بورس کالا

سال ۹۶ در آماری قابل توجه شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات بورس کالا در حوزه های مختلف بودیم به طوریکه ارزش کل معاملات این بورس از ۱۱۷هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

به گزارش«کالاخبر»، به نقل از ایلنا، در بررسی جزئی آمار معاملات هم مشاهده می شود که در حوزه معاملات پتروشیمی و کشاورزی و بازار مشتقه رکوردهای تاریخ ۱۰ ساله بورس کالا جابه جا شده و در بخش صنعتی و معدنی هم شاهد رشد حجم و ارزش معاملات در بسیاری از کالاها بوده ایم.به منظور بررسی دلایل ثبت رکوردهای جدید در معاملات بورس کالا با امیرمسعود پرور، کارشناس بازارهای کالایی گفت و گو کرده این که در ادامه می خوانید.

*به نظر شما دلیل ثبت آمارهای قابل قبول در بورس کالا چه عواملی بوده است؟

بهبود آمار عملکرد کلی بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۶ را به حق می توان ناشی از اعتماد صنایع به ساز و کارهای عملیاتی بورس کالا و همچنین تلاش کلیه مدیران، کارشناسان و عوامل اجرایی در داخل و خارج شرکت بورس کالا دانست که در تحقق این دستاورد سهیم بوده اند. به طور حتم برگزاری نشست های متعدد و تعامل برای بهتر شدن معاملات و گوش دادن به خواسته عرضه کنندگان و مصرف کنندگان، از دلایل آمارهای قابل قبول بورس کالا در سال ۹۶ به شمار می رود.

در این بین سال ۹۵ ارزش معاملات بورس کالا ۸۱هزار میلیارد تومان بود که سال گذشته به ۱۱۷هزار میلیارد تومان رسیده است. از طرفی شاهد رشد حجم معاملات عمده محصولات در بورس کالا طی سال ۹۶ بوده ایم که این فاکتور، برای سنجش عملکرد بورس کالا ابزار صحیح تری به نظر می رسد. براین اساس در تالارهای کشاورزی، پتروشیمی، فرآورده های نفتی، بازار فرعی و همچنین معاملات مشتقه نیز شاهد رشد حجم معاملات بوده ایم و تنها در تالار صنعتی و معدنی نیز با وجود افت ۷درصدی حجم معاملات، افزایش ۳۱ درصدی ارزش معاملات ثبت شده است. در مجموع می توان گفت رشد ۳۴ درصدی ارزش معاملات در کنار رشد ۵ درصدی حجم معاملات بازار فیزیکی بورس کالا آمار قابل قبولی برای بازار سرمایه در سال ۹۶ بوده است.

*پیشی گرفتن ارزش بازار مالی بورس کالا از بازار فیزیکی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در بورس های کالایی دنیا، وجود بازار مالی قدرتمند از شاخصه های توسعه یافتگی آن بورس ها به شمار می رود که در بورس کالا نیز طی دو سال گذشته شاهد پیشی گرفتن ارزش معاملات بازار مالی و مشتقه، از بازار فیزیکی هستیم. در سال گذشته ارزش معاملات بازار مالی و مشتقه بورس کالا در حالی به بیش از ۶۷هزار میلیارد تومان رسید که ارزش معاملات بازار فیزیکی به نزدیک ۵۰ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

همچنین بازار مالی متشکل از معاملات سلف موازی، سپرده کالایی و صندوق های سرمایه گذاری به مرور به عنوان ابزار تامین مالی مجتمع های تولیدی و شرکت های بازرگانی جایگاه خود را در جامعه فعالان بورس کالا پیدا می کند و مورد استقبال طیف گسترده ای از صنایع قرار خواهد گرفت. همچنین قراردادهای آتی و اختیار معامله طلا با توجه به نوسانات طلا و ارز در سال گذشته با اقبال بیشتری از سوی فعالان همراه بوده است. همانگونه که در آمارهای اعلامی از سوی بورس کالا میبینیم حجم معاملات مشتقه با رشدی بالغ بر ۳۳درصد با افزایش ارزش به بیش از ۶۹ درصد نسبت به سال ۹۵ همراه بوده و این نشان از افزایش عمق و پویایی بازار مشتقه دارد؛ بازاری با ارزش بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶.

*روند معرفی و تقویت ابزارهای مالی نوین بورس کالا برای استفاده فعالان اقتصادی را چطور می بینید؟

توسعه ابزارهای نوین در کنار اجرای سیاست های مرتبط با ارتقای سطح آگاهی فعالان بازار موجب افزایش تقاضا برای درخواست سرمایه گذاری در حوزه های تامین مالی بنگاه ها خواهد بود. فعالان بازار همواره در پی کسب فرصت های سرمایه گذاری مطمئن و نوین هستند که ایجاد گواهی سپرده کالایی در کنار صندوق های کالایی موجب ارتقای جایگاه بورس کالا بعنوان بازار مطمئن و به صرفه تر از سیستم های بانکی در تامین مالی بنگاه ها محسوب شده و معاملات آپشن ریسک های عملیاتی را تا حدود زیادی پوشش می دهد.

*برای بهبود عملکرد بورس کالا در اقتصاد ایران چه راهکارها و مواردی را پیشنهاد می دهید و در مسیر توسعه این بورس چه موانعی را متصور هستید؟

با توجه به تنوع خدمات و ابزار موجود در بورس کالای ایران ضرورت آموزش به عنوانن اصلی ترین عامل توسعه می بایست مورد توجه و تاکید کلیه ارکان و فعالان این بازار قرار گیرد. زیرا بزرگترین مانع در تحقق توسعه در سطوح مختلف ملی و بین المللی آموزش و فرهنگ سازی است. در خاتمه می توان گفت تداوم روند رو به رشد در توسعه بازارهای بورس کالا منوط به اتخاذ سیاست های تشویقی و حمایتی  در عرضه ها و انجام معاملات صادراتی در کلیه حوزه های صنعتی، معدنی و پتروشیمیایی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها