سلطانی نژاد

مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به فضای آرام حاکم در رینگ فلزات بورس کالا گفت: مبنای کشف قیمت محصولات فولادی هنوز در بورس کالا تغییر نکرده و همان فرمول قبلی است که مطابق با مصوبه آخر ستاد تنظیم بازار تعیین شده است.

به گزارش «کالاخبر»،حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران در گفت‌وگو با فارس، پیرامون تغییرات جدید در بازار آهن و فولاد بر اساس ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به برچیده شدن محدودیت‌ها در بخش سقف قیمت‌ها و نرخ پایه، هم اکنون بازار به نسبت متعادلی در رینگ فلزات بورس کالا حکم فرما شده اما در عین حال مطابق با حداقل کف عرضه تعیین شده برای محصولات فولادی و فلزی باید از سوی عرضه کنندگان رعایت شود.

سلطانی نژاد اظهار داشت: عرضه کننده‌های بزرگ محصولات فولادی بطور عموم، عرضه حداقلی تعیین شده برای خود را رعایت می‌کنند ولی برای اینکه بازار به ثبات کامل برسد باید مواردی که برای کف عرضه ای که وزارت صنعت و دستور العمل های ستاد تنظیم بازار تعیین کرده‌اند، همواره رعایت شود تا به این ترتیب سمت عرضه دغدغه ای وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه به هر تغییر قیمتی نباید لزوماً با دید منفی نگاه کرد، یادآور شد: وقتی قیمت‌ها در بورس بطور مستمر ثابت و بدون نوسان باقی بمانند دیگر به آن بازار نمی‌توان اصطلاح بورس را اطلاق کرد. بالا و پایین رفتن قیمت‌ها جزو ذات بازار است و اگر نوسان قیمت‌ها را در این بازار شاهد نباشیم مشکلات و معضلاتی مثل تفاوت فاحش قیمت‌ها با خارج از بورس و احتمال بروز ناهنجاری‌ها ایجاد خواهد کرد.

مدیر عامل بورس کالا درباره بخشنامه منتسب به وزارت صنعت برای تعیین نرخ آهن و فولاد با مبنا قرار گرفتن آخرین نرخ CIS در بازار داخلی و سوء استفاده از این بخشنامه در شرایط تحریمی و همچنین شکل گیری حباب قیمتی ۱۰۰۰ تومانی میان نرخ میلگرد در بورس کالا با بازار آزاد گفت: بازار CIS یک بازار جهانی است که تغییرات آن لحظه ای است اما مبنای کشف قیمت محصولات فولادی هنوز در بورس کالا تغییر نکرده و همان فرمول قبلی است که مطابق با مصوبه آخر ستاد تنظیم بازار تعیین شده است. یعنی قیمت پایه بر مبنای شاخص‌هایی توسط وزارت صنعت استخراج و به عرضه کننده اعلام می‌شود و سپس بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا رقابت می‌شود.

به گفته وی، این امکان وجود داردکه قیمت‌های موجود در بازار آزاد نرخ‌های معتبری نباشد و شاید قیمت‌ها بر مبنای چند معامله صورت بگیرد.

سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه در بورس حجم معاملات میلگرد و فولاد مشخص و شفاف است، عنوان کرد: اگر چه حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بطور عمده فروشی است ولی حد مشخصی از تفاوت بین عمده و خرده فروشی محصولات وجود دارد.

مدیر بورس کالا یادآور شد: حجم عرضه محصولات فولادی که در بورس کالا انجام می‌شود همگی برای سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندکان ارسال می‌شود. به این ترتیب نظارت بر قیمت عمده فروشی در بورس و برآورد نرخ خرده فروشی محصولات فولادی در بازار آزاد مشخص شده و  اگر گران فروشی در این زمینه وجود داشته باشد را پیگیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: ادعای نوسان شدید قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد شاید بر مبنای قیمت‌های معتبری نبوده و یا بر مبنای انتظارات آتی متفاوتی صورت گرفته باشد. اما در سطح عمده و خرده فروشی در بورس کالا آرامش خوبی حاکم شده و اگر همه عرضه کنندگان به سمت عرضه روی بیاورند به تناسب کف عرضه محصولات، بازار کاملی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها