کراپ‌شده - 165.jpg

صادر‌کننده نمونه زعفران گفت: در حال حاضر با کمک وزارت صنعت و جهاد کشاورزی قرار است زعفران در بورس کالا حضور جدی‌تری داشته باشد تا دست واسطه‌ها و دلالان از آن کوتاه شود و کشاورزان به‌صورت مستقیم کالای خود را به صادرکنندگان عرضه کنند.

 سال جاری برداشت محصول زعفران رشد ۲۰ درصدی داشته است. علی شریعتی مقدم، صادر‌کننده نمونه زعفران با اعلام این خبر توضیح می‌دهدکه نوسان قیمت زعفران تهدیدی جدی برای صادرات این محصول است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت و گو  با شریعتی مقدم را در ادامه می‌خوانید:

*میانگین تولید زعفران در کشور چقدر است؟ امسال این میزان کاهش داشته یا افزایش؟

تولید زعفران در کشور به حدود ۹۰ هزار هکتار می‌رسد که از این میزان، بیشترین سطح زیر کشت به دو استان خراسان رضوی و جنوبی اختصاص دارد. امسال از این مزارع، ۳۰۰ هزار کیلوگرم (۳۰۰ تن) زعفران برداشت شد که نسبت به سال زراعی گذشته تا ۲۰ درصد افزایش محصول داشته‌ایم.

*با توجه به افزایش تولید محصول زعفران، افزایش قیمت‌ها ناشی از چیست و چه پیامدهایی بر بازار صادراتی دارد؟

بخشی از این نابسامانی‌ها مربوط به دلالان و واسطه‌هایی است که در زمان برداشت زعفران، محصول کشاورزان را به قیمت ارزان خریداری و سپس انبار می‌کنند و در مواقع نیاز به هر قیمتی دل‌شان که بخواهند، می‌فروشند. قیمت زعفران امسال با نوسان‌های شدیدی همراه بود به‌طوری‌که بازارهای صادراتی را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. بازارهای صادراتی به شرایط بازار داخلی که دارای ثبات قیمتی باشد متکی است و شوربختانه اخیرا بازار داخلی به هم ریخته و دچار نوسان شده است. نوسان قیمت محصولات در داخل ارتباط تنگاتنگی با صادرات دارد و افزایش قیمت‌ها موجب کاهش صادرات و ناتوانی صادرکنندگان داخلی می‌شود.

*با ادامه این روند ممکن است بخشی از بازارهای صادراتی را از دست بدهیم.

بازار جهانی زعفران، مصرف محدودی دارد و با توجه به اینکه ۹۰ درصد این بازار در اختیار ایران است، نباید اجازه دهیم رقبای جدید ما را از میدان به در کنند. به هر حال افزایش قیمت‌ها صادرکنندگان را دچار مشکل می‌کند و این موضوع می‌تواند تهدید محسوب شود.

*چه راهکارهایی برای عرضه مستقیم محصول و کوتاه شدن دست واسطه‌ها، دارید؟

اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، در حال بررسی و پیگیری ورود جدی‌تر زعفران به بورس کالاست تا از سودجویی دلالان کاسته و قیمت‌ها در بورس کالا تعیین شود. ما در بخش کشاورزی اتحادیه‌های تولید و تشکل‌های قوی و قدرتمند که حامی تولیدکنندگان باشند، نداریم. در حال حاضر با کمک وزارت صنعت و جهاد کشاورزی قرار است زعفران در بورس کالا حضور جدی‌تری داشته باشد تا دست واسطه‌ها و دلالان از آن کوتاه شود و کشاورزان به‌صورت مستقیم کالای خود را به صادرکنندگان عرضه کنند.

منبع: فرصت امروز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها