• ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
  • کد خبر: 14409
عکس و نمودار مس

بررسی بازار هفته گذشته مس نشان می‌دهد که قیمت این فلز صنعتی، به‌رغم افت بیش از ۳۰ هزار تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، افت ۳.۴ درصدی داشت که عمدتا به‌دلیل رشد کند اقتصاد چین و انتشار داده‌های نامطلوب در کنار رفع نگرانی اهالی بازار از کسری قابل توجه عرضه (به‌ویژه ناشی از اعتصابات) و تقویت ارزش دلار بود. برای بازار پرنوسان مس طی هفته‌های آتی، احتمال سقوط تا سطح ۶ هزار و ۵۰۰ دلار بر تن وجود دارد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، با تقویت ارزش دلار و فروکش کردن جو روانی ناشی از اعتصابات، قیمت مس با ۱.۱ درصد کاهش از سطح ۶ هزار و ۹۰۰ دلار بر تن سقوط کرد. شایان ذکر است که طی این روز، حدود ۹ هزار و ۴۰۰ تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز کاسته شد. شاخص ارزش دلار، در روز دوشنبه، افزایش ۰.۱۳ درصدی داشت و به ۹۲.۸۳ واحد رسید. در این مدت، حدود ۳ هزار کارگر (۲ اتحادیه کارگری) معادن پرو شرکت ساوترن‌کاپر، همچنان در اعتصاب به سر می‌بردند.

روز سه‌شنبه، با توجه به پیش‌بینی شرکت‌های بزرگ معدنی مبنی بر کسری اندک عرضه مس تصفیه شده در سال جاری و احتمال به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، عدم گزارش حاکی از تعطیلی واحدهای پرو شرکت ساوترن‌کاپر و معدن اسکوندیدای شیلی و همچنین تقویت ارزش دلار، قیمت مس باز هم کاهش یافت و در سطح ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن نشست. این در حالی است که طی این روز، بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد. شاخص ارزش دلار طی روز سه‌شنبه، شاهد افزایش ۰.۴۱ درصدی بود و به ۹۳.۲۱ واحد رسید.

در روز چهارشنبه، قیمت مس همراه با انتشار داده‌های ضعیف اقتصاد کلان در چین، افت ۰.۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۶ هزار و ۷۰۰ دلار بر تن معامله شد. گفتنی است که تحلیلگران افت قیمت مس را ناشی از کندی مصرف این فلز صنعتی در چین می‌دانند. انتشار داده‌های ضعیف اقتصاد چین، تمایل سرمایه‌گذاران به بازار مس را تحت‌الشعاع قرار داد و علی رغم کاهش شاخص ارزش دلار و افت موجودی انبارها، بازار مس با افت قیمت مواجه شد.

آمارها نشان می‌دهد که فروش منازل مسکونی در چین کاهش یافت. همچنین مقامات ساوترن‌کاپر اعلام کردند که حجم تولید این شرکت تحت تأثیر اعتصابات کارگری معادن پرو قرار نگرفته است. این مسئله طی روز چهارشنبه نیز به افت قیمت‌ها دامن زد. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز، حدود ۵ هزار تن کاهش یافت و در نزدیکی سطح ۱۹۰ هزار تن نشست. شاخص ارزش دلار نیز افت ۰.۱۱ درصدی داشت و رقم ۹۳.۱۱ واحد را به ثبت رساند.

روز پنجشنبه برای بازار مس، خوشایند بود و قیمت فلز سرخ در این روز تحت تأثیر کاهش شاخص ارزش دلار و انتشار داده‌های صنعتی مطلوب در چین، نزدیک به ۰.۱ درصد افزایش پیدا کرد، اما همچنان در سطح ۶ هزار و ۷۰۰ دلار بر تن باقی ماند. آمارها نشان می‌دهد که رشد صنعتی چین در ماه نوامبر نسبت به انتظارات بازار، افزایش بیشتری را تجربه کرد؛ البته عوامل منفی در بازار روز پنجشنبه وجود داشتند که رشد قیمت مس را تا حدی محدود کردند. از مهم‌ترین این عوامل، می‌توان به نگرانی اهالی بازار در مورد کندی تقاضای چین اشاره کرد.

انتشار آمارهای نومیدکننده در بخش مسکن و ساخت و ساز نیز، گمانه‌زنی‌ها پبرامون کندی رشد اقتصادی این کشور آسیایی را تشدید کرده است. طی روز پنجشنبه، حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد که از جمله عوامل حامی رشد قیمت این فلز صنعتی محسوب می‌شود. در این روز، شاخص ارزش دلار نیز طی کاهشی ۰.۱۲ درصدی به ۹۳ واحد رسید .لازم به ذکر است هر گونه تغییر در جهت عرضه یا تقاضا، قادر است قیمت مس را به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار دهد.

در آخرین روز کاری هفته گذشته، در کنار انتشار داده‌های ضعیف اقتصاد چین و تداوم نگرانی اهالی بازار در مورد کندی رشد اقتصادی این کشور و همچنین در پی کاهش تقاضای فلزات، قیمت مس به میزان ۰.۴ درصد افت پیدا کرد، اما همچنان در سطح ۶ هزار و ۷۰۰ دلار بر تن باقی ماند. در ماه نوامبر، شاخص خرید مدیران Caixin در بخش صنعت، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به پیش‌بینی فعالان و تحلیلگران بازار داشت. همچنین آمارها نشان می‌دهد که در ماه اکتبر، تولید مس شیلی رشد ۱۳.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه از سال گذشته تجربه کرد.

شایان ذکر است که اخبار مذکور به حدی ناامیدکننده بود که تأثیر مثبت تداوم اعتصابات کارگری در امریکای لاتین بر رشد قیمت مس را خنثی کرد. طی روز جمعه، حدود ۵ هزار تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن کاسته و سطح موجودی این فلز صنعتی در انبارهای این بورس، به ۱۸۳ هزار تن رسید. شاخص ارزش دلار نیز روز جمعه، طی افت ۰.۱۷ درصدی به ۹۲.۸۴ واحد رسید. نمودار ۱، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را طی یک ماه اخیر به تصویر می‌کشد.

همان‌طور که در نمودار ۱ مشاهده می‌شود، قیمت مس طی هفته‌ای که گذشت، افت ۳.۴ درصدی را پشت سر گذاشت. این در حالی بود که بیش از ۳۰ هزار تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این مدت کاسته شد. با توجه به گزارش‌های منتشر شده مبنی بر رشد حجم تولید مس پرو طی سال آتی همچنین به خاطر افزایش ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر، انتظار می‌رود که این کشور با قدرت برای حفظ جایگاه دوم و رشد اقتصادی خود تلاش کند. تحلیلگر مؤسسه Citic Futures اعلام کرد که تداوم عملکرد ضعیف بازار مس نتیجه تشدید انتظارات اهالی بازار از رشد کند اقتصاد چین بوده است. این امر به تنهایی می‌تواند، طی بازه کوتاه‌مدت، قیمت مس را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و تا سطوح ۶ هزار و ۵۰۰ دلار بر تن پایین بیاورد.

منبع:اخبار فلزات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها