اوپک

بدنبال تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، عربستان سعودی اعلام کرد ثبات در بازار نفت را تضمین خواهد کرد. در حالیکه امارات متحده عربی اعلام کرده اوپک به توافق کاهش تولید خود پایبند است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از یک مقام وزارت انرژی این کشور نوشت: این کشور با تولیدکنندگان بزرگ خارج از اوپک و همچنین مصرف کنندگان بزرگ برای جلوگیری از هر گونه اختلال در روند عرضه، همکاری خواهد کرد.

این مقام سعودی گفت: عربستان به حمایت از ثبات بازارهای نفت در جهت منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و رشد پایدار اقتصاد جهانی متعهد است.

اوپک به همراه گروهی از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه با هدف متعادل کردن عرضه و تقاضا، توافق کرده مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه در روز از میزان عرضه را محدود کند. این توافق از ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمده و قرار است تا پایان امسال اجرا شود.

هر گونه کاهش صادرات نفت ایران، ممکن است میزان عرضه به بازارها را که در حال حاضر به دلیل توافق نفتی اوپک و غیراوپک محدود شده است، محدودتر کند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی که امسال ریاست دوره‌ای اوپک را برعهده دارد، در توییتر اعلام کرد ائتلاف تولیدکنندگان نفت در اهداف حمایت از بازار مصمم است.

مزروعی گفت: با همکاری متحدانمان، تلاش‌های مشترکمان برای متعادل کردن مجدد بازار نفت و احیای سرمایه گذاری در صنعت نفت، به خوبی پیشرفت می‌کند.

نشست بعدی اوپک ۲۲ ژوئن در وین برگزار می‌شود.

امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت یکشنبه هفته جاری اظهار کرده بود قیمت ۶۰ تا ۶۵ دلار، قیمت مناسبی برای هر بشکه نفت است و مقامات نگرانند که قیمت‌های بالا تنها تولید بیشتر شیل آمریکا را تشویق کند و به نوسان بیشتر منجر شود.

بهای معاملات آتی برنت ICE روز سه شنبه در ۷۴.۸۵ دلار در هر بشکه بسته شد.

طبق جدیدترین نظرسنجی اوپک "اس اند پی گلوبال پلاتس"، ایران ۳.۸۳ میلیون بشکه در روز نفت در آوریل تولید کرده است که حدود یک میلیون بشکه در روز بالاتر از سطح تولید این کشور در فاصله سال ۲۰۱۲ تا اوایل سال ۲۰۱۶ است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک روز سه شنبه پیش از اعلام تصمیم ترامپ به "سی ان ان مانی" گفته بود وضع مجدد تحریم‌ها، به نفع اقتصاد جهانی نخواهد بود.

دبیرکل اوپک گفته بود هر عامل بیرونی که بر عرضه یا تقاضا تاثیر بگذارد، بدون شک توازن بازار را برهم خواهد زد و به نفع تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان نخواهد بود.

وزیر انرژی امارات در توییتر نوشت: اوپک یک سازمان غیرسیاسی است. هدف ما تضمین ثبات بازار نفت به منظور عرضه مناسب، اقتصادی و مرتب نفت به مصرف کنندگان، درآمد ثابت برای تولیدکنندگان و سود مناسب سرمایه برای کسانی که در صنعت نفت سرمایه گذاری می‌کنند، است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها