بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالا ایران صورت گرفت که افزایش شفافیت به واسطه تقویت بازارهای رسمی، جایگاه ویژه بورس کالا در توسعه شفافیت اقتصادی و افزایش شفافیت از طریق تقویت بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

افزایش شفافیت به واسطه تقویت بازارهای رسمی

به گزارش«کالاخبر»، در هفته گذشته مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران به جایگاه شفاف‌سازی اطلاعات و داده‌ها در بازار سرمایه را اشاره کرد و گفت: بازار بورس کالا چهره واقعی داد وستد و شرایط عمومی عرضه و تقاضای کالاهای گوناگون را در کشور نشان‌ می‌دهد. زمانی که معاملات در این بورس با جدیت از سوی تولیدکننده و مصرف‌کننده انجام شود، به‌طور حتم، با فضایی شفاف و واقعی روبه‌رو خواهیم بود؛ اما در نقطه مقابل، بدیهی است خارج شدن کالاها از فضای معاملاتی شفاف و واقعی، موجب قدرت گرفتن بازارهای غیرشفاف و کاذب و برخی افراد سودجو و منفعت‌طلب خواهد شد.

حامد سلطانی نژاد افزود: بدون شک اگر محصولات گوناگون در بورس کالا عرضه نشوند و کالاها در فضایی غیرشفاف، نامشخص و به شکل زیرزمینی معامله شوند، به‌سرعت شاهد ایجاد انحصار در بازار کشور خواهیم بود و در نتیجه، زمینه کسب سودهای نامتعارف بیشتری برای عده‌ای خاص فراهم می‌شود.

وی ادامه داد در این میان نکته حائز اهمیت، قرار گرفتن کل عرضه محصولات در مقابل تقاضا برای مصرف است که در صورت تحقق این مهم برای همه کالاهای تولید شده در کشور، مسئولان سیاست‌گذار به‌راحتی می‌توانند با مشاهده آمارهای بورس کالا یعنی عرضه، تقاضا و معامله، نسبت به تنظیم بازار محصولات و کمبود یک محصول و نیاز به واردات یا دادن مجوز صادرات تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

کاهش قیمت فولاد با آزاد سازی سقف رقابت در بورس

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت: آزاد سازی سقف رقابت در معاملات بورس‌کالا برای‌ فولادی‌ها قطعا در کوتاه مدت تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت.

سیف الله امیری با بیان اینکه هدف ما تامین نیاز داخل است، تاکید کرد: با توجه به شرایط ایجاد شده تنها شرکتهای فولادی اجازه صادرات دارند که محصول خود را در بورس عرضه کنند.

وی با تاکید بر لزوم قطع دست دلالان بازار فولاد گفت: اگر بتوانیم دست دلال ها را از این بازار قطع کنیم و کالا را بدون واسطه به دست تولید کننده برسانیم بدون شک تاثیر بسیارمثبتی در کاهش قیمت ها می گذارد.

توسعه بورس کالا گامی بزرگ در مسیر شفافیت اقتصادی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: راه اندازی بورس کالا و عرضه محصولات مهم حوزه فلزات و پتروشیمی در این بورس، یکی از گام های بزرگ در مسیر شفافیت اقتصادی بوده است.

علی گل‌مرادی افزود: به دلایل مختلف داخلی و خارجی، با نوسان قیمت کالاها مواجه هستیم که مسوولان سیاست‌گذار با استفاده از تمرکز معاملات در بورس کالا می‌توانند روند کنونی معاملات و قیمت ها و همچنین برآورد از میزان نیاز آینده را تحلیل و اقدام کنند.

وی تاکید کرد: به طور حتم سیستم و ساختارهایی مانند بورس کالا در ایجاد شفافیت، رقابت سالم، توسعه و رونق کسب و کار نقش ارزنده و به سزایی را بر عهده دارد و در این موضوع به هیچ عنوان جای تردیدی وجود ندارد این در حالی است که بورس کالا علاوه بر اثرگذاری در حوزه شفافیت، انحصار در تولید و عرضه را نیز کمرنگ‌می کند زیرا اگر یک‌ محصول انحصاری قرار باشد در فضایی غیرشفاف عرضه و معامله، شرایط بازار آن کالا بدون شک‌ملتهب می شود.

جایگاه ویژه بورس کالا در توسعه شفافیت اقتصادی

مدیرعامل هلدینگ بانک سامان در خصوص مزیت ها و فرصت های بورس کالا برای اقتصاد گفت: بورس کالا در تمام دنیا بهترین مکان برای اجرای عدالت در معاملات و کشف واقعی قیمت کالاهاست.

بهزاد گلکار ، با اشاره به اینکه در همه دنیا بورس های کالایی به دلیل کشف قیمت واقعی و ارائه خدمات متنوع از طریق ابزارهای مالی نوین، جایگاه ویژه ای در اقتصاد دارند،گفت: در بازارهای نظامند کالایی، قیمت ها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شوند به همین دلیل این بازارها در همه کشورها از بورس فلزات لندن و شیکاگو گرفته تا بورس گل هلند و بازارهای متشکل آسیایی، از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

وی شفافیت اقتصادی را مهمترین دستاورد بورس کالا دانست و گفت: وقتی سیستم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت کالاهاست، اقتصاد در مسیر درست و شفافیت قرار می گیرد و بورس کالا اصلی ترین ابزار برای تحقق این مهم است.​

افزایش شفافیت به واسطه تقویت بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه درباره عملکرد بورس کالا در آستانه یازده سالگی گفت: نگاهی به سال‌های ابتدایی راه‌اندازی بورس کالا و مقایسه کارکردهای این بورس با شرایط فعلی، نشان می‌دهد که این بورس از منظر ابزارسازی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور و معامله انواع کالاها عملکرد مثبتی برای اقتصاد داشته است.

علی تیموری با اشاره به اینکه بورس کالا، مانعی برای سوء استفاده در بازارها است، گفت: کلیت اقتصاد و مسوولان باید تلاش بیشتری کنند تا از مزیت مهم بورس کالا برای افزایش شفافیت و سلامت بازارها نهایت بهره را ببرند تا دیگر شاهد همین چالش‌های مقطعی که از کلیت اقتصاد به سایر بخش‌ها از جمله بورس کالا می‌رسد نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی مواقع شاهد اظهارات غیرکارشناسی و ارائه آدرس‌های غلط در بازار کالای کشور هستیم، گفت: بحث‌ها و چالش‌های اخیر در خصوص بازار رسمی کالای کشور نیز گواه این موضوع است به طوریکه برخی مشکلات بیرونی به بورس کالا نسبت داده می‌شود در شرایطی که بورس کالا به معنای کشف واقعی قیمت‌ها در بستری امن و شفاف و بر اساس عرضه و تقاضاست.

افزایش عرضه طلای سرخ با شروع فصل برداشت

مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین گفت :طی هفته های اخیر فعالان بازار زعفران شاهد جهش قیمت های این محصول ارزآور و صادراتی کشور هستند این در حالی است که با شروع فصل برداشت زعفران از حدود ۱۵روز آینده، شاهد برقراری تعادل و کاهش قیمت زعفران خواهیم بود.

غلامرضا کریمی با تاکید بر اینکه زعفران کاشت سال زراعی جدید از ۱۵ مهرماه در بازار قابل عرضه به دارندگان گواهی سپرده کالایی و معامله گران دارای موقعیت خرید در بازار آتی است، گفت: به معامله گران توصیه می شود که از هیجانات دوری کنند تا شاهد روندهای قیمتی غیر منطقی در بازار نباشیم.

وی به لزوم افزایش عرضه زعفران در بازار فیزیکی بورس کالا اشاره کرد و گفت: قیمت کالای فیزیکی، گواهی سپرده و قراردادهای آتی زعفران به صورت زنجیروار به هم وابسته است و برای ایجاد تعادل در بازار باید حلقه اولیه این زنجیره یعنی عرضه های فیزیکی را افزایش داد تا روند معاملات و قیمت ها به سمت تعادل حرکت کند.

کریمی با اشاره به اینکه از ۱۵ روز آتی مشکلی در تامین تقاضای موجود در بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی زعفران وجود نخواهد داشت گفت: با شروع برداشت محصول درخواست های خرید ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرمی زعفران که در حال حاضر در بورس مشاهده می شود ظرف یک روز معاملاتی به راحتی پاسخ داده خواهد شد و نگرانی در تامین محصول موردنیاز نخواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها