مدیرعامل

با توجه به مزیت‌های فراوان بورس کالا در عرضه محصولات کشاورزی و سایر کالاهایی که قیمت گذاری آن ها در بازار آزاد دشوار است گفت و گویی انجام دادیم با حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران که در ادامه می خوانید.

معاملات در بورس کالا تا چه حد ریسک های معاملاتی را کاهش می دهد؟

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،بورس کالای ایران در راستای تسهیل معاملات بازار کالا در کشور با بهره‌گیری از ابزارهای نوین مالی گام‌های بزرگی را تا کنون برداشته است. هم‌اکنون نیز همچنان با رایزنی با فعالان اقتصادی گوناگون در حال مذاکره برای معرفی بازارهای جدید برای محصولات مختلف است تا بتواند از این طریق هزینه مبادلات و همچنین ریسک فعالان بازار را کاهش دهد.

برای کاهش ریسک در بورس کالا چه بازارهایی راه اندازی شده است؟

در همین راستا اقداماتی نظیر راه‌اندازی معاملات بلندمدت در قالب قراردادهای فوروارد و کشف پریمیوم، راه‌اندازی معاملات به روش مناقصه و تسویه چندمرحله‌ای، انتشار و راه‌اندازی معاملات اوراق خرید دین، توسعه و راه‌اندازی صندوق‌های کالایی در حوزه محصولات کشاورزی، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در حوزه محصولات پتروشیمی، راه‌اندازی بازار تهاتری، راه‌اندازی فرآیند تسویه ارزی و افزایش تجارت با عراق با استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در حال انجام است.

قراردادهای فوروارد چه مزیت هایی دارد؟

با استفاده از قراردادهای فوروارد و کشف پریمیوم طرفین قرارداد متعهد می‌شوند تا محصولی را در زمان‌های مشخصی در آینده با قیمتی که بر مبنای یک قیمت مرجع به دست خواهد آمد با یکدیگر مبادله کنند. این قرارداد موجب اطمینان خاطر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای واسطه‌ای در زمینه فروش محصول در زمان مناسب و با قیمت منصفانه خواهد شد. همچنین در کنار این قراردادها راه‌اندازی مکانیزم تسویه چندمرحله‌ای موجب خواهد شد تا طرفین معامله بتوانند در بیش از یک نوبت فرآیند تسویه را انجام دهند و در قراردادهای بلندمدت نیز ایفای تعهدات طرفین تضمین شود. با تحویل چند مرحله‌ای کالا طی سررسیدهای مختلف وجه آن نیز متقابلاً طی چند نوبت برای فروشندگان واریز خواهد شد.

روش مناقصه خریداران عمده کالا به چه صورت انجام می شود؟

در روش مناقصه خریداران عمده کالاها که نهادهای دولتی را نیز شامل می‌شود می‌توانند از طریق مکانیزم‌های تضمین‌شده و رقابتی بورس کالا اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود کنند و هزینه تأمین کالا کاهش یابد و در زمان کوتاه‌تر و با شفافیت بیشتر کالا تأمین شود.

صندوق های کالایی با چه هدفی راه اندازی شده است؟

صندوق‌های کالایی در حوزه کشاورزی به ویژه در حوزه زعفران و پسته پس از راه‌اندازی منجر به ورود سرمایه‌های خرد و سرمایه‌گذاران غیرمتخصص به حوزه محصولات کشاورزی خواهد شد و از این طریق تأمین مالی بخش کشاورزی را بهبود خواهد داد. در این صندوق‌ها مدیران متخصص با تجمیع سرمایه‌ها اقدام به خرید و فروش کالا یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا در زمان مناسب نموده و از این طریق صاحبان سرمایه را از سود بخش کشاورزی منتفع خواهند نمود.

در حوزه ساماندهی عرضه محصولات پتروشیمی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ایجاد و توسعه گواهی سپرده کالایی در حوزه پتروشیمی موجب خواهد شد تا صاحبان محصول با انبار کردن محصولات پتروشیمی و تهیه قبض انبار، محصولات را در تناژهای پایین و با قیمت های روز به فروش برسانند و این موضوع سبب تسهیل در معاملات محصولات پتروشیمی خواهد شد.

بازار تهاتری چیست و چه مزیت هایی دارد؟

معاملات بازار تهاتری روش نوین بورس کالا است که با راه‌اندازی آن طیف وسیعی از فعالان بازار فعلی که به صورت پراکنده در حال تبادل حواله‌های کالایی خود هستند بتوانند از یک بازار بزرگتر و منسجم‌تر بهره‌مند شوند. در حال حاضر و با توجه به کمبود نقدینگی در صنعت بسیاری از فروشندگان محصول به جای دریافت وجه نقد از خریداران حواله‌های کالا دریافت می‌کنند که نقدشوندگی بسیار پایینی دارد، با راه‌اندازی بازار تهاتری بورس کالا فعالان صنایع مختلف قادر خواهند بود تا با تبادل حواله‌ها با یکدیگر بتوانند به کالای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و با تسریع تبادلات و افزایش نقدشوندگی پویایی بازارهای کالایی افزایش یابد.

خرید از رینگ صادراتی بورس کالا به کجا رسید؟

از جمله موارد دیگری که بورس کالا در حال پیگیری است ایجاد شرایطی است تا خریداران بورس کالا در رینگ صادراتی بتوانند تسویه خود را در خارج از مرزهای ایران انجام دهند. با ایجاد این بستر و تسهیل معاملات ارزی امید داریم تا خریداران خارجی محصولات صادراتی بورس کالا اقبال بیشتری نسبت به کالاهای داخلی داشته باشند. همچنین در راستای افزایش صادرات، دیگر راهکاری که بورس کالا در حال پیگیری است افزایش تعامل با کشورهای همسایه از جمله عراق است. بورس کالا در تلاش است با بهره‌گیری از ظرفیت موجود در مناطق آزاد با توسعه انبارهای تحت نظارت در این مناطق کمک کند تا فروشنده محصول خود را در این انبارها ذخیره کند و سپس با عرضه این محصول در تابلوی معاملاتی بورس کالا خریدار بتواند به راحتی محصول خود را ترخیص و به مقصد حمل نماید.

زعفران در کدامیک از بازارها و به چه روش معامله می شود؟

زعفران در بورس کالا در بازار معاملات گواهی سپرده کالایی معامله می شود. معاملات گواهی سپرده زعفران از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است و در حال حاضر دو انبار در مشهد و تربت حیدریه پذیرش شده و در این زمینه فعال هستند. این معاملات به صورت روزانه در ۷ نماد پیوسته انجام می شود.

خرید توافقی زعفران نیز از ابتدای آذر ماه در سه رقم پوشال معمولی، پوشال مرغوب و نگین آغاز شده است و تا ۲۲ آذر ماه بالغ بر ۹۰ کیلوگرم معامله خرید توافقی صورت گرفته است.

معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا به چه روشی انجام می شود؟

معاملات مرتبط با محصولات کشاورزی در بورس کالا در قالب قراردادهای نقد، نسیه و سلف در بازار فیزیکی و در قالب گواهی سپرده کالایی در بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا صورت می‌گیرد.

ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا چقدر بوده است؟

در بازار فیزیکی طی سال جاری تا تاریخ ۱۷ آذر ماه مقدار یک میلیون و ۹۳۰ هزار  تن محصول به ارزش ۲۲۱۳۲ میلیارد ریال در بورس کالا معامله شده است. نیمی از این معاملات مرتبط با گندم بوده است که به صورت نقدی معامله شده است. همچنین حدود ۳۲ درصد از کل معاملات متعلق به شکر بوده که به صورت نقدی معامله شده است. ذرت، جو، انواع کنجاله‌ها، مرغ منجمد، زعفران، برنج، عدس، روغن خام، تخم‌مرغ، مرغ و جوجه  سایر محصولاتی هستند که در این بازار معامله می‌شوند.

گواهی سپرده کالایی به چه منظور راه اندازی شده است؟

گواهی سپرده کالایی که در سال‌های اخیر در بورس کالا در زمینه محصولات کشاورزی اجرایی شده است موجب شده است تا بازارهای منسجم‌تری برای کالاهای کشاورزی شکل بگیرد. تولیدکنندگان پس از برداشت محصول، آن را به انبارهای مجاز در سراسر کشور تحویل داده و پس از آن می‌توانند گواهی سپرده صادر شده را در بورس کالا به فروش برسانند.

مکانیزم قیمت تضمینی چه تفاوتی با خرید تضمینی دارد؟

دولت نیز با بهره‌گیری از روش‌های مدرن فراهم شده در بورس کالا توانسته است بخش زیادی از هزینه‌های خود را کاهش دهد و با استفاده از مکانیزم قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی تنها مابه‌التفاوت مورد نیاز را پرداخت نماید و ارتباط میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را تقویت کند و تصدی‌گری‌های دولتی را کاهش دهد. در بخش کشاورزی معاملات گواهی سپرده ذرت، جو، زعفران و پسته در حال حاضر در بورس کالا انجام می‌شود.

معاملات سکه طلا به چه طریقی در بورس صورت می گیرد؟

در بورس کالای ایران معاملات سکه طلا از چند طریق مختلف امکان‌پذیر شده است. گواهی سپرده سکه طلا، قراردادهای آتی سکه طلا و قراردادهای اختیارمعامله خرید یا فروش سکه ابزارهای نوین بورس کالا در زمینه معاملات سکه است.

گوهی سپرده کالایی سکه چه مزیت هایی دارد؟

در مورد گواهی سپرده کالایی سکه، در حال حاضر صرفا خزانه بانک رفاه نماد معاملاتی دارد و در حال معامله است. البته دو خزانه دیگر از دو بانک مختلف در حال پذیرش هستند. مشتریان می توانند با سپردن سکه خود در خزانه بانک رفاه و ارزیابی در بانک و صدور گواهی سپرده کالایی اقدام به فروش سکه‌های خود نمایند. خریداران نیز قادر خواهند بود روزانه گواهی سپرده کالایی را از طریق سامانه‌های کارگزاری خرید نمایند. هچنین بدون نیاز به تحویل گرفتن سکه می‌توانند مجددا از طریق همین سامانه آنها را به فروش برسانند و هر زمان که نیاز داشتند با مراجعه به خزانه بانک رفاه سکه‌های خود را دریافت نمایند.

قراردادهای آتی و اختیارمعامله چه ویژگی هایی دارد؟

قراردادهای آتی و اختیارمعامله با خاصیت اهرمی توسط افرادی که به دنبال پوشش ریسک قیمت هستند و یا به دنبال یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا هستند به کار گرفته می‌شود. مشتریان این بازارها در صورت اخذ موقعیت در این بازارها و نگه‌داشتن آن تا سررسید می‌توانند سکه خود را به قیمت تعیین‌شده در روز معامله تحویل دهند یا تحویل بگیرند.

آیا صندوق کالایی پشتوانه طلا در بورس کالا وجود دارد؟

همچنین تا کنون دو صندوق کالایی پشتوانه طلا در این بازار ایجاد شده و در حال فعالیت هستند و سرمایه افراد غیرمتخصص را تجمیع کرده و با سرمایه‌گذاری در بازارهای مرتبط با سکه، سرمایه‌گذاران را از سود حاصل منتفع می‌نمایند.

بورس کالا چه مزیت‌های برای عرضه محصولات پتروشیمی دارد؟

عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا موجب شده است تا با آگاهی یافتن از میزان عرضه و تقاضای هر محصول بتوان برنامه‌ریزی در تولید و بازار پتروشیمی را بهبود بخشید. عرضه محصولات پتروشیمی در بورس سبب شفافیت در عرضه و تقاضا می‌شود، همچنین نگرانی و التهاب را در بازار پتروشیمی کم کرده و تقاضای خرید را واقعی‌تر کرده و در مجموع به تنظیم بازار کمک می کند. همچنین از این طریق مصرف‌کنندگان داخلی با دسترسی بهتر و عادلانه‌تر به بازار به دور از انحصار توانسته‌اند به تأمین نیازهای خود بپردازند. دولت نیز با بهره‌گیری از مکانیزم‌های فراهم شده در بورس کالا توانسته است بخشی از بازار پتروشیمی را سامان دهد و با حذف واسطه‌های غیر ضرور هزینه مصرف‌کنندگان را نیز کاهش دهد.

چه اقداماتی برای عرضه برنج در بورس کالا صورت گرفته است؟

از آنجایی که قیمت این محصول کشاورزی دارای قیمت حاشیه بازار است بنابر این از حمایتی بالاتر برخوردار بوده و انتظار نداریم که تمام برنج تولیدی در بورس کالا معامله شود.بر همین اساس محصولات استان های اردبیل ، مرکزی، خراسان شمالی و زنجان در بورس کالا عرضه خواهد شد، این روش عرضه کالا سبب افزایش کیفیت کالا نیز خواهد شد.

عرضه شکر در بورس کالا تا چه حد توانسته بازار را کنترل کند؟

با توجه به عرضه‌های مستمری که شرکت دولتی بازرگانی و مجموعه انجمن شکر در سال جاری داشتند بازار به خوبی تنظیم شد و شاهد قیمتتعادل عرضه این محصول در بازار بودیم. این امر به دلیل عرضه‌های پر حجم در بورس کالا صورت گرفت.

عرضه سیمان در بورس کالا به کجا رسید؟

بورس کالا در چند سال اخیر بارها آمادگی خود را برای عرضه سیمان اعلام کرده و با توجه به مذاکراتی که با انجمن سیمان انجام شده در تلاش هستیم با تعیین یک قیمت منصفانه بتوانیم این کالا را در بازار بورس کالا عرضه کنیم.

عرضه خودرو در بورس کالا به کجا رسید؟

خوشبختانه استقبال خوبی از عرضه خودرو کیا سراتو در بورس کالا صورت گرفت و با توجه به شرایط ویژه بورس برای فروش این خودروها کمتر از دقایقی تمامی این خودروها به فروش رسید؛ به علاوه برنامه جدیدی برای عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا داریم که در این میان ایران خودرو درخواستی داده و باید منتظر ماند و دید چه خودروهایی عرضه خواهد شد و برای برداشته شدن بازار انحصاری باید مکانیزیم عرضه و تقاضا فعال شود که زیر ساخت لازم در بورس کالا برای این امر فراهم است و ورود به ورس کالا می‌تواند موجب شکسته شدن انحصار در بازارهای بیرونی شود.

منبع:میزان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها