در یادداشت قبلی با شاخص CRB و ساختار آن و نقش این شاخص در تحلیل بین بازاری آشنا شدیم، در این مطلب نیز به بررسی شاخص JOC می پردازیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران »، بسیاری از اقتصاد دانان، اعتقاد دارند قیمت کالاهای صنعتی قابلیت بیشتری برای نشان دادن فشار های تورمی دارند و ضعف و قدرت اقتصاد را بهتر از قیمت محصولات خوراکی نشان می دهند. این اقتصاد دانان این گونه استدلال می کنند که قیمت محصولات خوراکی بیش از آنکه تحت تأثیر پارامترهای اقتصادی باشد، متأثر از سوبسیدهای دولتی ، شرایط آب و هوایی و ملاحظات سیاسی است . با این حال، هیچ کس منکر نقش قیمت محصولات خوراکی در تعیین نرخ تورم نیست. اما در این بین شاخصی نیز وجود دارد که کاملا مستقل از قیمت محصولات خوراکی است، این شاخص JOC  است که در سال 1986 وضع شده است. شاخص JOC از زمان انتشار ، همواره یکی از شاخص های مورد توجه اقتصاددانان و تحلیلگران بازار برای سنجش فشارهای تورمی بوده است .

ساختار شاخص JOC چگونه است ؟

شاخص JOC در واقع تکمیل شده شاخصی است به همین نام که در سال 1948 و به صورت ماهانه تنظیم می شد و هدف آن ایجاد شاخصی بود که قابلیت پیش بینی روند های تورمی را داشته باشد .این شاخص کالایی قیمت های محصولات صنعتی را نشان می دهد که بعدها توسط موسسه تحقیقات چرخه اقتصادی توسعه یافت و نام این شاخص با شاخص JOC-ECRI تغییر نام یافت .

گروه های تشکیل دهنده این شاخص ، منسوجات ، فلزات ، فرآورده های نفتی ، خوراک های گازی و کالاهای متفرقه هستند. این کالاها به دلیل قابلیت بالایی که در پیش بینی روند های تورمی دارند انتخاب شده اند .

کالاهای تشکیل دهنده این شاخص در جدول زیر آورده شده است :

نام کالا

نام گروه

ردیف

آلومینیوم ، فولاد ، مس ، قلع ، سرب ، روی

فلزات

1

کرباس ، کتان ، پلی استر

منسوجات

2

گاز طبیعی ، اتیلن

خوراک های گازی

3

نفت خام ، بنزین

فرآورده های نفتی

4

چرم ، لاستیک ، کارتن مقوایی ، چوب بلوط ، تخته چندلایی

متفرقه

5

 

این شاخص طبقه بندی گسترده ای از مواد خام مورد استفاده در تولیدات صنعتی را در بر دارد و  علاوه بر اینکه یک شاخص پیشرو در زمینه پیش بینی نرخ تورم است به پیش بینی چرخه های کسب و کار نیز کمک می کند .

یکی از مهم ترین تفاوت های این شاخص با CRB  ودیگر شاخص ها این است که در محاسبه این شاخص ، مواد غذایی ، حبوبات و فلزات گرانبها مانند طلا و نقره وجود ندارند.

 

 

نمونه ای از شاخص JOC که توسط سایت آن منتشر می گردد :

 

کاربرد شاخص JOC در تحلیل بین بازاری :

در کشور آمریکا شاخص نقدی مواد خام صنعتی CRB و شاخص JOC شاخص های مهمی هستند و از آنجایی که هر دو تنها از قیمت مواد صنعتی تشکیل شده اند ، روندی بسیار مشابه دارند و همبستگی بالایی بین نمودار های آن ها مشاهده می شود . اما اگر بخواهیم شاخص نقدی CRB را با شاخص JOC در مورد تغییرات نرخ بهره مقایسه کنیم ، شاخص CRB  همبستگی بالاتری با نرخ های بهره در کشور آمریکا دارد و تغییرات بازار اوراق قرضه را مناسب تر بیان  میکند ، چون در کشور آمریکا شاخص مواد خام غذایی در کنار شاخص مواد صنعتی و با تشکیل شاخص نقدی CRB ، درک بهتری را از بازار کالایی این کشور بیان می کنند.

نتیجه گیری :

در یادداشت قبلی با شاخص CRB و ساختار آن و نقش این شاخص در تحلیل بین بازاری آشنا شدیم. در این قسمت با شاخص JOC آشنا شدیم .در قسمت بعد نیز با شاخص های مهم در کشور کانادا آشنا شده و دو شاخص مهم IPPI و RMPI را بررسی خواهیم کرد. در پایان یادداشت ها قصد داریم بهترین شاخص را جهت استفاده در بورس کالای کشورمان پیشنهاد کنیم.

*میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها