siteeee.jpg

دقایقی قبل مراسم رسمی راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران با حضور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران و مدیرعامل بانک رفاه در محل هتل اسپیناس برگزار می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دكتر حامد سلطاني ن‍ژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در ابتدای این مراسم با قدردانی از تمامی دست اندرکاران اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت خوزستان و جو کرمانشاه در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی گفت: موفقیت حاصل شده در طرح قیمت تضمینی، حاصل هماهنگی و تلاش های بورس کالا، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرتبط، سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام بوده است.

وی با قدردانی از حمایت های قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اجرای طرح قیمت تضمینی افزود: در ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی آمده است که دولت می تواند به جاي خريد تضميني محصولات کشاورزی، قیمت تضمینی محصولات را اعلام کند و کالاها پس از معامله در بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا همچون بورس کالای ایران، نسبت به پرداخت مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس و قیمت تضمینی اقدام کند.

سلطانی نژاد اظهار داشت: امکان نقد کردن کالاهای راکد، کاهش هزینه های انبارداری و جابجایی محصولات، مدیریت فاصله زمانی بین تولید و فروش کالا توسط تولیدکننده، کاهش بی ثباتی و نوسان در بازار کشاورزی، تامین مالی تولیدکنندگان و استانداردسازی محصولات از اصلی ترین مزیت های توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران به شمار می رود.

وی به چگونگی قرار گرفتن گواهی سپرده کالایی به جای ابزار تامین مالی اشاره کرد و گفت: به دلیلی ماهیت اوراق بهادار بودن این گواهی، این امکان وجود دارد که با توثیق آن نزد یک بانک یا موسسه مالی و اعتباری، دارنده اوراق نسبت به اخذ تسهیلات به پشتوانه آن اقدام کند.

سلطانی نژاد به اقدامات بورس کالا در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی اشاره کرد و گفت: پذیرش ۹ انبار در استان کرمانشاه برای محصول جو و ۲۶ انبار در استان خوزستان برای محصول ذرت دانه‌ای به همراه برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای کشاورزان، مدیران استانهای منتخب و انبارداران به مدت ۳۵۲۰ نفرساعت از مجموعه اقدامات بورس کالا برای اجرای هر چه بهتر ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران به تجربیات جهانی این معاملات اشاره کرد و گفت: گواهي سپرده كالايي در کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمريكا و انگليس نیز دارای رونق بسيار زیادی است چراکه این کشورها براساس اقتصاد مبتني بر بازار حرکت می کنند؛ همچنین این معاملات در بورس های کالایی دنیا نیز رایج است و تقویت این ابزار از برنامه های اصلی بورس کالای ایران به شمار می رود.

دستاوردهای ملی ماده ۳۳ قانون بهره وری کشاورزی

وی به دستاوردهای اجرای ماده ۳۳ در عرصه اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: کاهش بار مالی دولت ، حمایت کارآمدتر از بخش کشاورزی، محدود شدن فعالیت های غیر مولد همچون واسطه گری از جمله دستاوردهای ملی این طرح بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: دولت امسال با اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت خوزستان به جای خرید تضمینی با کاهش بیش از ۶۰ درصدی هزینه های خود در این طرح مواجه شد که این رویداد مهم می تواند برای بیشتر کالاهای کشاورزی کشور اجرایی شود.

وی با بیان اینکه امروز باید توسعه ارتباط میان بازار سرمايه و بخش كشاورزي را به فال نیک بگیریم، گفت: باتوجه به اجرای آزمایشی و موفق این طرح، از سال آینده شاهد توسعه طرح قیمت تضمینی در استان های مختلف خواهیم بود.

افتتاح رسمی گواهی سپرده سکه طلا

وی در ادامه به آغاز به کار گواهی سپرده سکه طلا با حمایت های بانک رفاه کارگران اشاره کرد و گفت: مردم ما علاقه زيادي به سكه طلا دارد و بعضا از اين دارایی براي پس اندازهای خود استفاده مي كنند، از این سکه طلا دارايي مناسبی براي انتشار گواهي سپرده به شمار می رود.

مدیرعامل بورس کالای ایران به کارکردهای گواهی سپرده سکه طلا اشاره کرد و گفت: این گواهی، ابزاری برای تسهیل معاملات قراردادهای آتی در سررسید، ابزاری برای راه اندازی بازار معاملات آتی یک روزه و همچنین معاملاتی برای تاسیس صندوق های کالایی به شمار می رود.  

وی در پایان گفت: راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی می تواند روي محصولات پتروشيمي و صنعتي هم انجام شود که بررسی های بورس کالا در این زمینه آغاز شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها