اسلامی

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه سازوکار کشف قیمت در بورس کالا و شفافیت حاکم بر معاملات آن قابل مقایسه با هیچ بازاری نیست، گفت: راه اندازی بازار مشتقه ارزی از یک سو به صادرکننده جهت تبدیل درآمدهای ارزی کمک می کند و از سوی دیگر نیازهای واردکننده به واردات مواد اولیه از خارج کشور را برطرف می کند. بنابراین، وجود چنین بازاری به نفع تجارت کشور خواهد بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، سعید اسلامی بیدگلی، با اشاره به اینکه تردیدی برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی وجود ندارد، ابراز داشت: وجود بازار مشتقه ارزی با استفاده از ابزارهای مالی مبتنی بر ارز در بورس کالا از جمله معاملات آتی و آپشن، از یک سو به صادرکننده جهت تبدیل درآمدهای ارزی کمک می کند و از سوی دیگر نیازهای واردکننده به واردات مواد اولیه از خارج کشور را برطرف می کند. بنابراین، وجود چنین بازاری به نفع تجارت کشور خواهد بود.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه سازوکار کشف قیمت در بورس کالا و شفافیت حاکم بر معاملات آن قابل مقایسه با هیچ بازاری نیست، گفت: ممکن است در ابتدای راه اندازی بازار مشتقه ارزی، مشکلاتی در انجام معاملات بروز کند، اما به طور قطع با توجه به وجود ساز و کار مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا بر معاملات، به سرعت شاهد موفقیت این بازار خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه جزییات بازار مشتقه ارزی تحت تاثیر مجموعه ای از سیاستگذاری های پولی، اقتصادی و مالی حاکم بر اقتصاد ایران تعیین خواهد شد، ادامه داد: بانک مرکزی باید به مجموعه سیاستگذاری ها توجه کند، چراکه عدم تعادل اقتصادی در بازارها به یکدیگر سرایت می کند. برای مثال اگر بازار ارز به ثبات برسد اما سیاست های بازار پول متناسب با آن درنظر گرفته نشود، شاهد تلاطم و عدم تعادل در تمامی بازارها خواهیم بود.

اسلامی بیدگلی معتقد است که در سیاست گذاری برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی نباید فقط بر یک حوزه متمرکز شد، بلکه ساماندهی بازارهای اقتصادی کاملا باید همسو با یکدیگر باشد و همه حوزه ها به یک میزان رشد کنند. در غیر این صورت اگر در حوزه انرژی یا نرخ بهره نفتی سیاست مناسبی اتخاذ نشود امکان ندارد که سیاست ایجاد بازار مشتقه اریز که به ظاهر صحیح است و پشتوانه علمی دارد، به ثبات بازار ارز منجر شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به اینکه سفته بازان در هر بازاری، از اجزای اصلی اقتصاد کشور هستند، ابراز داشت: با راه اندازی بازار مشتقه ارزی، سفته بازی در این بازار نیز شفاف می شود. به علاوه، این افراد می توانند از اختلاف قیمت های ارزی منفعت ببرند. در عین حال، افرادی که به دنبال رانت بوده و مخل نظام اقتصادی هستند، حذف خواهند شد.

عضو شورای عالی بورس در مورد فراهم بودن سازوکار راه اندازی بازار مشتقه ارزی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، سازوکارهای طراحی شده کامل نبوده و در عین حال، انتظار برای ایجاد بستر و سازوکار مناسب و بهینه، فرصت ها را از بین می برد. در چنین مواردی باید با هدف شفافیت و کاهش رانت، برنامه ها را عملیاتی کنیم و به مرور و طی زمان، ایرادات کار را برطرف سازیم.

وی در پایان تاکید کرد: عزم جدی بانک مرکزی برای اجرای جدی سیاست های ارزی و همچنین راه اندازی بازار مشتقه ارزی، برای پوشش نوسانات نرخ ارز، مورد حمایت اقتصاددانان و کارشناسان کشور قرار دارد و  امید می رود که به زودی شاهد اجرایی شدن آن باشیم تا گامی بزرگ در جهت حمایت از صادرکنندگان و وارد کنندگان کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها