کریمی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در فضایی که برای عرضه کالاها در سطح جامعه نیاز به یک سازوکار شفاف و رقابتی داریم، بورس کالای ایران مناسب ترین جایگاهی است که می تواند کالاهای مورد نیاز فعالان صنعت چه در حوزه مواد اولیه واحدهای تولیدی و چه کالاهای واسطه ای و نهایی را در یک فضای عادلانه، رقابتی، بدون تبعیض و شفاف عرضه کند که این ویژگی ها از توزیع هرگونه رانت و ویژه خواری در جامعه جلوگیری می کند.

به گزارش «کالاخبر»، علی اکبر کریمی افزود: تجربه فعالیت چندساله بورس کالا نشان داده است که ساز و کار این بازار به دلیل اثرات مثبتی که برای اقتصاد دارد، باید بیش از گذشته تقویت شده و توسعه پیدا کند به طوریکه دایره شمول عرضه محصولات مختلف در این بستر افزایش یابد که امیدواریم این سازوکار بتواند جای روش های سنتی برای توزیع کالاها را که ایرادات زیادی به آن وارد است، بگیرد.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با توجه به مزیت های بورس کالا برای اقتصاد، باید تلاشم کنیم تا اهداف این بازار برای ایجاد شفافیت در چرخه خرید و فروش توزیع کالاها در جامعه دارد، محقق شود.

زعفرانکاران بیمه می شوند

کریمی همچنین در خصوص ورود زعفران به بورس کالا و راه اندازی قراردادهای آتی و آپشن این محصول گفت: با توجه به آمار بالای تولید زعفران در کشور، عرضه زعفران در بورس کالا و با استفاده از ابزار های جدید و به روز دنیا نه تنها به کشاورزان بلکه به تجار و بازرگانان این امکان را می دهد تا با اطمینان خاطر برای فروش و صادرات محصولی با کیفیت و با قیمت مناسب اقدام کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: باید توجه داشت ابزارهای مالی که در بورس کالا مورد استفاده قرار می گیرند نوع مدرن از معاملات سنتی است که این ابزارها می تواند به کشاورز و فعالان اقتصادی این امکان را دهد تا در فضایی شفاف، رقابتی و امن محصول خود را معامله کند.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه در ماه های گذشته معامله زعفران در بورس کالا با روش های نقدی، گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی با استقبال خوبی روبه رو شده است با راه اندازی معاملات آپشن نیز کشاورزان می‌توانند با ورود به این بازار و خرید قراردادهای «اختیار فروش» ضمن بیمه قیمت محصول خود، از فروش محصول در آینده نیز مطمئن باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها