جنگ تجاری

لیست اخیر تعرفه‌های پیشنهادی ایالات متحده امریکا، بیش از ۲۰۰میلیارد دلار از کالاهای چینی شامل محصولات مسی را پوشش می‌دهد. در مقابل، چین نیز در اقدامی متقابل تعرفه ۲۵‌ درصدی بر محصولات گوناگون مسی امریکا ازجمله قراضه مس اعمال کرده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از مس پرس، CRU ذکر کرد پس از تصمیم ایالات متحده امریکا در زمینه وضع تعرفه ۲۵ درصدی برای ۵۰ میلیارد دلار از محصولات صادراتی چین در ماه ژوئن، دولت چین نیز در اقدامی متقابل، بر محصولات صادراتی ایالات متحده به ارزش ۵۰ میلیارد دلار، تعرفه ۲۵ درصدی اعمال کرد. نخستین تعرفه بر دسته‌ای از محصولات به ارزش ۳۴ میلیارد دلار از تاریخ ۶ جولای اعمال شد و اعمال تعرفه‌های بیشتر در انتظار واکنش امریکاست.

تنش تجاری میان ایالات متحده و چین، در مقایسه با کالاهای کشاورزی یا سایر فلزات مانند فولاد و آلومینیم، تقریباً تأثیری بر بازار داخلی مس نداشته است؛ اما لیست اخیر تعرفه‌های پیشنهادی ایالات متحده، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی شامل محصولات مسی از قبیل سیم‌پیچ مسی، کابل های برق (۱کیلووات) و کالاهای خانگی مانند یخچال را پوشش می‌دهد. با این وجود، چین حجم ناچیزی از محصولات مسی را به ایالات متحده صادر می‌کند. یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که چین هنوز بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده محصولات مختلف مسی است. کالاهای خانگی، به‌ویژه، دستگاه‌های تهویه مطبوع، احتمالاً بیشترین آسیب‌پذیری را نسبت به تعرفه‌های جدید خواهند داشت. با این وجود، همچنان این سؤال مطرح است که آیا مصرف‌کنندگان ایالات متحده قادر خواهند بود جایگزین مناسبی برای خرید این محصولات، بدون نیاز به پرداخت قیمت‌های بالاتر، پیدا کنند. لازم به ذکر است که کل مس استفاده شده در دستگاه‌های تهویه مطبوع صادراتی توسط چین، کمتر از یک درصد تقاضای مس این کشور در سال را تشکیل می‌دهد.

چین در قبال لیست ۲۰۰ میلیارد دلاری و لیست ۵۰ میلیارد دلاری امریکا برای اعمال تعرفه‌های وارداتی بر کالاهای چینی دست به اقدامات متقابل زد و تعرفه ۲۵ درصدی بر محصولات گوناگون مسیِ ایالات متحده از جمله کنسانتره، کاتد، بلیستر و قراضه اعمال کرده است. با توجه به این‌که دولت چین به طور عمومی برای مذاکره مجدد با دولت امریکا ابراز تمایل کرده است، این کشور تاکنون تاریخ اجرای تعرفه بالاتر بر سه محصول اول در لیست مذکور را اعلام نکرده است. برای ضایعات مس اعلام شده است که تعرفه‌های جدید از تاریخ ۲۳ آگوست ۲۰۱۸ به اجرا در خواهد آمد.

انگیزه جدا کردن ضایعات از کنسانتره، کاتد و بلیستر در این لیست، مشخص است. با این حال، به نظر می‌رسد چون چین بزرگ‌ترین بازار برای صادرات قراضه مس آمریکاست، به‌طوری‌که چین بیش از ۶۸ درصد از کل صادرات ضایعات این کشور در سه سال گذشته را به خود اختصاص داده است. بنابراین، اعمال تعرفه ۲۵ درصدی تأثیر زیادی بر صنعت ضایعات ایالات متحده امریکا خواهد گذاشت. علاوه بر این، قراضه مس امریکا دارای کیفیت خوبی است، اما تخفیف قیمتی جزئی بر آن اعمال می‌شود و بنابراین، مصرف آن برای سایر کشورها از جمله کره جنوبی جذابیت چندانی ندارد.

از سوی دیگر، چین از سال ۲۰۱۷، برنامه‌ای با اولویت بالا در زمینه حفاظت از محیط‌زیست به اجرا گذاشته است و تحت این برنامه، کاهش واردات ضایعات خارجی یکی از اقداماتی است که برای رسیدن به این هدف اجرا شده است. گفتنی است که چین در اوایل سال جاری، واردات ضایعات دسته هفت را محدود کرد و اخیراً اعلام کرده است که در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، واردات ضایعات به چین کاملاً متوقف خواهد شد. این به این معنی است که روند واردات ضایعات چین با این تعرفه‌ها یا بدون آن، در میان‌مدت نزولی خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها