nerkhbox_album_226.jpg

یک عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد نسبت به سخنان مشاور معاون اول رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و گفت: چگونگی کاهش هزینه تولید فولاد را می‌دانیم، دغدغه‌مان حمایت دولت است که الان از آن محروم هستیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، رضا شهرستانی طی گفتگویی با بیان اینکه نامه انجمن در خصوص ۲۵ راهکار خروج از رکود فولاد بی‌پاسخ مانده و فقط در بایگانی خاک می‌خورد، اظهار کرد: تمام تولیدکنندگان فولاد مسیر کاهش هزینه تولید فولاد را به خوبی می‌دانند و بهتر بود دولت حمایتی که ما خواستار آن بودیم را برآورده می‌کرد.

وی افزود: افزایش تعرفه واردات فولاد، اخذ مالیات، رفتار بانک‌ها و عوارض صادراتی مسائلی بودند که ما از دولت تقاضا داشتیم تا در این زمینه‌ها با حمایت خود به ما کمک کند تا ادامه تولید فولاد برای ما توجیه اقتصادی داشته باشد. در حالی که از روزی که این نامه را برای دولت مخصوصا آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور فرستاده‌ایم پاسخی دریافت نکرده‌ایم و همین باعث شده فولادسازان بخش خصوصی سرگردانی بیشتری پیدا کنند.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: با افزایش واردات فولاد از چین بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از بخش خصوصی تا دولتی مشتریان خود را از دست داده‌اند و به دلیل قیمت شکنی این کشور تقاضاها به سمت محصولات ارزان‌تر چینی جلب شده است. در صورتی که دولت می‌توانست همانند باقی کشورها با حمایت به موقع خود تعرفه واردات را با درصد بالایی افزایش دهد و این وضعیت را کنترل کند.

وی تصریح کرد: آمریکا تعرفه فولاد را برای ورق‌های وارداتی از چین را  افزایش داده و اروپایی‌ها به تازگی از دولت خواستار وضع تعرفه سنگین برای جلوگیری از واردات شده‌اند. در جریان دامپینگ غفلت مسوولان باعث شد نزدیک به ۳ میلیون تن فولاد وارد بازارهای داخلی شود و همین موضوع سبب شد تا به همان اندازه فولاد در کارخانه‌های بزرگ کشور دپو شود.

شهرستانی در خصوص دستاورد همایش فولاد و معدن برای صنعت فولاد ایران گفت: این روزها به دلیل تعمیق رکود در بازار فولاد همه کشورها به سمت بازاریابی رو آورده‌اند و ایتالیا هم به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها و گشایش روابط ایران در تلاش است تا با بازاریابی با بزرگ‌نمایی محصولات خود را با کیفیت و با قیمت عالی به ایرانی‌ها معرفی کند. در حالی که اگر آلمان مدعی می‌شد چند شیفته کار می‌کند و محصولات با کیفیت دارد، پذیرفتن این موضوع منطقی‌تر بود. گرچه آلمان هم اخیرا اعلام کرده است که در تولید ۴۰ میلیون تنی خود در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش هزینه داشته است.

وی افزود: فولادسازان داخلی می‌دانند که برای کاهش هزینه تولید فولاد باید یکسری از هزینه‌های وابسته مانند نیروی انسانی و غیره را کاهش دهند که الان هم به صورت طبیعی این اتفاق افتاده و اغلب واحدهای خصوصی از ۳۰ پرسنل به کمتر از ۱۰ نفر رو آورده‌اند. به هر حال دولتمردان باید امروز از صنعت استراتژیک کشور حمایت کنند تا سال‌های آینده بتوان از همین صنعت با افتخار یاد کرد.

این تولیدکننده بخش خصوصی گفت: در شرایط فعلی حمایت دولت از صنعت فولاد ضرورت دارد. الان بسیاری از صنایع به دلیل کاهش بهای نفت که باعث شده درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی در بودجه باشد، ادامه فعالیت اقتصادی برایشان سخت شده زیرا درآمدی نیست که بر اساس آن مالیات پرداخت شود واحدهای تولیدی نباید به دلیل مالیات تعطیل شوند.

به گزارش اقتصادنیوز، این اظهارات در حالی است که مصطفی موذن‌زاده مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در همایش فولاد و معدن خطاب به فولادسازان گفت: در نامه فولادسازان به کاهش هزینه تولید فولاد اصلا اشاره نشده، در عین حال که تمام انتظارات این انجمن مبنی بر حمایت دولت بوده است. او بر این تاکید داشته است که در دوره جدید اقتصاد باید به کاهش هزینه تولید و ارتقای کیفیت دقت شود، زیرا در غیر این صورت دچار سیکل معیوب در صنعت و بازار فولاد خواهیم بود.

 

منبع : اقتصادنیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها