بورس فلزات لندن

نشریه فوکوس (ارگان فدراسیون جهانی بورس ها) طی مصاحبه ای با خانم «کیت ایجت» مدیر سامانه معاملات فلزات گرانبهای بورس فلزات لندن، آخرین وضعیت استقبال سرمایه گذاران از این سامانه و مزایای آن را مورد بررسی قرار داده است که ترجمه اختصاصی این مصاحبه را در «کالاخبر» می خوانید.

در آستانه یک سالگی تولد سامانه معاملات فلزات گرانبها LMEprecious در بورس فلزات لندن قرار داریم در خصوص کارکردهای این سامانه و مزایای آن برای سرمایه گذاران توضیح می دهید؟

این سامانه منحصراً برای انجام معاملات قراردادهای آتی شمش طلای ۱۰۰ اونسی و شمش ۵۰۰۰ اونسی نقره در زیرساخت معاملاتی بورس فلزات لندن طراحی شده است. بورس فلزات لندن این محصولات را در سال ۲۰۱۷ و به دنبال تقاضای فعالان بازار طلا و با همکاری و پشتیبانی شورای جهانی طلا (World Gold Council) و بسیاری از ذینفعان بازار بین المللی طلا و با هدف تضمین نقدشوندگی و عمق بازار در این قراردادها راه اندازی کرده است. این سامانه، گستره ای از امکانات معاملاتی، ابزارهای متنوع مدیریت ریسک بازار و فرصت های معاملاتی قابل تسویه و تحویل در بورس را در اختیار مشارکت کنندگان این قراردادها و فعالان بازار قرار می دهد. این قراردادها با هدف افزایش شفافیت در بازار جهانی فلزات گرانبها و اتصال طیف وسیعی از فعالان بازار به بورس، در راستای نقدشوندگی و تعمیق بازار طراحی گردیده است.

وضعیت معاملات و حضور فعالان بازار طلا در این یک سال پس از راه اندازی را برای خوانندگان شرح می دهید؟

باید اذعان کنم که استقبال سرمایه گذاران خیلی امیدوارکننده بوده و این حقیقت را می شود از حجم معاملات و تعداد موقعیت های معاملاتی باز (open interests) دریافت که این موضوع بیانگر آن است که بنیان و زیربنای این سامانه به خوبی پی ریزی شده است.

کل حجم قراردادهای مورد معامله طی یکسال اول بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار قرارداد بوده که با احتساب قراردادهای آتی طلا و نقره تقریبا روزانه ۵۰۰۰ قرارداد معامله شده است. موقعیت های باز تا ۴ سال و نیم می توانند ادامه داشته باشند و تمایل فعالان بازار به اخذ موقعیت های طولانی مدت رو به فزونی هست که این امر به نوبه خود نشان دهنده این است که پوشش ریسک و مدیریت نوسانات بازار به عنوان هدف اول مشارکت کنندگان در این بازار به شمار می رود.

 باید این نکته را اعلام کنم که ما از همون ابتدا، تلاش کردیم در کنار قیمت های خرید و فروش که حاکی از واقعیت های بازار هستند، میزان نقدشوندگی بازار را از روز نخست تشکیل موقعیت معاملاتی تا سررسید ۵ ساله قراردادها رو بر روی تابلوی بورس به نمایش بگذاریم.

در سال اول بیشتر حجم معاملات مربوط به معامله گران اروپا و ایالات متحده بود، اما از ژوئن ۲۰۱۸ و بنا بر تقاضای فعالان بازار در آسیا، تابلوی نقدشوندگی قراردادهای آسیایی را هم از ساعت ۱ تا ۸ بامداد به وقت لندن و منطبق با ساعات کاری بازارهای آسیا راه اندازی کردیم. همچنین دو عضو تسویه گر جدید اوایل امسال به LMEpreciouis ملحق شدند و قرار است بزودی اعضای جدیدی هم به این حوزه وارد شوند.

نقش سامانه LMEprecious در تکمیل بازار خارج از بورس و OTC فلزات گرانبها چیست؟

با اینکه کارایی و ویژگی های منحصر به فرد LMEprecious، این سامانه را برای انجام پوشش ریسک معاملات بین بانکی از طریق زیرساخت قراردادهای آتی بورس فلزات لندن جذاب کرده، اما انتظار ما این است که بخش قابل توجهی از عملیات این بازار به صورت قراردادهای دوجانبه خارج بورسی و OTC باقی بماند و به کار خودش ادامه دهد. همچنین همزمان با ایجاد کارایی های عملیاتی بی نظیر از طریق راه اندازی و معامله یک قرارداد آتی استاندارد بورسی، نیازهای خاص و سفارشی مشتریان از طریق OTC تامین و برآورده می شود. این دو قالب و زیرساخت معاملاتی مکمل، بازار لندن را به عنوان مرکز طراز اول بین المللی دادوستد فلزات گرانبها در سطح جهان استحکام بخشیده است. در واقع، LMEprecious به عنوان راه حل حذف هزینه های مبادلاتی اضافی بازار OTC و به عنوان بستری برای رفع مشقات گشایش خطوط اعتباری طراحی شده که می تواند از طریق روش های کارآمد تسویه چند وجهی اتاق پایاپای، اصلاح ترازنامه ها و گزارش دهی مالی، بار مالی و اجرایی معاملات فعالان بازار را به نحو کارآمدی کاهش دهد.

در این میان ویژگی تحویل در لندنِ قراردادهای آتی فلزات گرانبهای بورس فلزات لندن، تسویه و تحویل کارآمد بین LMEprecious و بازار خارج از بورس را به خوبی میسر ساخته است.

 اجرای معاملات در LMEprecious، بازار OTC را از طریق ارائه ۲۵% تخفیف در کارمزد معاملات تلفنی دوطرفه که از طریق سامانه LMEsmart انجام و تسویه می شود نیز حمایت و پشتیبانی می کند؛ از آنجایی که بخش قابل توجهی از معاملات OTC بصورت تلفنی اجرا می شود، این تخفیف کارمزد نشان دهنده تعهد و وفاداری بورس لندن به روش ها و سازوکارهای کنونی بازار است.

بورس فلزات لندن اعلام کرده که مرحله بعدی در توسعه بازار LMEprecious معرفی قراردادهای آتی پلاتین و پالادیوم و سپس راه اندازی قراردادهای اختیار معامله این چهار فلز گرانبها یعنی طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم است. اجرای این فاز جدید چه زمانی خواهد بود و چه طرح های دیگری برای توسعه این بازار دارید؟

بله. با توجه به تقاضاهای رسیده از سوی فعالان بازار فلزات گرانبها در نظر داریم اوایل سال ۲۰۱۹ قراردادهای آپشن شمش طلا و نقره را به منظور تکمیل زنجیره محصولات مشتقه بازار فلزات گرانبهای LME راه اندازی کنیم. سررسید قراردادهای اختیار معامله پیشنهادی درست منطبق با سررسید دارایی پایه یعنی قراردادهای آتی ماهانه طلا و نقره LMEprecious خواهد بود که تا ۲۴ سررسید (ماه) متوالی منتشر خواهد شد. راه اندازی قراردادهای آتی پلاتین و پالادیوم هم برنامه بعدی ماست که البته جهت طراحی بهترین وکارآمدترین قرارداد بر روی این دو محصول باید با فعالان این صنف تعامل داشته باشیم و از نقطه نظرات آنها استفاده کنیم تا مطمئن شویم نیازهای واقعی آنها در طراحی و اجرای این قرارداد اندیشیده شده است. همچنین امیدواریم با اجرای برنامه نقدشوندگی بازار آسیا که به تازگی راه اندازی شد، بازار بورس فلزات لندن را در این ناحیه توسعه دهیم و طیف جدیدی از مشتریان رو جذب کنیم و انتظارداریم طی ماه های آینده طبق برنامه ریزی انجام شده تعداد بیشتری از اعضای تسویه گر را به پایاپای بورس اضافه کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها