سلطانی نژاد

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر لزوم عرضه کل زنجیره فولاد در چرخه بورس کالا، گفت: از طریق عرضه کامل زنجیره تولید در بورس، امکان رعایت منافع واحدهای بالادستی و پایین دستی و کشف قیمت مناسب فراهم می شود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،حامد سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه عرضه کل زنجیره صنعت فولاد در بورس کالا موردنظر ماست، بیان داشت: بورس کالا را می توان فرصتی برای رقابت شفاف دانست

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: در واقع بورس کالا ابزاری است که به کشف قیمت محصولات کمک می کند و اگر عرضه کل زنجیره تولید فولاد در بورس صورت گیرد شفافیت بر همه مراحل معامله آن حاکم می شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر آن است که کل زنجیره فولاد در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد؛ به طوری که شفاف سازی فقط برای بخشی از ساختار زنجیره تولید به صلاح صنعت نیست، بلکه باید کل زنجیره شفاف شده و فرایند کشف قیمت آن هم مشخص باشد که این مهم در بورس کالا می تواند اتفاق بیفتد.

به گفته سلطانی نژاد، شفاف سازی نباید مخصوص صنایع بالادستی باشد؛ بلکه باید صنایع پایین دستی نیز با شفافیت در حوزه تولیدشان گام بردارند

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: در سال های اخیر با بهره برداری از پروژه های مختلف، می توان گفت یک بازار خوب در حوزه فولاد شکل گرفته است. اما همچنان نکته موجود در این میان بحث قیمت در صنعت فولاد ایران است. به طوری که میان صنایع بالادستی و پایین دستی در حوزه قیمت ها اختلاف نظرهایی وجود دارد و عرضه کل زنجیره تولید در بورس کالا می تواند به این چالش ها خاتمه داده و اجازه دهد تا قیمت واقعی در این بازار کشف شود.

وی به شفافیت فعالیت های اقتصادی از طریق مکانیسم بورس کالا اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم در حوزه صادرات شفاف باشیم، باید واردات شفاف داشته باشیم. همچنین نحوه قیمت گذاری و نحوه تخصیص محصولات وارداتی هم باید مشخص باشد که این اتفاق در بورس کالا قابلیت اجرایی دارد.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به یکی از مهم ترین کارکردهای بورس کالا برای افزایش کارایی صنعت فولاد، گفت: یکی از کارایی های مهم عرضه محصولات در بورس ایجاد کارایی تخصیص است

سلطانی نژاد افزود: اکنون وقتی معاملات دو جانبه در عرصه صادراتی و معاملات داخلی انجام می شود، مشخص نیست که تخصیص کالا به صنایع پایین دستی به چه صورت انجام می شود؛ اما وقتی معاملات در بستر بورس انجام می شود، کارایی تخصیص که ارتباطی با قیمت پیدا می کند، رخ می‌دهد و مهم آن است که وقتی می‌خواهیم کارایی قیمتی و کارایی تخصیص داشته باشیم، زمانی این کارایی به درستی محقق می شود که کل عرضه در مقابل تقاضا قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر شاهد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بودیم، افزود: رعایت منافع واحدهای بالادستی و پایین دستی هر ۲ در بورس امکان پذیر است و ما می توانیم با یک روش میانه ای که منافع هر دو طرف رعایت شود به یک مدل کشف قیمت مناسب در بورس برسیم

مدیرعامل بورس کالا خاطرنشان کرد: حتی مدتی است که امکان عقد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا برقرار شده و چه در فرایندهای داخلی و چه در فرایندهای بین المللی، مثل صادرات و واردات، انعقاد قراردادهای بلندمدت امکانپذیر شده است.

سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه در کنار تکمیل زنجیره عرضه محصولات تولیدی صنعت فولاد، بحث استمرار عرضه نیز یک موضوع مهم است، گفت: در بورس مجالی ایجاد می شود تا بازی یکدیگر را ببینیم. یعنی رقابتی ایجاد می شود که براساس آن می توان بازی دیگران را مشاهده کرد.

مدیرعامل بورس کالا تاکید کرد: در حوزه فولاد، راه حلی جز تکمیل زنجیره عرضه و استمرار عرضه آن در بورس وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، عرضه محصولات پایه در بورس کالا، سبب شفافیت اقتصادی شده و جلوی رانت، انحصار و سوءاستفاده را می گیرد، بر این اساس، گروه ها و افرادی که معمولا به وجود رانت خو گرفته اند، تلاش می کنند در مقابل طرح هایی که باعث شفافیت اقتصادی شود، سنگ اندازی کنند.

در صورت عرضه محصولات در بورس، مصرف کنندگان اصلی و نهایی می توانند با سهولت و اطمینان بیشتری مواد پایه مورد نیاز خود را خریداری کنند و دیگر فضایی برای فعالیت دلالان و رانت خواران وجود نخواهد داشت.از جمله محصولاتی که عرضه آنها در بورس کالا انجام می شود، مواد پتروشیمی، کشاورزی، فراورده های نفتی و معدنی است.

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها