صندوق

مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا گفت: اوراق گواهی سپرده سکه طلا قابل معامله در بورس کالا حکم سکه طلا را به‌صورت فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند این گواهی را خرید و فروش کنند.

به گزارش «کالاخبر» مسعود فاضلی‌نیا در گفتگو با ایبِنا گفت: علاوه بر بازار آزاد و سنتی افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستند می‌توانند از ظرفیت‌های بورس کالا و ابزارهای موجود در این بازار از جمله اوراق گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا استفاده کنند که مزایای بیشتری نسبت به بازار آزاد داشته و ریسک کمتری سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند.

عضو هیات مدیره کارگزاری توسعه معاملات کیان افزود: بر این اساس اگر فردی تصمیم به خرید سکه در قالب و ساختاری بغیر از بازار سنتی به دلیل ریسک‌های مختلف دارد، می‌تواند از این ابزارها استفاده کند.

وی در خصوص نحوه استفاده از اوراق گواهی سپرده سکه طلا اذعان داشت: بدین منظور دارنده سکه طلای بهار آزادی می‌تواند سکه‌های خود را به خزانه یکی از بانک‌های طرف قرارداد و مورد تایید بورس تحویل داده و پس از اصالت‌سنجی سکه توسط خزانه بانک، یک قبض دریافت کند. این قبض تبدیل به گواهی سپرده بانام، به نام دارنده سکه شده و در بورس قابل معامله است.

فاضلی‌نیا ادامه داد: بر این اساس نیز دارنده گواهی هر زمان که اراده کند می‌تواند سکه خود را از خزانه بانک تحویل بگیرد و یا اقدام به خرید و فروش این گواهی کند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اوراق گواهی سپرده سکه قابل معامله در بورس کالا حکم سکه طلا را به‌صورت فیزیکی دارد و مردم و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند این گواهی را بدون محدودیت خرید و فروش کنند.

وی اضافه کرد: شاید یکی از بزرگترین مزایای این اوراق بویژه در حوزه سکه این باشد که شما نیاز ندارید به‌صورت فیزیکی دارایی خود را حمل و نقل و جابجا کنید که دردسرهای خود را دارد. بنابراین به راحتی می‌توانید این گواهی‌ها را بدون درآوردن و گذاشتن مداوم کالا در انبار، دادوستد کنید.

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلای کیان افزود: از سوی دیگر نگهداشتن کالایی مانند طلا همواره با ریسک‌های مختلفی از جمله سرقت، گم شدن، هزینه پولی و مکانی نگهداری و ... همراه است. به همین جهت اگر حتی اوراق گواهی سپرده سکه طلا پس از ثبت نزد کارگزاری گم شود، اطلاعات شما در سامانه‌ای ثبت شده است و مالک آن دارایی هستید و تا زمانی که نخواهید آن کالا را بفروشید تحت مالکیت شما است.

به گفته وی، علاوه بر این شما در بازار سنتی زمانی که سکه‌ طلا خریداری می‌کنید و تصمیم به فروش آن دارید، تفاوت قیمت خرید و فروش رقم قابل توجهی می‌شود، در صورتی که در بورس کالا در خصوص اوراق گواهی سپرده سکه طلا این تفاوت فاحش نیست. ضمن این که حضور واسطه‌ها و دلالان نیز در این بازار کمتر به چشم می‌خورد.

فاضلی‌نیا افزود: به دلیل این که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت نهایی است و حضور دلالان و واسطه‌ها در این بازار کمتر مشاهده می‌شود، واقعی شدن قیمت‌ها نیز از دیگر مزایای اوراق گواهی سپرده سکه طلا و دادوستد آن است.

وی گفت: نکته مهم و قابل توجه دیگر این که مشکلات بازار سنتی از جمله سرقت، تقلبی بودن سکه، پایین بودن کیفیت آن و ... در بازار اوراق گواهی سپرده سکه طلا وجود ندارد و با بررسی‌هایی که کارشناسان بانک برای دریافت سکه‌ها انجام می‌دهند، می‌توان با آسودگی خاطر از کیفیت و عیار طلای سپرده شده، اقدام به دادوستد اوراق و نیز تحویل آنها کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها