیرگذارترین بازارها برای تعیین قیمت بین‌المللی آب پرتقال هستند.

حدود ۵۵ درصد پرتقال‌های ایالات متحده از فلوریدا می‌آید، جایی که محصول آن مستعد رویدادهای آب و هوایی شدید مانند طوفان یا سرمای غیرمنتظره است که می‌تواند محصول کل فصل را از بین ببرد؛ اما چرا آب پرتقال در بورس عرضه می‌شود؟ بر اساس مقاله‌ای که اینوستوپدیا منتشر کرده است، تمرکز بیشتر محصول در یک مکان واحد و احتمال رخدادهای شدید آب و هوایی و شرایط مشابه در برزیل منجر به عدم اطمینان بالا و در نتیجه نوسانات بالا در قیمت پرتقال شد. نبود ظرفیت‌های انبارکردن و فرآوری پرتقال قبل از سال ۱۹۵۰، آب پرتقال را به کالای مصرفی روزمره یا کالای فاسدشدنی محدود و محصور می‌کرد. در دهه ۱۹۵۰، صنعت آب پرتقال با توسعه آب پرتقال فشرده منجمد (FCOJ) متحول شد.

نمودار زیر اختیار معامله آب پرتقال، دارایی پایه یک قرارداد آتی، یکی از این قراردادهای آتی به ارزش ۱۵۰۰۰ پوند از آب پرتقال غلیظ جامد است. صاحب قرارداد در این صورت می‌تواند یکی از این چند اقدام را انجام دهد: معامله (فروش/خرید) قرارداد آتی، مبادله قرارداد با آب پرتقال فیزیکی یا انتقال قرارداد به قرارداد آتی مدت بعدی (در نمودار زیر قیمت آب پرتقال فشرده منجمد با دلار ثابت هم نوسانی بوده است)

کالاهایی که در بورس‌های مختلف جهان عرضه می‌شود

به گفته اینوستوپدیا معامله‌گران باید بدانند که چگونه تغییر در عادات مصرفی می‌تواند روی قیمت آب پرتقال تأثیر بگذارد. افزایش مصرف در کشور تولیدکننده پرتقال، عرضه صادراتی را کاهش می‌دهد. در چنین وضعیتی مردم می‌توانند قید آب پرتقال را بزنند و سراغ نوشیدنی‌های دیگری بروند. شبیه اتفاقی که در آمریکا افتاد و کاهش مصرف منجر به کاهش قیمت شد.

هر کشور و فرهنگی شرایط و ذائقه خاص خودش را دارد. به عنوان مثال غیر از آب پرتقال در بورس کالای ایالت متحده، گاو زنده هم معامله می‌شود. معاملات آتی گاو زنده در واقع خرید و فروش دام در بورس کالای شیکاگو است. قرارداد آتی دام زنده توافقی است که در نهایت گاو زنده کامل را با حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ پوند - معادل ۵۴۴ تا ۶۳۶ کیلوگرم – به خریدار تحویل می‌شود. بیشتر خریداران این معامله فرآوران محصولات گوشتی هستند. شبیه هر معامله آتی دیگری، معامله‌گر باید نگاهی به چارت معاملات بکند و پس از رصد قیمت فعلی تصمیم بگیرد که چند معامله بخرد. هر معامله آتی هم حدودا ۴۰ هزار پوند گاو است. یعنی حدود ۱۸ تن (در نمودار نوسانات قیمت دام زنده در بورس کالای شیکاگو طی ۵ سال اخیر محاسبه شده است).

کالاهایی که در بورس‌های مختلف جهان عرضه می‌شود

کریستف کملب برای دستیابی به ادویه غنی هند سرگردان بود که ناگهان آمریکا را کشف کرد. همین جمله نشان از خاص بودگی ادویه در هند دارد. هند ۷۵ نوع از ۱۰۹ انواع ادویه را تولید و صادر می‌کند. ادویه‌ها بخش قابل توجهی از بازار سرمایه هند را تشکیل می‌دهند. کشور هند حدود ۲.۸ میلیون تن ادویه تولید می‌کند که از این میزان ۸ تا ۱۰ درصد آن صادر می‌شود. بخش دیگری از بازار ادویه در هند در بورس کالاست. مستندات وب‌سایت بورس کالای هند، گویای این است که ادویه در بورس کالا عرضه می‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند با قواعد و شرایط خاصی این محصول را خریداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها