بورس كالا

در هفته گذشته بورس کالای ایران شاهد آغاز رسمی معاملات آپشن زعفران بود که در همین خصوص نیز اظهارنظرهای مهمی پیرامون این رویداد صورت گرفت به طوری که" قرارداد آپشن برای سایر محصولات کشاورزی هم راه اندازی می شود" ،" آپشن، نوسانات قیمت زعفران در آینده را بیمه می کند"،" تکمیل زنجیره ابزارهای مالی کشاورزی با راه اندازی صندوق زعفران" و " بازار زعفران با ورود به بورس کالا شفاف و رقابتی شده است" از مهم ترین آنها بود.

قرارداد آپشن برای سایر محصولات کشاورزی هم راه اندازی می شود

به گزارش «کالاخبر»، شاپور محمدی با اشاره به رونمایی از نخستین قرار داد اختیارمعامله زعفران در بورس کالا گفت: برای هر کالایی که بازار پایه آن کالا، از نقد شوندگی مناسب برخوردار باشد می‌توان قرار داد آتی و اختیار خرید و فروش معامله را تعریف کرد که از این رو امکان تعریف قرارداد آپشن برای سایر محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در خصوص راه اندازی نخستین قرار داد اختیار خرید و فروش زعفران گفت: با استقبال خوب سرمایه گذاران و فعالان بازار زعفران از معاملات قرارداد آتی در بازار مشتقه بورس کالا، از قرار داد اختیار معامله زعفران به عنوان ابزار تکمیلی برای فعالان این بازار در بورس کالا رونمایی شد.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه تعریف ابزارهای مالی از جمله آپشن روی سایر کالاهای کشاورزی نیز وجود دارد، افزود: برای هر کالایی که بازار پایه آن کالا،  از نقد شوندگی مناسب برخوردار باشد می‌توان قرار داد آتی و اختیار خرید و فروش معامله را تعریف کرد.

آپشن، نوسانات قیمت زعفران در آینده را بیمه می کند

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم راه اندازی قرارداد آپشن زعفران در بورس کالای ایران گفت: زعفران با سایر محصولات کشاورزی کشورشرایط متفاوتی دارد چراکه ایران اصلی ترین تولیدکننده زعفران دنیاست و بورس کالای ایران با مهیا کردن بستر عرضه این محصول درصدد است تا سود واقعی حاصل از تولید سخت این محصول به کشاورزان برسد.

حسن امیری گفت: امیری گفت: امروز با راه اندازی معاملات آپشن زعفران در بورس کالای ایران به سمت کامل شدن سبد ابزارهای مالی زعفران هستیم تا امکانات جدیدی به فعالان این بازار در زمینه بیمه قیمت زعفران در آینده فراهم شود.

وی به ویژگی قرارداد اختیار معامله اشاره کرد و گفت: آپشن به نسبت قراردادهای آتی، ریسک کمتر و نیاز به سرمایه در گردش پایین تری دارد و از همه مهم تر، این قرارداد مبنایی برای بیمه قیمت زعفران در آینده است که این مزیت بزرگ برای کشاورزان از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود.

سهم ۴۱ درصدی بورس کالا از ارزش معاملات بازار سرمایه

در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: بورس کالای ایران با ارزش معاملات ۱۵۲۴هزار میلیارد ریالی طی ۱۰ ماهه سال جاری، سهم ۴۱ درصدی را از کل ارزش معاملات بازار سرمایه به خود اختصاص داده و جایگاه نخست را در میان سایر بورس های فعال در کشور کسب کرده است.

حامد سلطانی نژاد به ارزش کل معاملات بورس کالا از سال ۱۳۸۶ تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت: طی دوره ۱۱ ماهه سال جاری ارزش معاملات بورس کالای ایران از ۱۶۵۷ هزار میلیارد ریال عبور کرد تا رکورد جدیدی در ارزش معاملات بورس کالا از زمان راه اندازی تاکنون به ثبت برسد که از این رقم، ارزش معاملات بازار فیزیکی به ۷۷۳ هزار میلیارد ریال رسیده و ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا نیز به بیش از ۸۸۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی اقدامات و نتایج راهبردی بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۷ را تشریح کرد گفت: از مهم ترین نتایج راهبردی سال ۹۷ می توان به کسب سهم ۴۱ درصدی شرکت بورس کالای ایران از ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ و رشد ۶۰ درصدی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد.

تکمیل زنجیره ابزارهای مالی کشاورزی با راه اندازی صندوق زعفران

علیرضا ناصرپور در مراسم راه اندازی معاملات آپشن زعفران گفت: قراداد آپشن روی زعفران نگین راه اندازی می شود و اندازه قرارداد ۱۰۰ گرمی تعیین شده است تا امکان ورود افراد خرد به بازار وجود داشته باشد.علاوه بر این با همکاری سازمان بورس و تصویب هیات مدیره بورس کالا مقرر شده است تا زمان رونق معاملات، حق کارمزد معاملات صفر در نظر گرفته شود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا به منطق راه اندازی معاملات آپشن اشاره کرد و گفت: منطق راه اندازی قرارداد آپشن زعفران غیر قابل انکار است زیرا این قرارداد ابزاری برای پوشش ریسک بوده و ابزاری برای بیمه کردن نوسانات قیمت برای کشاورزان است لذا این ابزار دارای منطق اقتصادی قوی بوده و طراحی این ابزار در حوزه معاملات کشاورزی بسیار موثر است.

به گفته ی وی، با راه اندازی صندوق های کالایی زعفران  زنجیره ابزارهای مالی در حوزه کشاورزی تکمیل می شود که امیدواریم صندوق های کالای کشاورزی با ورود به بازار زعفران بتواند پرتفوی مناسبی از ابزارهای موجود ایجاد کنند.

قراردادهای آپشن زعفران نگین در بورس کالا کشف قیمت شد

به این ترتیب معاملات قراردادهای آپشن زعفران نگین در حالی از روز یکشنبه ۱۲ اسفند ماه در بورس کالای ایران راه اندازی شد که این قراردادها در سه قیمت اعمال ۱۱۰ هزار، ۱۲۰ هزار و ۱۳۰ هزار ریال و برای تحویل در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ کشف قیمت شد.

در جریان معاملات نخستین روز از راه اندازی قراردادهای آپشن روی محصول زعفران، هر قرارداد اختیار خرید ۱۰۰ گرمی زعفران نگین با قیمت اعمال ۱۱۰ هزار ریال در اولین معامله به قیمت ۱۴ هزار و ۱۱۰ ریال منعقد شد.همچنین معامله گران هر قرارداد اختیار معامله خرید با قیمت ۱۱۰ هزار ریال را در بالاترین سطح به قیمت ۲۶ هزار ریال معامله کرده و ۳۵ موقعیت باز ایجاد کردند.اختیار فروش زعفران با قیمت اعمال ۱۱۰ هزار ریال نیز در اولین معامله به قیمت ۲۰۰۰ ریال منعقد شد.

در جریان معاملات آپشن زعفران در بورس کالا، هر قرارداد اختیار خرید زعفران نگین با قیمت اعمال ۱۲۰ هزار ریال نیز در اولین معامله به قیمت ۵۰۹۰ ریال منعقد شد و در بالاترین سطح به ۱۶ هزار ریال رشد کرد. در این قرارداد نیز معامله گران ۱۰ موقعیت باز ایجاد کردند.در سومین قرارداد اختیار معامله با قیمت اعمال ۱۳۰ هزار ریال نیز هر قرارداد اختیار خرید زعفران نگین در اولین معامله به قیمت ۸۰۴۰ ریال منعقد شد و ۱۰۳ موقعیت باز ایجاد گردید.

بازار زعفران با ورود به بورس کالا شفاف و رقابتی شده است

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی ۹۷ حدود ۴۰۰ تن زعفران در کشور تولید شده و در ۱۰ ماهه امسال ۲۲۷ تن با ارزش ۲۹۵ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است؛ همچنین با عرضه زعفران در بورس کالای ایران، شاهد شفافیت و رقابتی شدن بازار این محصول هستیم.

احمد علی طهماسبی با اشاره به اینکه میزان صادرات زعفران نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل توجهی داشته است، بیان کرد: با توجه به آنکه عرضه زعفران در بورس کالا شفافیت قیمت و معاملات را به همراه دارد، از این رو دست اندرکاران و مسئولان امر از مکانیزم بورس برای عرضه زعفران دربورس کالا استفاده می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از آرامش حاکم بر بازار طلای سرخ خبر داد و گفت: با توجه به عرضه زعفران در بورس کالا، شفافیت قیمت و بازار رقابتی ایجاد شده است.

رضایت کشاورزان نمونه خراسان رضوی از بورسی شدن زعفران

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس گفت: هفته گذشته با حضور در جمع کشاورزان نمونه، رضایت از عرضه و معامله زعفران در بورس کالا مشهود بود؛ به طوری این امیدواری به کشاورز داده شده که در بستر بورس کالا می تواند محصول تولیدی خود را با قیمت واقعی و به دور از هر گونه دلالی و واسطه گری به فروش برساند.

حمید بنایی با بیان اینکه عرضه و معامله زعفران در بورس‌کالا باعث دلگرمی کشاورزان بوده است، گفت: ۹۲ درصد از کل تولید زعفران جهان در استان‌های خراسان جنوبی و رضوی تولید می‌شود که سود و چرخه مالی بالای فروش و صادرات زعفران قبل از ورود این محصول به بورس کالا به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رفت تا کشاورزان که با زحمت بسیار اقدام به تولید می‌کنند از سود حاصل از فروش محصول خود کمترین بهره را ببرند.

وی با بیان اینکه راه اندازی معاملات آپشن زعفران در بورس کالا قابل تقدیر است، افزود: بورس کالا در کشف قیمت‌ها و کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان از بازار پرسود زعفران نقش بسیار موثری داشته است؛ بطوریکه بورس کالا با راه اندازی ابزارهای مالی متنوع از جمله قراردادهای آتی و آپشن توانسته است جایگاه و ارزش افزوده بالایی به این محصول لوکس جهانی دهد.

آپشن تکمیل کننده زنجیره ابزارهای مالی زعفران

مدیر مالیه بین الملل شرکت تامین سرمایه سپهر گفت: بورس کالای ایران با پذیرش کالاهای فیزیکی مخصوصا زعفران که از کالاهای استراتژیک کشور است، گام بزرگی در شفافیت قیمت و رونق معاملات این محصول برداشت به طوری که با گسترش ابزارهای مالی و راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و سپس معاملات آپشن، زنجیره ی ابزارهای مالی زعفران تکمیل می شود

مهدی آسیما به مزیت های راه اندازی قرارداد آپشن زعفران اشاره کرد و توضیح داد: با راه اندازی آپشن، زنجیره ابزارهای مالی برای محصول زعفران تکمیل می شود از سوی دیگر با راه اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله زعفران، کشاورزان می توانند ریسک نوسان قیمت را پوشش داده و با فروش محصولشان در بورس، در مقابل نوسان قیمت بیمه شوند.

وی در خصوص میزان استقبال از قرارداد آپشن زعفران گفت: به جرت می توان گفت بعد از گذشت یک دوره کوتاه و با تعاملی که بورس کالا در رونق بخشی با این ابزارهای معاملاتی دارد، حجم معاملات مشتقه بسیار بیشتر از معاملات نقدی شود این در حالی است که باید ابزارهای متنوع روی محصولات مختلف نیز راه اندازی شود.

لزوم عرضه کالاهای وارداتی در بورس کالا

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه رانت کالاهای اساسی را باید با عرضه کالاهای وارداتی در بورس کالا از بین برد، گفت: تجربه موفق عرضه کالاهای مختلف از جمله فولاد و مواد پتروشیمی در بورس کالا که سبب تعادل بازارها شد، می تواند به عنوان یک الگو مورد استفاده قرار گیرد.

سیدتقی کبیری افزود: به نظر می رسد واردات کالاهای اساسی با ارز نیمایی و عرضه کالاها در محیط شفاف و رقابتی بورس کالا می تواند موثر باشد

وی با بیان اینکه عرضه کالاهای اساسی در بورس خطر قاچاق معکوس را از بین می برد، اظهار داشت: حمایت از تولید کالاهای اساسی، حمایت از اقشار آسیب پذیر، تکمیل طرح های عمرانی، ایجاد اشتغال و  غیره می تواند با این مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی صورت گیرد و  مردم نیز از این مابه التفاوت استفاده کنند.​

صادرات شفاف فولاد با ورود به رینگ صادراتی بورس کالا

اردشیر سعدمحمدی معتقد است که با توجه به روند مطلوب صادرات محصولات فولادی، می توان به منظور تشویق تولیدکنندگان و شفافیت بیشتر، معافیت های مالیاتی را در حوزه صادرات محصولات فولادی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا قرار داد.

عضو هیات عامل و معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدروعنوان کرد: عرضه محصولات فولادی طی سال های گذشته در بستر بورس کالا باعث شفافیت، رقابت و سرعت فروش محصولات در بنگاه های فولادی شده است که این اتفاق رونق اقتصادی به لحاظ گردش مالی سریع تر و مطمئن تر را به همراه داشته است

وی با بیان اینکه سترسی به محصول باکیفیت و ارتباط مالی شفاف تر در اقتصاد از مزایای اولیه عرضه محصولات در بورس کالا است گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا امکان فروش صادراتی محصولات فولادی در بورس کالا فراهم شود، زیرا با صادرات فولاد از طریق بورس کالا و ایجاد مزیت هایی در این خصوص مانند معافیت مالیاتی در حوزه صادرات، جذابیت ورود تولیدکنندگان به رینگ صادراتی بورس کالا بیشتر می شود و شاهد شفافیت در بخش صادرات نیز خواهیم بود.

اجرای موفق سیاست قیمت تضمینی ذرت و جو در بورس کالا

معاون بازرگانی اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس در بیان مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از جمله ذرت در بورس کالای ایران گفت: اجرای این سیاست طی چند سال اخیر توانسته به توسعه نظام انبارداری در کشور، رشد کیفی محصولات کشاورزی، ایجاد بازار رقابتی و همچنین پرداخت کمتر یارانه دولتی به بخش کشاورزی منجر شود.

فیروز زاهدی با بیان اینکه در این طرح کشاورز سریع تر به پول ناشی از فروش محصول خود رسیده و هم بار مالی سنگینی از روی دوش دولت برداشته می شود، تاکید کرد: در روش خرید تضمینی به علت کمبود منابع مالی دولت، معمولا در پرداخت پول کشاورزان تاخیر وجود دارد؛ از این رو باید سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا جایگزین سیاست خرید تضمینی شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه وقتی کشاورز در بورس، کالای خود را با بالاترین قیمت کشف شده به فروش برساند و در کمترین زمان ممکن به پول خود برسد، یقینا سراغ دلالان و واسطه ها نمی رود. از این رو، در این سیاست، کاهش نقش واسطه ها و ایجاد شفافیت قیمتی ذرت با استفاده از بستر معاملاتی بورس کالا امکان پذیر است.

رونق معاملات پسته در بورس کالا از سال ۹۸/ دولت از ظرفیت بورس برای صادرات استفاده کند

فعال بازار پسته و مدیرعامل شرکت طلای سبز زرند گفت: راه اندازی معاملات پسته در بورس کالا باعث می شود تا تعیین قیمت پسته از حالت انحصاری که عده ای خاص با خرید محصول باغداران نبض بازار را بدست می گیرند، خارج شود.

مظفر محمدی گفت: در واقع در صورت رونق معاملات پسته طی سال ۹۸ در بورس کالا، قیمت این محصول براساس نوع، استاندارد و شکل ظاهری آن با نظام عرضه و تقاضا کشف می شود و همه مشتریان و کشاورزان در سراسر کشور می توانند قیمت ها را روی تابلوی بورس مشاهده کنند.

وی افزود: عرضه پسته در بورس می تواند راهکار مفیدی برای خروج بازار پسته از حالت انحصاری باشد؛ ضمن اینکه کشاورز می تواند به صورت مستقیم تعیین کننده قیمت باشد. همچنین با توجه به الزام رعایت استانداردهای بورس، عرضه در این بازار از کاهش کیفیت پسته نیز جلوگیری می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها