جهانی

عملکرد هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که تشدید جنگ تجاری موجب روند نزولی نفت و فلزات اساسی شد.

افزایش تولید اوپک و روسیه و تشدید جنگ تجاری نفت را کاهشی کرد

به گزارش «کالاخبر»، قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر عواملی چون افزایش تولید نفت اوپک، روسیه و آمریکا، تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین، افزایش تولید نفت لیبی، رکورد شکنی صادرات نفت عراق و افزایش ارزش دلار آمریکا تحت فشار زیادی قرار گرفت اما چشم انداز نگران کننده عرضه نفت با نزدیک شدن به موعد تحریم های ایران، اختلال در عرضه نفت آمریکا در پی وقوع طوفان و کاهش بی سابقه ذخایر نفت آمریکا مانع از افت شدید قیمت ها شد.

تولید نفت اوپک در فاصله ماه های جولای و اوت ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به بالاترین رقم سال جاری میلادی یعنی ۳۲.۷۹ میلیون بشکه رسیده است. افزایش تولید نفت لیبی و رکورد شکنی صادرات نفت عراق عامل این رشد تولید بوده است. همچنین تولید نفت روسیه در ماه گذشته، ضمن رکوردشکنی از نظر حجم تولیدات نفتی روسیه، به رکورد ماهانه ثبت شده در دوران شوروی سابق نزدیک شد.

قیمت نفت آمریکا در معاملات روز سه‌شنبه به دنبال تخلیه سکوهای نفتی خلیج مکزیک در آستانه وقوع طوفان افزایش یافت و از مرز ۷۰ دلار در هر بشکه گذشت. در پی این طوفان ده‌ها سکوی نفت و گاز آمریکا در خلیج مکزیک در آستانه از راه رسیدن طوفان گرمسیری گوردون تعطیل شدند. با گذشت طوفان از سواحل آمریکا و نزدیک شدن زمان اجرای دور جدید تعرفه‌های آمریکا روی واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی شاهد کاهش قیمت نفت در روز پنجشنبه بودیم. با این وجود انتشار آمار هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا و کاهش بی سابقه ذخایر نفت این کشور موجب شد قیمت ها تا حدودی مورد حمایت قرار گرفته و افت زیادی را تجربه نکنند. نگرانی‌ها نسبت به احتمال ضعیف شدن تقاضا برای نفت به دلیل تشدید تنش‌های تجاری جهانی، قیمت‌ها را در معرض فشارهای کاهشی قرار داده است اما انتظارات برای محدود شدن عرضه به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران در نوامبر، تا حدودی از بالا ماندن قیمت‌ها حمایت کرده است

 در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

تشدید جنگ تجاری فلزات اساسی را مجددا نزولی کرد

فلزات اساسی در هفته ای که گذشت تحت تاثیر تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و افزایش ارزش شاخص دلار آمریکا تحت فشار قرار گرفته و نزولی شدند. تازه ترین آمارهای وزارت کار آمریکا که این هفته منتشر شد نشان می دهد که اقتصاد این کشور طی ماه اوت بیش از ۲۰۱ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است که این میزان بسیار بیشتر از پیش بینی ۱۹۱ هزاری اقتصاددانان و بهتر از عملکرد ماه قبل بوده است.

بر اساس این گزارش رشد دستمزدها نیز در این مدت به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ میلادی رسیده و نرخ بیکاری آمریکا نیز به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۱ میلادی رسیده است. انتشار این آمار به تحلیلگران این اطمینان را می دهد که دو بار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری کاملا در دسترس خواهد بود. از طرف دیگر ادامه بحران های ارزی در کشورهای در حال توسعه از جمله ترکیه و آرژانتین موجب افزایش تقاضا برای دلار آمریکا و تقویت بیش از پیش ارزش آن شده است.

رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته بر تهدیدهای خود بر علیه کشورهای چین و کانادا افزود و نشان داد که بر سر بحث تعرفه ها قصدی برای عقب نشینی ندارد. وی طی سخنانی اعلام کرد در شرایط فعلی ایالات متحده آماده توافق تجاری با چین نیست ولی مذاکرات ادامه خواهد یافت و از طرف دیگر با انتشار توئیتی تهدید کرد که کانادا را از پیمان تجارت آزاد نفتا خارج خواهد کرد. در هفته گذشته زمان دریافت نظرات در مورد اعمال ۲۵ درصد تعرفه گمرکی برروی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا به اتمام رسید و بازارها در انتظار اعلام ترامپ در مورد گام بعدی دولت مطبوع وی هستند. ترامپ روز جمعه اعلام کرد تمایل دارد علاوه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای در حال بررسی بر ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی نیز تعرفه وضع کند. موجودی انبارهای فلزات در بورس کالای لندن در هفته گذشته همچنان کاهشی بود و مس، سرب و روی به ترتیب ۷.۱ درصد، ۳.۷ درصد و ۳.۶ درصد از موجودی انبارهایشان را از دست دادند و این کاهش موجودی ها در بورس شانگهای نیز ادامه پیدا کرد.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

**فرید فتحی کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها