بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که به دلیل نوسانات قیمت کالاها در کشور که ناشی از تغییرات نرخ ارز است، راه اندازی و توسعه بازارهای مشتقه برای محصولات مختلف از جمله فولاد و پتروشیمی می تواند به فعالان این بازارها قدرت برنامه ریزی و پش بینی دهد.

به گزارش «کالاخبر»، مدیرعامل کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان در خصوص پوشش ریسک معاملات در بازارهای کالایی که از نوسانات نرخ ارز ناشی می‌شود، گفت: در بورس کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، معامله کالاهای بورسی عمدتا به صورت قراردادهایی از نوع آپشن و آتی انجام می شود که این امر به تعادل و ثبات بازارها کمک شایانی می کند.

بهادر شمس افزود: گسترش این ابزارها در بورس کالای ایران نیز زمینه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، افزایش قدرت نقدشوندگی و نیز قدرت برنامه‌ریزی بلندمدت را برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.

همچنین، پوشش ریسک برای تولیدکنندگان، بنگاه‌های اقتصادی و نیز فعالانی که قصد دارند از این کالاها استفاده کنند، یکی دیگر از مزایای راه‌اندازی این نوع از قراردادها است؛ چرا که این افراد می توانند پیش بینی کنند که با توجه به قیمت‌ها در بازار، سرمایهگذاری خود را کاهش یا افزایش دهند؛ همچنین مصرفکنندگان کالاهایی که در بورس عرضه میشود، میتوانند با استفاده از این ابزارها نسبت به تأمین مواد اولیه و همچنین میزان تولید خود پیشبینی سه ماهه، شش ماهه یا حتی یک ساله داشته باشند. از سوی دیگر، این ابزارها کمک خواهد کرد که سرمایه‌ها راکد نشود و هزینهها نیز افزایش پیدا نکند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین، از آنجا که در بازار ایران نوسانات ارزی به مراتب مشاهده می‌شود، بازار سرمایه ایران نیز باید از این ابزارهای مالی برای معاملات کالاهای استراتژیک مانند فولاد و پتروشیمی استفاده کند، این در حالیست که ممکن است در این راستا مسائل فقهی پیش بیاید و اگر کمیته فقهی بتواند این مسائل را سریعتر به نتیجه برساند، اتفاقات بهتری در بازار صنایع مهم کشور مانند زنجیره فولاد، پتروشیمی، و ... رخ خواهد داد

این کارشناس بورس و بازار سرمایه به لزوم افزایش سواد مالی در این زمینه نیز اشاره داشت و گفت: تجربه سالهای اخیر نشان می‌دهد که برای استفاده از چنین ابزارهای جدیدی که هم پوشش دهنده ریسک هستند و هم خود ریسک بالایی هستند، نیاز به فرهنگ سازی بیشتری وجود دارد. در این راستا، معاملات آپشن و آتی که از انواع دیگر ابزارهای معاملاتی پیچیده‌تر هستند، طبیعتا نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی بیشتری در بازار دارند و زمان بیشتری را هم در بازار و بورس و سایر ارکان برای آشنایی، آموزش و فعال‌سازی سایر زیرساخت‌ها در این بازار برای انجام معاملات باید در نظر گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها