زعفران

یک زعفران کار باسابقه می گوید: وقتی قرار بود زعفران در بورس کالا عرضه شود، زعفران کاران ابهام های زیادی داشتند، وقتی قرار شد گواهی سپرده و قرارداد آتی زعفران راه اندازی شود نیز، سوال های زیادی در ذهن داشتیم اما امروز اثرات ورود زعفران به بورس را در شفافیت قیمتی مشاهده می کنیم و با راه اندازی قرارداد آپشن زعفران نیز یک قدرت انتخاب مناسب به کشاورزان برای فروش محصولشان در آینده با نرخی مشخص ایجاد می شود.

به گزارش «کالاخبر»؛ ناصر جهانشیری در گفت و گو با میزان عنوان کرد: استفاده از ابزارهای معاملاتی بورس کالا اعم از آتی و آپشن زعفران، راهکاری برای اطمینان خاطر کشاورزان از فروش محصول و بیمه قیمت و در نهایت کاهش ریسک تغییرات احتمالی قیمت در آینده است.

جهانشیری با اشاره به راه اندازی معاملات قراردادهای آتی زعفران طی یکسال گذشته در بورس کالای ایران اظهار کرد: در این یک سال بسیاری از زعفران کاران با بورس کالا و سازوکار معاملاتی این بورس آشنا شده اند. همچنین طبق آمارهای ثبت شده در بورس کالا، کل تولید یکساله زعفران نزدیک به چهار بار دست به دست شده است که قطعا با راه اندازی معاملات آپشن زعفران در کنار وجود معاملات قراردادهای آتی، قسمت عمده ای از سود حاصل از فروش محصول به خود کشاورز می رسد و بورس به کمک این ابزارها در کاهش ریسک نوسانات قیمتی به زعفران کاران کمک می کند.

وی با بیان اینکه سازوکار قراردادهای آتی زعفران تقریبا مثل فروش سلف است، گفت: در این معاملات، کشاورز با انعقاد قرارداد آتی نیاز آنی خود به نقدینگی را برطرف می کند و در آینده پس از برداشت محصول و در زمان سررسید می تواند زعفران فروش رفته را به خریدار تحویل دهد. با این روش کشاورز افزون بر اینکه مقدار نیازش به منابع مالی را تامین می کند، با جلوگیری از عرضه پرحجم محصول در فصل برداشت، روی ثبات قیمت آینده هم تاثیر می گذارد. همچنین این فرآیند موجب می شود که کشاورز مجبور نباشد به دلیل نیاز مالی، محصول را در زمان برداشت به قیمت های ناچیز به دلال ها بفروشد.

به گفته این زعفران کار، این گردش مالی و وجود امکان فروش آتی زعفران و همچنین ایجاد ثبات قیمت کالایی به کمک راه اندازی معاملات آپشن، می تواند اعتماد بیشتری را نیز بین کسانی که در بورس معامله می کنند، ایجاد کند.

کشاورزان با قراردادهای آتی آشنا هستند

جهانشیری در خصوص اطمینان خاطر کشاورزان از فروش محصول و قدرت پیش بینی پذیری قیمت ها به کمک ابزارهای نوین مالی از جمله معاملات قراردادهای آتی و آپشن زعفران در بورس کالا گفت: استفاده از این ابزارهای مالی صد در صد در اطمینان خاطر بخشیدن به کشاورزان و ارایه قدرت پیش بینی پذیری قیمت ها به آنها تاثیر دارد؛ البته با توجه به جدید بودن این ابزارها و عدم آشنایی همه زعفران کاران با سازوکارهای معاملاتی این نوع قراردادهای مالی، لازم به نظر می رسد تا چند سالی از انجام معاملات زعفران در بورس بگذرد. چراکه تنها یکسال از معاملات آتی گذشته اما در مقابل سال ها معاملات سنتی در ذهن زعفران کاران وجود دارد که باید با اعلام مستمر مزایای عرضه محصول در بورس و ابزارهای مالی، رفته رفته کشاورزان را به سمت مبادلات مدرن بورس سوق داد.

این زعفران کار تاکید کرد: با گذشت زمان، کشاورزان درخواهند یافت که اگر بخواهند زعفران خود را بفروشند، به کمک بورس از قیمت های حداقلی و حداکثری آن آگاهی دارند و نگران قیمت ها نیستند. به عبارت بهتر، کشاورز به میزانی که نیاز دارد محصول خود را در قالب قراردادهای آتی و آپشن به قیمت واقعی می فروشد و از عرضه محصول به قیمت های حداقلی و زیر ارزش واقعی اجتناب می کند.

به گفته جهانشیری، معاملات قراردادهای آتی زعفران در حال حاضر برای کشاورزان جا افتاده و با توجه به آموزش ها و اطلاع رسانی هایی که به صورت مستمر از سوی بورس انجام می شود، انتظار می رود تا سال آینده نیز کشاورزان بیشتری با این ابزارهای نوین آشنا شده و به بورس اعتماد کنند.

این زعفرانکار با سابقه ارزیابی خود از استقبال کشاورزان و زعفران کاران از معاملات آتی زعفران را چنین بیان کرد: با توجه به تجربه اولین سال عرضه زعفران در قالب قراردادهای آتی در بورس کالا، استقبال کشاورزان از این معاملات خوب بوده است؛ اما بسیاری از کشاورزان هنوز با سازوکارهای این بازار به صورت کامل آشنا نیستند. از این رو، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی که بورس برای علاقه مندان، زعفران کاران و سرمایه گذاران به این حوزه برگزار می کند، خیلی می تواند در توسعه این معاملات کمک کند.

وی افزود: ضمن اینکه با برگزاری هر چه بیشتر این دوره های آموزشی برای گروه های سنی مختلف و جوانان تحصیل کرده، افراد بیشتری از این معاملات استقبال می کنند و ما نیز آنها را به حضور در بورس تشویق می کنیم؛ در نتیجه هر سال که از راه اندازی معاملات زعفران در بورس بگذرد، معاملات این محصول نیز در کشور شفاف تر می شود و قطعا کشاورز نیز به دنبال این است که حاصل زحمت یکساله اش را به قیمت واقعی بفروشد و به کمک بورس کالا قطعا این اتفاق می افتد.

آوازه بورس زعفران ایران در جهان

جهانشیری با تاکید بر اینکه با توسعه بورس، معاملات زعفران از بازار داخلی فراتر رفته و کم کم نام و آوازه بورس زعفران ایران در جهان خواهد پیچید، گفت: هدف بورس کالا باید تبدیل شدن به مرجع قیمتی در دنیا باشد. بطوریکه توسعه معاملات آتی و راه اندازی معاملات قراردادهای آپشن زعفران باعث می شود که از این پس قیمت جهانی زعفران را بورس کالا کشف کند. در این شرایط کشاورز دیگر این دغدغه را ندارد که قیمت فروش محصولش به تاجران و دلالان واقعی نبوده و سود واقعی را صادرکننده به دست می آورد. بلکه ابزارهای بورس می تواند کمک کند که فاصله بین کشاورز و صادرکننده کم شده و با فروش مستقیم محصول، ارزش افزوده اصلی و سود حداکثری صادرات زعفران به خود کشاورز برسد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود و قیمت گذاری زعفران در جهان باید توسط ایران صورت گیرد، خاطر نشان کرد: الان بورس روی کیفیت محصول حساسیت بالایی به خرج می دهد و با توجه به استانداردسازی زعفران به کمک بورس کالا، کم کم اعتماد خریداران خارجی به بورس نسبت به بازارهای سنتی و متفرقه بیشتر خواهد شد که این امر می تواند در واقعی شدن قیمت ها تاثیر بگذارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها