مخاطب

با توجه به راه اندازی نخستین بازار آتی زعفران دنیا در بورس کالای ایران که طی مراسمی در روز چهارشنبه دوم خردادماه ۱۳۹۷ انجام خواهد شد، سوالات زیادی از سوی مخاطبان و به ویژه زعفران کاران و تجار زعفران مطرح می شود.

به عنوان مثال یکی از مخاطبان «کالاخبر» این سوال را مطرح کرده است که آیا در معاملات آتی باید مالیات بپردازیم و آیا معامله در بازار آتی به منزله تجارت زعفران است؟

کالاخبر: در پاسخ به سوالی که در مورد مالیات مطرح شده است، می توان گفت یکی از دغدغه های همیشگی افرادی که گزینه معاملات در بورس کالا برای آنان مطرح می شود، مباحث مربوط به مالیات است.

ابتدا لازم است بگوییم معاملات آتی جزو معاملات اوراق بهادار مشمول بند ۲۴ ماده ۱ قانون اوراق بهادار است و از هرگونه مالیاتی معاف است. بر همین اساس، هیچ مالیاتی بر سود حاصل از فعالیت در این بازار وضع و اخذ نمی شود.

اما یکی از سوالات و دغدغه های دیگر تجار این است که چنانچه آمار معاملات آنها در بورس مورد توجه حوزه های مالیاتی و ممیزین قرار گیرد این حجم معامله شاید برای آنها به عنوان مبنایی برای میزان فعالیت تلقی شود و بر آن مبنا از آنان مطالبه مالیات شود.

در این مورد نیز باید دقت شود که معامله در بازار آتی هرگز به معنای معامله کالا و تجارت کالا نمی باشد و حتی اگر ۱۰ها بار تا زمان سررسید (زمان مبادله وجه و کالا بین خریدار و فروشنده نهایی) معامله از سوی هر فردی در بازار آتی صورت گیرد این فقط به منزله معامله اوراق آتی بوده و با آن رفتاری همچون معامله اوراق مشارکت و ... خواهد شد و به منزله تجارت کالا تلقی نخواهد شد. سود و زیان این معاملات نیز به منزله سود و زیان خرید و فروش اوراق بهادار بوده و از هرگونه مالیات معاف است و مبنای احتساب ضرایب مالیاتی و محاسبه حجم تجارت نمی تواند باشد.

لازم به ذکر است که این امکان برای خریداران در بازار آتی وجود دارد تا در صورتی که تمایلی به تحویل گرفتن محصول ندارند، در روزهای پایانی معاملات هر قرارداد، نسبت به فروش اوراق آتی خریداری شده  خود اقدام نمایند و نسبت به تحویل گرفتن محصول نیز اقدام نکنند و حتی در صورتی که تا روز آخر نسبت به فروش اوراق خود اقدام ننموده باشند، با قبول یک جریمه یک درصدی (با عنوان جریمه نکول تحویل) عملاً بدون تحویل گرفتن محصول، معاملات خود را در آن سررسید به پایان برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها