محمدی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نشست خبری صبح روز جاری در محل سازمان بورس و اوراق بهادار در بیان اقدامات کلی انجام شده طی 18 ماه گذشته در این نهاد، پذیرش کالاهای کشاورزی و تقویت عرضه این محصولات با کمک بورس کالای ایران را به عنوان پنجمین اقدام مهم انجام شده در بازار سرمایه عنوان کرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، شاپور محمدی به اقدامات مثبت انجام شده در بورس کالا اشاره کرد و گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم و اصلاح سیاست خرید تضمینی یکی از مهم ترین اقدامات مهم در حوزه بورس کالا است به طوریکه جایگزینی سیاست خرید تضمینی با طرح قیمت تضمینی یکی از اقداماتی است که میتواند به رونق بورس کالا و نقد شوندگی معاملات بخش کشاورزی کمک کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در بیان سایر مزایای عرضه کل گندم تولیدی در بورس کالا به کمک اجرای سیاست قیمت تضمینی گفت: دولت می تواند از این سیاست برای کنترل و تنظیم بودجه خود بهره بگیرد؛ بطوریکه دولت به جای پرداخت کل اعتبار مربوط به خرید تضمینی از خزانه، تنها بخشی که از هزینه خرید تضمینی مربوط به مابه التفاوت قیمت پایه با قیمت معامله شده در بورس کالاست را از خزانه پرداخت می کند؛ این اتفاق، کمک بزرگی در راستای کاهش بار مالی دولت است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای سیاست قیمت تضمینی با عرضه کل گندم در بورس کالای ایران سیاست مثبتی از سوی دولت است، گفت: در این راستا هم قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی به تصویب رسیده و هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اجرای سیاست قیمت تضمینی تاکید دارند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به افزایش چند برابری حجم معاملات گندم در بورس کالا نسبت به سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: امیدواریم همین روند صعودی ادامه یابد و از سال آینده شاهد رشد حجم معاملات کشاورزی از جمله گندم در بورس کالا باشیم.

محمدی همچنین به آغاز معاملات پسته و زعفران در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت:در حال حاضر معاملات بخش کشاورزی در کنار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی به شیوه ای مطلوب در حال انجام بوده و در مجموع معاملات بورس کالای ایران رشد قابل توجهی داشته است و میتواند با رشد بیشتری هم رو به رو شود.

وی افزود: کالاهای کشاورزی در بورس های کالایی دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند که از جمله آنها می توان به معامله محصولاتی همچون ذرت، جو، گندم و انواع غلات وغیرغلات اشاره کرد که بخش عمده ای از حجم معاملات آنها را در بر می گیرد. در این حوزه بورس کالای ایران نیز طی دو سه سال اخیر عملکرد خوبی داشته و می تواند توسعه بیشتری نیز داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها