بورس كالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران رخ داد که" استمرار عرضه ها در بورس کالا، موجب تعادل قیمت ها شده است"، " کشاورزان از واقعی شدن قیمت زعفران در بورس کالا رضایت دارند"، " بورس کالا «سلیقه ها» را در معاملات حذف کرد" و " صندوق های کالایی، گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاران" از مهم ترین آنها بود.

استمرار عرضه ها در بورس کالا، موجب تعادل قیمت ها شده است

به گزارش «کالاخبر» ، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با افزایش و استمرار عرضه محصولات فلزی در بورس کالا، قیمت ها متعادل شده است؛ همچنین مقرر شده است که محصولات فلزی و غیر فلزی به منظور تامین نیازهای داخلی ابتدا در بورس کالا عرضه شده و پس از تامین کامل نیازهای داخلی، صادر شود

سیف الله امیری از رشد مثبت صادرات محصولات فلزی و غیرفلزی در ۶ماهه نخست سال جاری خبرداد و افزود: عرضه محصولات فلزی در بورس با استقبال شرکت‌های تولیدی همراه بوده است.

وی با اشاره به سیاست وزارت صمت به سمت عرضه کالاها در بورس توضیح داد: عرضه کالاهای فلزی در بورس بیش از سایرمحصولات مورد توجه قرار گرفت و به همین ترتیب دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی در این رابطه صادرشده که ممکن است ضعف‌هایی هم داشته باشند اما با تکمیل این دستورالعمل‌ها شرایط بهبود یافته‌است.

کشاورزان از واقعی شدن قیمت زعفران در بورس کالا رضایت دارند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به مزایای افزایش حجم معاملات زعفران در بورس و نیز شفافیت ایجاد شده در قیمت اشاره کرد و گفت: انجام معاملات در مکانی که شفافیت را با خود به همراه دارد باعث مشخص شدن تکلیف خریدار و فروشنده می شود به طوریکه تمام معاملات مبهم و زیرزمینی که میزان نرخ و کسب سود برای فروشنده و خریدار مشخص نیست، از طریق عرضه محصولات در بورس کالا برطرف و تمام این موارد روشن می شود.

سید حسین سلیمی اظهار داشت: اکنون شاهد کشف قیمت زعفران از طریق عرضه در بورس کالا هستیم؛ زعفرانی که سال ها با زحمت زیاد کشاورزان تولید شده اما به دلیل نبود قیمتی شفاف، عمدتا واسطه ها و تجار بودند که از این نبود شفافیت سود برده اند؛ اما امروز که قیمت در مسیر شفاف سازی است، برخی به بهانه حمایت از کشاورز، درصدد ایجاد موانع برای واقعی شدن قیمت زعفران هستند اما در حال حاضر کشاورزان از واقعی شدن نرخ زعفران در بورس کالا رضایت کامل دارند

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: بین المللی شدن معاملات زعفران در بورس مزایای بسیار زیادی را برای کشور به همراه دارد، این اقدام علاوه بر اینکه باعث کاهش قاچاق می شود، زمینه معاملات زعفران با برند ایرانی را فراهم می کند؛ سال هاست که به دنبال رشد جایگاه زعفران در دنیا هستیم اما همیشه از آن سخن گفته ایم که امروز باید با استفاده از ظرفیت بورس به مرجع قیمتی تبدیل شویم تا حرف اول در بازار زعفران دنیا را طلای سرخ ایران بزند.

بورس کالا «سلیقه ها» را در معاملات حذف کرد

یک مقام مسئول در اتاق بازرگانی ایران و عراق در خصوص عملکرد بورس کالا طی بیش از یک دهه فعالیت این بورس در اقتصاد کشور گفت: بورس کالا در سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و توانست حمایت تشکل های بخش خصوصی را نیز جلب کند و نقش پررنگی را در بازار ایفا کند؛ چرا که سلیقه ها را حذف کرد، هزینه تولیدکنندگان را کاهش داد و بازار را به شفافیت رساند.

سید حمید حسینی گفت: پیش از تاسیس بورس کالای ایران، همه چیز را «رابطه» تعیین می کرد، اما با راهاندازی بورس کالا، سلایق و رابطه ها، جای خود را به مقررات داد.

وی با اشاره به اینکه بورس یکی از ابزارهای مدرنی است که در دنیا برای شفاف سازی اقتصاد استفاده می شود، تاکید کرد: بورس کالا در زمینه بازاریابی، افزایش دسترسی مصرف کننده به کالا، رفع نگرانی دریافت و پرداخت های مالی و کنترل کیفیت کالا، کمک زیادی به فعالان صنایع کرده که با حمایت های بیشتر از این بازار نقش این بورس در موارد ذکر شده پررنگ تر و موثرتر از قبل خواهد شد.

عرضه خرما در بورس کالا به سود کشاورزان است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با عرضه خرما در بورس کالا، دست دلالان کوتاه و وضعیت کشاورزان بهتر می‌شود زیرا قیمت این محصول واقعی شده و تمامی کشورهای دنیا امکان خرید خرمای ایرانی را پیدا می‌کنند.

حبیب الله نیکزادی پناه با اشاره به اینکه باید به سمت و سوی عرضه خرما در بورس کالای محصولات کشاورزی حرکت کنیم، ادامه داد: عرضه خرما در بورس کالای کشاورزی به نفع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و از سوی دیگر تجار داخلی می‌توانند کالای خریداری شده خود را در بورس عرضه کنند.

وی افزود: خرما بعد از ۲۰ سال در این فصل در حال خرید و فروش است، در حالی که در گذشته کشاورزان به دنبال این بودند تا دلالان محصول آنها را خریداری کند اما در حال حاضر خریداران واسطه پیدا می‌کنند تا خرما را از باغداران خریداری کنند که این موضوع چشم انداز خوبی را پیش روی تولیدکنندگان خرما قرار می‌دهد.

صندوق های کالایی، گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است در شرایطی که سرمایه گذاران و افراد جامعه به دنبال سود بالا و حفظ ارزش پول شان هستند، باید با برنامه ریزی و اقدامات کارشناسی، زمینه ورود سرمایه ها به بازارهای رسمی فراهم شود. در این زمینه توسعه ابزارهای مالی بورس کالا همچون اوراق مبتنی بر کالاها و صندوق های کالایی می تواند از گزینه های اصلی باشد تا دیگر شاهد هجوم پول های سرگردان به سمت بازار های کاذب نباشیم.

سید تقی کبیری عنوان کرد: امروز برای همگان اثبات شده که کشور نیاز به شفافیت حداکثری برای توسعه و جلوگیری از هر گونه سو استفاده اقتصادی دارد؛ از این رو تقویت بسترهای الکترونیکی یکی از شاهراه های ایجاد شفافیت در فعالیت های اقتصادی است که در این زمینه می توان به کارکرد بورس کالای ایران در ایجاد شفاف در حوزه بازارهای کالایی اشاره کرد

وی با بیان اینکه می توان با توسعه ابزارهای مالی بورس کالا، مسیری جذاب را برای مدیریت نقدینگی و جذب سرمایه های داخلی و خارجی ایجاد کرد، گفت: به طوری طبیعی سرمایه گذاران و افراد جامعه به دنبال سود بالا و حفظ ارزش پول شان هستند، در این میان در مجموعه مدیریت اقتصادی کشور باید با برنامه ریزی و اقدامات کارشناسی، زمینه ورود سرمایه ها به بازارهای رسمی فراهم شود که توسعه ابزارهای مالی بورس کالا همچون اوراق مبتنی بر کالاها و صندوق های کالایی می تواند از گزینه های اصلی باشد؛ در این شرایط دیگر شاهد هجوم پول های سرگردان به سمت بازار های کاذب نخواهیم بود و بورس نیز علاوه بر سرمایه گذاران در میان مردم نیز جایگاه ویژه پیدا می کند.

ساماندهی معاملات سنتی از طریق بورس کالا

یک کارشناس حوزه کشاورزی همزمان با فصل برداشت زعفران بر لزوم به دست گرفتن نبض قیمت جهانی زعفران و برندسازی معتبر تاکید کرد و گفت: در این زمینه، بورس کالای ایران بهترین و شفاف ترین مسیر است.

مرتضی مشایخی، به اجرای خرید توافقی زعفران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با انتقال بخش قابل توجهی از زعفران به انبارهای سازمان تعاون روستایی، نیاز به بستری شفاف برای عرضه زعفران به بازار را طلب می‌کرد که به این ترتیب معاملات بورس کالا به عنوان بهترین و شفاف‌ترین سازوکار با افزایش حجم قابل توجهی روبه رو شد.

وی گفت: در این بین واقعی شدن قیمت‌ها و نگاه مطلوب وزارت جهاد کشاورزی در راستای شفاف سازی معاملات، آغاز همان مسیری است که می‌تواند ایران را به جایگاه واقعی خود در بازار زعفران برساند؛ البته همراهی فعالان دلسوز بازار زعفران و آغاز صادرات از بورس نیز باید توامان باشد تا شاهد مرجعیت گام به گام تابلوی بورس ایران در دنیا باشیم. لازم به ذکر است که قطعا در این مسیر، عده‌ای که سال‌ها از شفاف نبودن روند قیمت زعفران، سودهای کلانی به جیب می‌زدند موانعی را در راه بورسی شدن کل زعفران ایران قرار خواهند داد اما به نظر نمی‌رسد که اقدامات آنها راه به جایی ببرد.

حمایت از زعفرانکاران از طریق بورس کالا

یک فعال بازار زعفران گفت: واسطه‌های بازار سنتی زعفران انتظار دارند زعفران را به قیمتی از کشاورز خریداری کنند که سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی کسب کنند که از سال گذشته با ورود زعفران به معاملات بورس کالا، شرایط به نفع کشاورزان پیش رفته و زعفرانکاران می‌توانند محصول خود را به صورت مستقیم به خریداران فروخته و یا در قالب گواهی سپرده کالایی، سپرده کرده و در زمان نیاز بفروشند.

ناصری تاکید کرد: معاملات زعفران در بورس کالا در حالی از سال گذشته با اجرایی شدن خرید توافقی و در قالب گواهی سپرده کالایی آغاز شد که کشاورز می‌تواند از این طریق به نوعی در حوزه فعالیت خود سرمایه گذاری کند؛ چراکه طبق شرایط خرید توافقی سال گذشته، کشاورز می‌توانست با سپرده کردن محصول، ۳۰ درصد از پول حاصل از فروش زعفران خود را در ابتدا دریافت کرده و مابقی را در شرایطی که نیاز است، بفروشد که این خود نوعی سرمایه گذاری و سپرده گذاری است.

وی عنوان کرد: بر همین اساس، امسال کشاورزان برای حضور در طرح خرید توافقی و سپرده کردن محصول برداشت شده خود در قالب این گواهی‌ها در بورس راغب‌تر هستند. بطوریکه بورس به واسطه مکانیسم شفاف خود توانسته با واقعی کردن قیمت زعفران از کشاورزان حمایت کند و در حال حاضر برخی کشاورزان که در بورس کالا اقدام به دریافت سپرده کالایی برای محصول خود کرده اند، از فروش محصول در بازار سنتی امتناع کرده و معتقدند می‌توانند در بورس محصول خود را به قیمت واقعی بفروشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها