نفت

نفت برنت در بازار آتی لندن با رشد ۱.۹ درصدی قیمت هر بشکه به ۶۰ دلار و ۴۴ سنت رسید و توانست ۶۵ سنت را لمس کند؛ اتفاقی که بعد از ژولای ۲۰۱۵ برای اولین بار رخ داده است.

* علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی الپری

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،جمعه بیست و هفتم اکتبر قیمت نفت خام برنت با شکستن رکورد دوسال اخیر از مرز ۶۰ دلار عبور کرد. در حالی که نفت خام وست تگزاس نیز بر ۵۴ دلار بالغ شد. می توان گفت که گمانه زنی ها برای ادامه توافق فریز نفتی پس از مارس ۲۰۱۸ مهمترین دلیل تحریک قیمت به قله ۶۰ دلار است.

نفت خام وست تگزاس هفته منتهی به ۲۷ اکتبر را با رشد ۱.۲۶ دلاری پشت سر گذاشت و به قیمت پایانی ۵۴ دلار و ۱۷ سنت رسید که از ماه مارس ۲۰۱۷ بالاترین قیمت آن محسوب می شود و برای سومین هفته پیاپی روند صعودی خود را با رشد هفتگی ۴.۷ درصد ادامه داد. در همین حال در نخستین روز کاری این هفته نیز هم حجم معاملات و هم قیمت نشان می دهد که بازار به عزم راسخ سران اوپک بسیار امیدوار است. نفت امریکا روز دوشنبه در محدوده ۵۴ دلار قرار گرفت و ۵۳ دلار و ۹۳ سنت در حال معامله بود.

در همین راستا نفت برنت نیز در بازار آتی لندن با رشد ۱.۹ درصدی قیمت هر بشکه به ۶۰ دلار و ۴۴ سنت رسید و توانست ۶۵ سنت را  لمس کند؛ اتفاقی که بعد از ژولای ۲۰۱۵ برای اولین بار رخ داده است. در حالی که ارزش یورو در کف سه ماهه اش قرار دارد و بازارها با قدری احتیاط معاملات برنت را در روز دوشنبه آغاز کردند.

روز جمعه محمد بارکیندو، دبیرکل اووپک از حمایت جدی روسیه و عربستان که هر دو در زمره بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان هستند در ادامه توافق نفتی خبر داد. بر اساس گفتگوی آقای بارکیندو با خبرگزاری رویترز این احتمال بسیار وجود دارد که توافق کاهش تولید موسوم به طرح فریز نفتی از پایان مارس ۲۰۱۸ که پنج ماه دیگر است، برای نه ماه دیگر تمدید شود.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در نشستی خبری در این هفته اظهار داشت از این موضوع بسیار استقبال می کند، پیشتر آقای پوتین نیز در اوایل اکتبر از رضایت کشورش در خصوص ادامه برنامه کاهش عرضه نفت خبر داده بود. بر این اساس به نظر می رسد که ابهامات بازار درباره نشست آتی اعضای اوپک برطرف شده است. این نشست حدود یکماه دیگر در ۳۰ نوامبر در وین برگزار خواهد شد و این احتمال بسیار تقویت شده که تا آن زمان عربستان با سایر اعضای اوپک به توافق برسد و پیشنهاد تمدید توافق به مرحله اجرا درآید. اگرچه اعضای اوپک در هفته های قبل اظهار کرده بودند که بازار به تعادل نسبی رسیده است، ولی باید توجه داشت که میزان ذخایر نفت در جهان همچنان بالاست و قیمت ها تازه به حدود نصف قیمت نیمه سال ۲۰۱۴ رسیده اند. افزایش تولید امریکا مهمترین چالش بازار نفت در سال ۲۰۱۷ بوده و دلیل اصلی پافشاری اوپک و نوپک بر تمدید توافق نگرانی از تسلط تولیدکنندگان شیل بر بازار است.

با وجود اینکه تولید نفت ایالات متحده به بالاترین میزان خود از ۲۰۱۵ به این سو رسیده است ولی گزارش بیکر هیوز که روز جمعه منتشر شد نشان داد که تعداد تجهیزات بهره برداری دکل های نفتی تنها یک حلقه افزایش داشته و به ۷۳۷ حلقه رسیده است. امریکا در حال حاضر روزانه بیش از ۹.۵ میلیون بشکه نفت خام تولید می کند که سالانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه به این مقدار افزوده خواهد شد. پ

در حال حاضر با برنامه اصلاح زیرساخت ها که توسط کاخ سفید دنبال می شود، صادرات نفتی امریکا در حال رشد است. آمارها نشان می دهد که با برداشته شدن برخی محدودیت های تجاری در طول دو سال اخیر میزان صادرات نفتی به ۲ میلیون بشکه افزایش یافته، در حالی که تحلیلگران عقیده دارند که ظرفیت زیرساخت ها حمل و نقل دریایی توان پشتیبانی از صادرات ۳.۵ تا ۴ میلیون بشکه در روز را دارد. یکی از تحولاتی که از چشم ناظران اوپک دور نمانده همین واقعیت است که در صورت عدم کنترل عرضه، بازار با کمبود تقاضا و افت قیمت مواجه خواهد شد. از این رو بسیار منطقی خواهد بود که توافق فریز نفتی بین اعضای اوپک و ده کشور متحد آن دوباره تمدید شود.

از سوی دیگر میزان مصرف نفت در جهان بویژه در اقتصادهای بزرگ فاکتور تعیین کننده ای برای قیمت است. ولی بازگشت تقاضای پالایشگاهی امریکا به قبل از توفان های بزرگ و افزایش مصرف زمستانی نفت با توجه به رسیدن فصل سرما به تنهایی مازاد عرضه را جبران نمی کند. با این حال بسیاری از فعالان نفتی برای رصد میزان تقاضای نفت در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، منتظرند که روز سه شنبه و چهارشنبه از مفاد گزارش آماری سازمان اطلاعات انرژی و سازمان نفت در خصوص ذخایر نفت اطلاع یابند.

هفته گذشته بر خلاف پیش بینی کاهش ۲ میلیون و ۵۷۸ هزار بشکه، میزان ذخایر هفتگی ۸۵۶ هزار بشکه رشد کرد که نشان دهنده کاهش تقاضای نفت است وشاید یکی از دلایلی که اشتیاق تولیدکنندگان کوچک برای افزایش تولید، زیاد نیست همین امر باشد. در کل می توان گفت هماوردی اوپک و تولیدکنندگان شیل همچنان ادامه دارد. ولی بیشتر اندیکاتورها روندی صعودی و متعادل برای نفت متصورند.

منبع:سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها