معدن

ارزش صادرات معدنی و صنایع معدنی تا پایان تیر ماه امسال از ۳.۷ میلیارد دلار عبور کرد و صادرات این بخش با رشد ۲۱درصدی همراه شد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، از ابتدای سال ۹۷ تا انتهای تیر ماه در حالی که صادرات معدن و صنایع معدنی با رشد مواجه شد، واردات تولیدات این حوزه کاهش ۱۷درصدی را تجربه کرد. در ۴ ماه ابتدای سال جاری اندکی بیش از ۱.۶ میلیارد دلار محصولات معدنی و صنایع معدنی وارد کشور شد.

در میان کالاهای صادر شده، بخش مس در رشد، پیشتاز بود و به افزایش ۹۳درصدی دست یافت در حالی که فولاد رشد ۷۴درصدی را پشت سر گذاشت. صنعت مس در بخش تولید نیز در سال جاری جان تازه ای گرفته است.

بازارهای هدف؛‌ عراق اول

در میان ۲۰ کشور بازار هدف ایران، کشورهای عراق (۵۳۶ میلیون دلار)، چین(۴۹۱ میلیون دلار) و امارات متحده عربی (۴۸۱میلیون دلار) قرار دارند و در انتهای جدول نیز به ترتیب قطر(۲۸.۱ میلیون دلار)، ترکمنستان(۲۸.۰۶ میلیون دلار) و هلند (۲۷.۹ میلیون دلار)جای گرفته اند. کل تناژ صادراتی این بخش به مرز ۲۱ میلیون تن رسید که سهم زنجیره فولاد در مرز ۴ میلیون تن، زنجیره مس ۲۰۱هزار تن و آلومینیوم به ۵۳هزار تن قرار داشت. در این مدت ۱.۸ میلیارد دلار محصولات زنجیره فولاد، ۴۴۹ میلیون دلار زنجیره مس و ۱۱۹ میلیون دلار نیز انواع سنگ به خارج کشور صادر شد.

تناژ واردات نیز به یک میلیون و ۴۲۴ هزار تن رسیدکه زنجیره فولاد با ۵۴۱ هزار تن، زغالسنگ و کک با ۲۴۴ هزار تن و پودر آلومینا و محصولات وابسته با ۱۳۵هزار تن در رتبه های اول تا سوم جای گرفتند. در همین حال ارزش واردات فولاد به ۴۸۳ میلیون دلار، آلومینیوم به ۶۶میلیون دلار و پودر آلومینا ۷۲ میلیون دلار رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها