بورس نزدک (NASDAQ) بزرگ‌ترین بازار معامله الکترونیک سهام دنیا به تازگی به جمع طرفداران بازار کالایی پیوسته و از نهاد ناظر آمریکا تقاضای صدور مجوز راه اندازی قراردادهای آتی کالایی کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نزدک که از قابلیت های فراوانی از جمله در حوزه فناوری های معاملاتی برخوردار است از هم اکنون زنگ خطر را برای دو بورس انحصارگر کالایی آمریکا یعنی بورس بین قاره ای و شیکاگو به صدا درآورده است.

در بازار کالایی آمریکا بورس های بین قارهای (ICE) و شیکاگو (CME) فعالیت شانه به شانه ای دارند، به طوریکه بورس شیکاگو در شرایطی اخیرا رکورد جدید ۱۵ میلیون قرارداد در روز را رقم زد که بورس رقیب با فاصله ای اندک همچنان در تعقیب اوست؛ گفتنی است بخش عمدهای از بازار ICE متمرکز بر اروپاست.

تاریخچه نزدک

براساس این گزارش، نزدک در ۸ فوریه سال ۱۹۷۱ توسط  National Association of Securities Dealers- NASD تاسیس شد و اولین بازار سهام الکترونیکی جهان نام گرفت. ساختمان نزدک در میدان تایمز شهر نیویورک قرار دارد.

NASDAQ مخفف عبارت  National Association of Securities Dealers Automated Quotations system  به معنی «سامانه اعلام قیمت خودکار انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار» است.

در ابتدای تاسیس فقط یک کامپیوتر برای داده های اطلاعاتی داشت و عملا ارتباطی بین خریداران و فروشندگان انجام نمی‌شد . این بازار باعث پایین آمدن مقداری از سپرده‌ها شد.

نزدک دارای بیش از ۳۲۰۰ کمپانی شامل شرکت‌های ارتباطی و مخابراتی - حمل و نقل -خدمات مالی و ... است بر خلاف بازار وال استریت و بورس نیویورک، بازار  NASDAQ کاملا الکترونیکی است.

همچنین اولین بازار سهامی بود که تبلیغ پررنگ و همه جانبه کمپانی‌های قابل خرید در این بازار را می‌کرد و در تبلیغات خود چنین بیان می‌کرد: بازار سهام نزدک بازار صد سال آینده است در سال ۱۹۸۵ شاخص NASDAQ ۱۰۰ معرفی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها