بورس کالا

در هفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که برگزاری نشست توسعه و ساماندهی تجارت داخلی و بین المللی محصول پسته، خریداری قیر ایران از سوی هندی ها روی تابلو بورس کالا، موافقت کمیته فقهی با پیشنهاد بورس کالا مبنی بر تسویه چند مرحله ای، ورود آلومینیوم المهدی به بورس کالا با گواهی سپرده کالایی، عرضه خودروی دنا در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

پسته روی رینگ صادراتی بورس کالا می رود

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» ، در هفته گذشته نشست توسعه و ساماندهی تجارت داخلی و بین المللی محصول پسته با حضور استاندار کرمان، مدیرعامل بانک کشاورزی،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، مدیرعامل بورس کالای ایران برگزار و مقرر شد تا از ظرفیت های بانک کشاورزی برای رونق معاملات محصول پسته در بورس کالای ایران استفاده شود.

در این جلسه مقرر شد تا ظرف هفته آینده نشست مشترک نمایندگان استان و بانک کشاورزی با مدیریت صندوق توسعه ملی با موضوع تأمین مالی صادرات در بخش کشاورزی با محوریت محصول پسته و با موضوع نرخ های خرید پسته، مبلغ خط اعتباری برای خرید در فصل برداشت و نحوه تخصیص اعتبارات مذکور برگزار شود.

همچنین مقرر شد تا اعتبارات خرید پسته از سوی بانک کشاورزی به خریداران از تابلوی بورس اختصاص یابد؛ علاوه بر این قرار است تا بانک کشاورزی در خصوص تودیع تضامین مربوط به پذیرش انبارها در بورس کالای ایران تسهیلات لازم را انجام دهد.

از دیگر نتایج این نشست راه اندازی صندوق کالایی پسته جهت فعالیت بر روی گواهی سپرده پسته بود که مقرر شد تا در دستور کار مجموعه بانک کشاورزی با محوریت کارگزاری بانک کشاورزی قرار گیرد و بورس کالا در این خصوص همکاری و هماهنگی لازم را انجام دهد.

در این جلسه همچنین قرار شد تا بورس کالای ایران زمینه عرضه پسته در رینگ صادراتی را فراهم کند که در این راستا و همزمان به منظور توسعه عرضه پسته در بورس و فعالیت در گواهی سپرده کالایی، استاندارد گونه های مختلف پسته (توسط مسئولان استانی به بورس کالا اعلام و استانداردهای مذکور جهت عرضه و معامله پسته در بورس کالا نهایی شود.

ورود آلومینیوم المهدی به بورس کالا با گواهی سپرده کالایی

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران گفت: تلاش برای ایجاد مشوق های مختلف به منظور امکان گرایش تولید کننده‌ها به سمت بورس در حالی است که شرکت آلومینیوم المهدی از زمانی که خصوصی شده همواره به دنبال تامین مالی از طریق بورس کالا بوده است که پس از انجام مذاکره عنوان شد علاقه مند به استفاده از گواهی سپرده کالایی است.

حامد سلطانی نژاد افزود: از این رو قرار شده انبارهای تهران و بندر عباس این شرکت در بورس کالا پذیرش شوند و از گواهی سپرده کالایی استفاده کند. بازار گردان آن نیز قرار است شرکتی که در حوزه واسطه گری مالی فعالیت کرده بر عهده گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات اولیه انجام شده با مالک شرکت آلومینیوم المهدی گفت: این شرکت به دنبال مدلی توسعه یافته از طریق استفاده از گواهی سپرده کالایی در بورس کالاست که پس از پذیرش انبارهای آن، از همان انبار، عرضه محصولات خود را انجام خواهد داد.

هندی ها قیر ایران را از تابلوی بورس کالا می خرند

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل، از امضای قریب الوقوع توافقنامه ای بین نهادهای ناظر ایران و هند خبر داد که امکان خرید و فروش مجموعه ای از محصولات را در بورس های کالایی دو کشور فراهم می کند.

بهادر بیژنی گفت: ،موافقتنامه ای با حضور دکتر شاپور محمدی، رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه ایران و شیری آجای تیاگی همتای هندی او امضا خواهد شد ؛ این توافقنامه می تواند گام مهمی در پیشبرد اهداف و پروژه های مشترک بین بورس های کالایی ما و دو بورس کالایی هند باشد .  

بیژنی با بیان اینکه قیر از محصولات عمده و استراتژیکی است که تهیه آن از ایران برای هند بسیار مهم خواهد بود، افزود: با امضای این توافقنامه، این امکان برای خریداران هندی فراهم می شود که بتوانند قیر ایران را از تابلوی بورس کالا خریداری کنند.

وی گفت: قیر ایران از طریق پروتکلی که بین بورس های کالایی دو کشور نهایی خواهد شد، فروخته می شود. علاوه بر این، بورس های کالایی ایران و هند با همکاری دوجانبه موضوع صادرات قیر را در دستور کار خود قرار خواهند داد .

موافقت کمیته فقهی با پیشنهاد بورس کالا مبنی بر تسویه چند مرحله ای

کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی این سازمان را تشریح کرد و گفت: تسویه چندمرحله‌ای، یکی از قالب‌های قراردادی است که پیشنهاد راه‌اندازی آن در شرکت بورس کالای ایران ارائه شده است.
مجید پیره در خصوص تسویه چند مرحله ای گفت: مطابق این پیشنهادی که ارائه شده، طرفین در معامله مشخصی در خصوص تسویه مطابق زمان‌بندی مشخص توافق می‌کنند. براساس این سازوکار، مناقصه‌گذار که متقاضی دریافت مقدار معین از کالای معینی بر طبق زمان‌بندی مشخصی است، با عرضه‌کننده آن کالا در خصوص انجام معامله مذکور مطابق زمان بندی مشخصی توافق می‌کند و عرضه‌کننده در ازای تحویل بخش معینی از کالا، بخشی از مبلغی که توافق شده است را دریافت می‌کند

جذب سرمایه های خرد به بازار مسکن با مکانیزم بورس کالا

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان گفت: با توجه به پایین بودن گردش نقدینگی در حوزه مسکن و مواجه بودن ساخت و ساز با رکود نقدینگی، عرضه مسکن در بورس کالا اقدامی بسیار منطقی تلقی می شود که می تواند سرمایه های کوچک حوزه مسکن را به بخش تولید سوق دهد.

حسن محتشم ، بورس کالا را محلی مناسب برای استفاده سرمایه های سرگردان در تولید دانست و گفت: در صورتی که ورود معاملات مسکن در بورس کالا با تجمیع سرمایه های کلان و استفاده از آنها در تولید مسکن همراه باشد، به طور قطع در رونق بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته وی، اگر بورس کالا بتواند از سرمایه های کشور در جهت تولید بیشتر استفاده کند، نقش به سزایی در بازگشت رونق و تزریق نقدینگی به بازار مسکن ایفا می کند.

یکسان سازی نرخ و راه اندازی بازار مشتقه ارز از اولویت های دولت دوازدهم باشد

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: دولت برای راه اندازی بازار مشتقه ارز، باید به سیاست های دخالتی خود در بازار ارز پایان دهد تا بازاری مبتنی بر عرضه و تقاضا شکل گیرد. بنابراین لازم است هر چه سریع تر در راستای اجرای برنامه یکسان سازی نرخ ها و همچنین ایجاد بازاری به منظور پوشش نوسانات نرخ ارز اقدام کند.

سعید اسلامی بیدگلی بر لزوم راه اندازی بازار مشتقه ارزی با استفاده از ابزارهای مالی مبتنی بر ارز در بورس کالا از جمله معاملات آتی و آپشن، تاکید کرد و گفت: راه اندازی این بازار از یک سو به صادرکننده جهت تبدیل درآمدهای ارزی کمک می کند و از سوی دیگر نیازهای واردکننده به واردات مواد اولیه از خارج کشور را برآورده می سازد و به نفع فعالان حوزه تجارت در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه به نظر نمی رسد تردیدی نسبت به راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالا وجود داشته باشد، گفت: گرچه این احتمال وجود دارد که حتی در ابتدای امر و اوایل راه اندازی بازار ارز به کمک ابزارهای مشتقه در بورس کالا مشکلاتی در انجام معاملات بروز کند، اما با توجه به وجود ساز و کار مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا بر معاملات بورس کالا، چنانچه مشکلی هم وجود داشته باشد، به تدریج مرتفع خواهد شد. زیرا سازوکار قیمت گذاری در بورس کالا و شفافیت حاکم بر معاملات آن قابل مقایسه با هیچ بازاری نیست.

با موافقت بانک مرکزی، تک‌نرخی شدن ارز در بورس کلید می‌خورد

با عرضه ارز در بورس، نرخ آن در عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این تنها راهی است که می‌تواند به یکسان‌سازی و تکم نرخی شدن ارز منجر شود.

سیدحسین سلیمی، نایب‌ رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: برای یکسان‌سازی نرخ ارز، آئین‌نامه‌ها و مقررات عرضه ارز در بورس تهیه شده است که قرار بود تا پیش از پایان سال گذشته فعالیت آن آغاز شود اما احتیاط کردند و این کار به امسال موکول شد.

وی در ادامه افزود:هم‌زمان با موافقت بانک مرکزی با عرضه ارز اعم از ارزهای دولتی و صادراتی در بورس، تک‌نرخی شدن ارز کلید می‌خورد.

عرضه خودرو دنا در بورس کالا از مهر ماه

مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به پذیرش خودروی دنا در بورس کالا در اردیبهشت امسال گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها عرضه این خودرو از مهرماه امسال در این بورس آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۲۰۰ خودروی دنا در بورس کالا عرضه شود.

علی تیموری شندی در خصوص وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در مرحله اول سال گذشته خودروی سراتو در بورس کالا پذیرش شد که تا کنون چند بار عرضه این خودرو صورت گرفته است. همچنین در مرحله دوم، پذیرش خودروی دنا در اردیبهشت امسال در این بورس انجام شده که بر اساس پیش‌بینی‌ها عرضه دنا در این بورس از مهرماه امسال آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۲۰۰ خودروی دنا در بورس کالا عرضه شود.

احساس امنیت کشاورزان با ورود به تالار نقره ای

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کالا با استفاده از شیوه های مختلف و جذاب توانسته است احساس امنیت کشاورزان را نسبت به فروش محصولات خود در بازار سرمایه با قیمت واقعی را فراهم کند.

محمد حسن نژاد به اجرای قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی اشاره کرد و افزود: قیمت تضمینی ابزار بسیار مناسبی در شفافیت قیمت محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان است زیرا یکی از راهکارهای کمک به بخش کشاورزی، شفاف سازی و نظامندکردن بازار است که در این خصوص باید از ابزار بورس کالا کمک گرفته شود.

وی با بیان اینکه اگر قیمت تضمینی عمده محصولات کشاورزی جایگزین خرید تضمینی شود شاهد بهبود معاملات بخش کشاورزی و رونق هرچه بیشتر بورس کالا خواهیم بود، تصریح کرد: قیمت تضمینی مزیت های بسیاری دارد که از آن جمله می توان به کاهش هزینه های دولت، استانداردسازی تولیدات و رسیدن کشاورزان در کمترین زمان به پول خود اشاره کرد.

ظرفیت مزارع پذیرش شده به حدود ۴۰ میلیون قطعه در ماه رسید

تعداد شرکت های متقاضی پذیرش جوجه یکروزه در بورس کالای ایران تا تاریخ ۱۶ مرداد ماه امسال به ۴۰ شرکت رسید.

این تعداد شرکت تولیدکننده دارای ظرفیت تولید حدود ۱۹۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه هستند که با توجه به ابلاغیه تعهد عرضه ۲۰ درصد تولید سالانه از سوی انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه، ۴۰ شرکت مذکور دست کم ۳۹ میلیون قطعه جوجه یکروزه تولیدی خود را طی امسال در بورس کالای ایران عرضه می کنند.

با توجه به استقبال مزارع مرغ مادر گوشتی، پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه تعداد زیادی از تولیدکنندگان جوجه یکروزه در کشور، جهت پذیرش و عرضه جوجه در بورس اقدام نمایند.

حمایت همزمان تولیدکننده و مصرف کننده از بستر بورس کالا

مدیرعامل شرکت کوه مرغ شمال به عنوان یکی از عرضه کننده های جوجه یک روزه در بورس کالا به مزیت های عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: اولین مزیت این است که محصول با قیمت منطقی تری به دست مصرف کننده می رسد و جلوی نوسانات کاذب گرفته می شود.

حمید فضل الهی افزود: تعیین کیفیت محصول تولیدی هر برند با استانداردهای مدنظر بورس و مشخص شدن نوع و نژاد جوجه از دیگر مزیت های حضور در بورس کالا به شمار می آید. ضمن اینکه در بورس کالا خریدار حق انتخاب و آزادی عمل بیشتری دارد و می تواند براساس نیاز خود اقدام به خرید نژاد موردنظر جوجه کند.

وی با تاکید بر اینکه عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا رقابت عرضه کنندگان را برای بالا بردن کیفیت محصول افزایش می دهد، گفت: عرضه در این بازار در خصوص برقراری تعادل در قیمت ها نیز بسیار موثر است و از این طریق تولیدکنندگانی که محصولات با کیفیت تری دارند، فروش بهتر و با حجم بیشتر خواهند داشت و می توانند با کاهش بهای تمام شده تولید، محصول خود را با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده برسانند.

فراخوان پذیرش انبار ۵ استان در بورس کالای ایران

شرکت بورس کالای ایران در نظر دارد جهت اجرای سیاست حمایتی قیمت تضمینی محصول ذرت دانه ای تولید داخلی در سال ۹۶ اقدام به پذیرش انبار در استان های خوزستان، کرمانشاه، فارس، قزوین و کردستان کند.

بنابراین انبار استان های مذکور در صورتی در بورس کالای ایران پذیرش می شوند که دارای شرایطی همچون ظرفیت ۵ هزار تنی، توانایی ارایه تضامین لازم معادل ارزش ریالی ظرفیت انبار و یا وفق شرایط ارایه تضامین شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ، ارایه بیمه نامه معتبر معادل ظرفیت انبار برای محصول قابل ذخیره سازی در آن، مجهز بودن به باسکول ۶۰ تنی دیجیتال، دارا بودن پروانه بهره برداری باشند.

این در حالی است که مدت پذیرش و همکاری حداقل تا پایان سال  ۹۶ بوده و درخواست لغو پذیرش از سوی انباردار و استرداد تضامین قبل از پایان سال امکان پذیر نیست لذا در صورت اتمام فعالیت انبار و تحویل کلیه محصول بدون هر گونه شکایت از جانب خریداران، فعالیت انبار می تواند پایان یابد.

مزایای اکران عمومی طرح "قیمت تضمینی" روی تابلوی بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به بیان مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم پرداخت و گفت: در این طرح با توجه به اینکه دولت متعهد است تنها مابه التفاوت قیمت بازار و قیمت تضمینی را پرداخت کند، صرفه جویی هزینه های دولت وعدم نیاز به صرف اعتباراتی از بودجه بابت خرید تضمینی را به همراه دارد.

علی ابراهیمی افزود:عرضه گندم به عنوان یک کالای اساسی در بورس کالا مطابق این ماده قانونی ضمن ایجاد شفافیت و برقراری رابطه مستقیم بین تولیدکننده و خریدار واقعی، به ثبت جامع و یکپارچه اطلاعات کشاورزان و محصولات آنها در سامانه رسمی بورس کالا و سیستم شفاف آن کمک می کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد:عرضه گندم در بورس کالا بر مبنای قیمت تضمینی، تنظیم بازار داخلی و به نوعی همسان کردن قیمت ها را در پی داشته و قیمت ها می تواند با گسترش این بازار و تشویق کشاورزان به معامله در این بستر، به تبعیت از نرخ های جهانی به سمت واقعی تر شدن حرکت کند.

نقشی اساسی سیاست قیمت تضمینی در توسعه اقتصاد کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص عرضه کالاهای اساسی و اجرای طرح قیمت تضمینی برای محصول گندم در بورس کالا گفت:طرح قیمت تضمینی به دلیل تسویه دو سوم از پول کشاورزان طی چند روز امری مطلوب است و چنانچه یک سوم مابقی نیز توسط دولت به موفق پرداخت شود، طرح به صورت کامل و موفقیت آمیز اجرایی می شود.

سید راضی نوری افزود: این طرح به این شرط به طور کامل در کل استان ها قابل اجرا است که در فراهم کردن زیرساخت ها و نهاده های تولید، کشاورز را به حال خود رها نکنیم؛ زیرا تعرفه آب بها، نهاده های اولیه و نیز هزینه اجاره زمین به صورت سالانه تغییر می کند که هزینه های کشاورز را افزایش می دهد. بنابراین قیمت تضمینی نیز باید بگونه ای باشد که ضمن پوشش این هزینه ها درآمد خالصی را برای کشاورز به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: با عرضه محصولات و کالاهای اساسی براساس طرح قیمت تضمینی در بورس کالا به دلیل وجود رقابت و تعیین قیمت طبق کیفیت کالاها، شاهد افزایش سطح کیفی محصولات نیز خواهیم بود و بهبود کیفیت محصولات توسعه بخش کشاورزی و اقتصاد این حوزه، ایجاد بازاری مکانیزه و پیشرفته را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها