• ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
  • کد خبر: 18011
صندوق طلا

"طلا" کالای ارزشمندی است که در کل دنیا به عنوان یکی از امن ترین کالاها برای سرمایه گذاری به شمار می رود. در کشور ما نیز خرید و فروش سکه طلا از رونق بالایی برخوردار است این محصول به دلیل استفاده زیاد به یک کالای عمومی برای سرمایه گذاری مردم تبدیل شده است.

به گزارش «کالاخبر»، با توجه به نوسانات بالای طلا که تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی قرار دارد، سرمایه گذاری روی این محصول دارای ریسک های متعددی است. در همین راستا، از سال گذشته شاهد تولد صندوق های طلا در بورس کالا با هدف پوشش ریسک هایی که در خرید نقدی طلا در مقابل مردم و سرمایه گذاران وجود دارد، بودیم که امروز شمار این صندوق ها به عدد چهار رسیده است.

صندوق های سرمایه گذاری طلا، یکی از ابزارهای مالی نوین هستند که به سرمایه گذاران این امکان را می دهند که به جای خرید و نگهداری طلا و تحمل هزینه های حمل و نقل، انبارداری و خسارت های احتمالی آن، اوراق این صندوق ها را خریداری کنند. با خرید این اوراق، سرمایه گذار در عین داشتن مالکیت طلا، مسئولیت نگهداری از آن را بر عهده ندارد. به عبارت دیگر، این صندوق ها بخش قابل ملاحظه ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه گذاری در طلا اختصاص می دهند و علاقمندان به سرمایه گذاری در آن طلا اقدام به خرید واحدهای این صندوق ها می کنند.

این صندوق ها همچنین برای پوشش ریسک هایی که از بی ثباتی های سیاسی و جغرافیایی ناشی می شود، بسیار مفید هستند. چراکه طلا کالایی مناسب و ارزشمند برای حفظ ارزش پول و پوشش ریسک مربوط به سقوط ارزش پول ملی و ارزهای بین المللی است. به این ترتیب یک سرمایه گذار حقیقی یا حقوقی با سرمایه گذاری در صندوق های طلا می تواند در این نوع از دارایی سرمایه گذاری کرده و در معرض مزایا و احیاناً معایب مالکیت طلا قرار بگیرد؛ با این تفاوت که زحمت و تلاشی برای خرید، تحویل و نگهداری طلا مطابق آنچه در بازار کالاهای فیزیکی اتفاق می افتد، متحمل نمی شود.

مزایا

این ابزار مالی ضمن تحقق بازدهی مناسب با ریسک پایین سرمایه گذاری، مزایای دیگری نیز دارد. بطوریکه صندوق سرمایه گذاری طلا با هدف سرمایه گذاری در انواع اوراق بهادار مبتنی بر فلز طلا شامل گواهی سپرده سکه طلا، مشتقات سکه طلا و ... ، باعث ایجاد شفافیت بیشتر در معاملات و کشف قیمت عادلانه تر برای طلا می شود. از طرفی این صندوق ها مزایایی نسبت به معاملات شخصی دارند که استفاده از تحلیل گران خبره و با تجربه، کاهش ریسک از طریق ایجاد تنوع در سرمایه گذاری در قراردادهای آتی، سکه نقدی و سایر فرصت های سرمایه گذاری از جمله این مزایا هستند.

نقدشوندگی بالای واحدهای صندوق نیز دیگر مزیت صندوق های طلاست تا برمبنای آن، خریداران در هر زمان که تمایل دارند بتوانند نسبت به نقد کردن آن اقدام کنند. هزینه معاملاتی پایین تر برای سرمایه گذاران و امکان انباشت ثروت معامله گران خرد و سرمایه گذاری در دارایی هایی با ارزش بیشتر نیز دیگر ویژگی های آنها است. همچنین با رشد حجم معاملات صندوق های طلا در بازار و استقبال معامله گران از این صندوق ها، این بازار به کمک اوراق گواهی سپرده سکه طلا می تواند به عنوان مرجع قیمت گذاری این اوراق نیز شناخته شود.

با توجه به مزایایی که مطرح شد می توان گفت سرمایه گذارانی که تمایل به معامله در بازار طلا را داشته اما آشنایی کافی با فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت های نقدی بازار طلا ندارند و یا تمایلی به درگیر شدن با ریسک بالای معاملات آتی را نداشته باشند، می توانند به این صندوق ها مراجعه کنند. چراکه استفاده از افراد متخصص در مدیریت این صندوق ها و همچنین تجمیع سرمایه گذاری های خرد در آنها، امکان مشارکت را برای همه فعالان با هر مقدار سرمایه فراهم می آورد.

در مجموع اینکه، استفاده از پرتفوی متنوع سازی شده در این صندوق ها ریسک معاملات را به مقدار زیادی کاهش می دهد. تمام این موارد باعث می شود که در کنار سایر فرصت های سرمایه گذاری بتوان به این صندوق ها به عنوان محیطی امن برای سرمایه گذاری توجه داشت.

بازده بیش از ۱۰۰ درصدی در یک سال!

تاریخچه راه اندازی صندوق های کالایی مبتنی بر طلا در بورس کالای ایران نشان می دهد که این صندوق ها تاکنون بازدهی قابل توجهی را عاید سرمایه گذاران خود کرده اند.

بطوریکه در اولین تجربه راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلا در بورس کالا، در صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس با نماد «لوتوس» از زمان پذیره نویسی آن در خرداد سال ۹۶ تاکنون یعنی طی مدت یکسال، شاهد تحقق بازدهی حدود ۱۰۸ درصدی هستیم. پس از آن نیز، در بورس کالا صندوق های سرمایه گذاری زرافشان امید ایرانیان و طلای کیان راه اندازی شده و معاملات ثانویه خود را آغاز کردند.

در خرداد ماه جاری نیز پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری طلای مفید با نماد «عیار» به عنوان چهارمین صندوق طلایی، طی پنج روز کاری صورت پذیرفت و با دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات ثانویه آن نیز بزودی در بورس آغاز خواهد شد.

در پایان گفتنی است، موارد ذکر شده در شرایطی به طور کامل محقق خواهد شد که اطلاع رسانی به این صندوق ها در میان عموم مردم و سرمایه گذاران افزایش یابد. در همین راستا باید تدبیری اندیشید که میزان آگاهی مردم از نوع معاملات صندوق، تضامین آن، پرتفوی سرمایه گذاری و سایر موارد با اهمیت آن افزایش یابد و بی شک برگزاری کلاس های آموزشی و اطلاع رسانی بیشتر می تواند در این مسیر اقدامی موثر باشد. چراکه اطمینان بیشتر مردم، تمایل به سرمایه گذاری در این بازارها را افزایش می دهد و حضور فعالان بیشتر در این بازار را به دنبال دارد. تنها در این صورت است که می توان شاهد بازاری پویا، با گردش معاملات بالا و به دنبال آن نقدشوندگی بیشتر به عنوان اساس هر بازار توسعه یافته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها