• ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
  • کد خبر: 21347
زعفران

در حال حاضر دنیا به سوی جداسازی بازار زعفران با توجه به اشکال مختلف آن حرکت می‌کند؛ بازارهای زعفران رشته‌ای، پودر و مایع به صورت خرده‌فروشی، بر حسب تاریخ مصرف برای مصرف غذایی در حوزه آشپزی، تولید محصولات لبنی و قنادی‌ها کاربرد داشته و به عنوان عطردهنده چای نیز از آن استفاده می‌شود؛ این گیاه همچنین در حوزه محصولات پزشکی و داروسازی و آرایشی و بهداشتی (مراقبت از پوست، مراقبت از مو) نیز کاربرد دارد.

 به گزارش «کالاخبر»، در سال ۲۰۱۵، بازار زعفران برای کشورهای هدف (هلند، ایران، آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا، چین، بلژیک، لوکزامبورگ و ایتالیا) تقریبا ۳۵۰ میلیون دلار ارزش داشت که انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال ۲۰۲۱ تقریبا به ۴۸۰ میلیون دلار برسد.
در حالی که در دوره پیش‌بینی نرخ رشد ترکیبی، سالانه ۵.۳ درصد برای آن ثبت شده است، انتظار می‌رود تا اواخر سال ۲۰۲۶، بازار زعفران برای کشورهای هدف تقریبا ۶۲۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شود. بطوریکه برآورد شده است که این بازار بین سال‌های ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۶ فرصت افزایشی بالغ بر ۲۷۰ میلیون دلار خواهد داشت.
بررسی محققان حاکی از آن است که تقاضا برای زعفران رو به بالا است؛ چراکه این محصول حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند زآگزانتین، لیکوپن، آلفاکاروتن و بتاکاروتن است که انسان‌ها را از استرس، سرطان و انواع عفونت‌ها محافظت می‌کند و همچنین به عنوان تعدیل‌کننده سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند. علاوه بر این، زعفران از کارایی‌های درمانی بسیاری برخوردار است که تقاضای آن را در صنعت داروسازی افزایش می‌دهد. ضمن اینکه، تقاضا برای مصرف مواد غذایی ارگانیک در دنیا روبه افزایش است که همین عامل نیز باعث افزایش درآمد فعالان بازار زعفران خواهد شد.
 
بازار زعفران برای کشورهای هدف
تا پایان سال ۲۰۱۶ سهم بخش رشته‌ای زعفران از نظر ارزش برای کشورهای هدف در حدود ۵۵.۸ درصد بود و پیش بینی می‌شود بخش رشته‌ای همچنان از نظر ارزش در دوره پیش‌بینی شده نیز بر دیگر بخش‌های زعفران غالب باشد. با این حال، انتظار می‌رود که سهم این بخش از نظر ارزش بازاری از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۶ به میزان چهار درصد کاهش یابد. سهم بخش پودر نیز تا پایان سال ۲۰۱۶ ارزش ۳۸.۶ درصد را به دست آورد که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۶ سهم ۴۳.۷ درصدی را از نظر ارزش بازار زعفران به دست آورد.  انتظار می‌رود افزایش استفاده از پودر زعفران برای کاربرد صنعت غذا و نوشیدنی و نیز در صنعت پزشکی، باعث رشد درآمد بخش‌ها در طول دوره پیش‌بینی شده شود. سهم ارزش بازاری بخش مایع نیز تا پایان سال ۲۰۱۶ به نسبت ۵.۶ درصد پیش‌بینی شد که انتظار می‌رود این بخش یک درصد از سهم خود را در طول دوره پیش‌بینی شده از دست بدهد.
 
تجزیه و تحلیل جذابیت بازار زعفران
انتظار می‌رود که بخش پودر زعفران نرخ رشد ترکیبی سالانه نسبتا بالایی را در طول دوره پیش‌بینی ثبت کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود بخش رشته‌ای احتمالا نرخ رشد ترکیبی سالانه ۴.۵ درصد از لحاظ ارزش را در مدت زمان پیش‌بینی شده ثبت کند. بخش مایع نیز رشد متوسطی را نشان می‌دهد و مقدار نرخ رشد ترکیبی سالانه ۳.۱ درصد را از نظر ارزش در طول دوره پیش‌بینی شده به ثبت برساند که در دسترس نبودن و کم بودن محصولات به صورت مایع ممکن است رشد درآمد بخش مربوطه را در دوره پیش‌بینی شده کاهش دهد.
 
پیش بینی و تحلیل بازار زعفران ایران
در سال ۲۰۱۵، بازار زعفران در ایران تقریبا به میزان ۲۲۰ میلیون دلار ارزش داشت که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۱ این رقم به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برسد. احتمالا بازار زعفران ایران در اواخر سال ۲۰۲۶ نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد و نرخ رشد ترکیبی سالانه را در مقایسه با مدت زمان پیش بینی شده ۵.۷ درصد ثبت کند. البته برآورد شده بود که در سال ۲۰۱۶ ارزش بازار زعفران ایران به طور مطلق نزدیک به ۱۵ میلیون دلار و بیشتر از سال ۲۰۱۵ باشد؛ همچنین پیش بینی می‌شود بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ امکان افزایش تقریبا ۱۸۰ میلیون دلاری برای ارزش بازار زعفران ایران فراهم شود.
 
آثار منفی تولید زعفران تقلبی بر بازار طلای سرخ
رشد بازار جهانی زعفران به دلیل تولید زعفران جعلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. زعفران تقلبی در قیمت‌های بسیار پایین فروخته می‌شود که بر رشد کلی بازار تاثیرگذار است. تجارت زعفران تقلبی بر تصمیم‌گیری خریدار و مصرف‌کننده اثر داشته و بر حسن نیت تولیدکنندگان تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این، با کاهش اعتبار بازار، نبود مقررات دولتی و گام‌هایی جهت کنترل جریان زعفران تقلبی در بازار، انتظار می‌رود در طول دوره پیش‌بینی، رشد بازار تحت تاثیر قرار گرفته و محدود شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها