پلیمر

حجم معاملات محصولات پلیمری طی هفته گذشته در بورس کالای ایران ۵۵ هزار و ۵۰۶ تن رقم خورد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عرضه محصولات ۶۴ هزار و ۴۶۸ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۱۰۴ هزار و ۳۷۶ تن بود.

به این ترتیب در دومین هفته آبان ماه، تالار پتروشیمی با رونق بیشتری نسبت به هفته ماقبل روبه رو شد، به طوری که حجم عرضه ها باز هم افزایش یافت. از این رو در مجموع دو هفته اخیر حجم معاملات بیش از ۱۰ هزار تن رشد را تجربه کرد.

به گفته کارشناسان بازار، دلیل اصلی افزایش حجم معاملات را باید در درجه اول در افزایش عرضه برخی گریدهای جذاب جستجو کرد، همچنین در هفته گذشته باز هم استقبال خوبی از گریدهایی همچون PVC و PET بطری صورت گرفت.

در همین حال حجم تقاضا در هفته گذشته بیش از ۴ هزار تن کاهش داشت. به این ترتیب در مجموع دو هفته اخیر تقاضا نزدیک به ۹ هزار تن کاهش را تجربه است. دلیل اصلی این کاهش تقاضا را می توان در آزاد سازی سقف نوسان نرخ پلی پروپیلن ها جستجو کرد زیرا در گذشته برای این گروه ها تقاضای زیادی بر سیستم بورس ثبت می شد، اما طی دو هفته اخیر به دلیل آزاد سازی نرخ تقاضای این گروه واقعی شده و در نتیجه تقاضا باز هم با کاهش مواجه شده است.

به این ترتیب در کل در هفته ای که گذشت ۸۶ درصد از محصولات عرضه شده توسط کارگزاران خریداری شد. همچنین ۴۲ گرید از ۸۳ گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند.

در گروه بطری ها مانند هفته گذشته شاهد روند متعادل معاملات بودیم،  البته در هفته گذشته عرضه ها به میزان ۸۲۵ تن کاهش داشت، این در حالی بود که در هفته گذشته عرضه های این گروه بیش از ۸۰۰ تن افزایش عرضه را تجربه کرده بود. میزان مناسب حجم عرضه ها این گروه را به تعادل رسانده است و امید است در ادامه نیز حجم عرضه ها در سطوح بالا حفظ شود.

البته در هفته گذشته در گروه پایپ، پتروشیمی شازند نیز اقدام به تولید گرید P۱۰۰ کرده بود، به این ترتیب رقابت های قیمتی کاهش داشت. در گروه پی وی سی ها نیز شاهد رقابت معامله گران برای خرید محصولات بودیم، به طوری که S۵۷   پتروشیمی آبادان و گرید ۶۵ پتروشیمی بندرامام با رقابت مورد معامله قرار گرفتند.

گروه پلی استایرن ها هم روندی متعادل را داشتند و تمامی گرید به جز پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ با قیمت پایه خریداری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها