تالار معاملات

سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری برای نخستین بار، املاک بانک سپه در تالار فرعی بورس کالای ایران عرضه می شود که به اعتقاد کارشناسان حوزه مسکن، توسعه این رویداد می تواند مزایده های زمانبر و غیر شفاف را به تالار شفاف و قانونمند بورس کالا انتقال دهد. 

محسن نعمتی- مطابق بند ۲تبصره ۴ ماده ۱۹ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، وصول مطالبات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری با استفاده از ساز و کار بورس کالای ایران در اولویت قرار داده شده است. همچنین در بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش املاک و مستغلات بانک‌ها و موسسات دولتی مورد اشاره قرار گرفته است تا این موضوع از سال گذشته در دستور کار بورس کالای ایران قرار گیرد. به همین منظور سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری برای نخستین بار، املاک بانک سپه در تالار فرعی بورس کالای ایران عرضه می شود که به اعتقاد کارشناسان حوزه مسکن، توسعه این رویداد می تواند مزایده های زمانبر و غیر شفاف را به تالار شفاف و قانونمند بورس کالا انتقال دهد. 

در همین رابطه مدیرعامل کارگزاری بانک سپه با اشاره به عرضه املاک مازاد بانک ها و دستگاه های دولتی در بورس کالای ایران گفت: براساس نامه بورس کالای ایران در تاریخ ۹۳.۰۶.۱۰ به بانک سپه مبنی بر درخواست فروش املاک مازاد بانک از طریق بورس به دلیل شفافیت و گستردگی این بازار و همچنین ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مصوب ۸۸.۰۹.۲۵ همچنین ماده ۶ قانون مذکور که مربوط به بخشودگی مالیات از این طریق است، بانک سپه پذیرفت تا توسط کارگزاری بانک اقدام به فروش املاک از طریق بورس کالای ایران کند.

مهرداد نعمتی افزود: در حال حاضر بانک ها برای انجام معامله از طریق مزایده مشکل خاصی ندارند اما اقدام بانک سپه جهت فروش توسط بورس کالا با دید یک ابزار جدید و کارا بوده¬ که شاید در درازمدت به دلیل داشتن مزایای بیشتر بتواند جایگزینی برای روش مزایده باشد.

وی همچنین درباره نحوه معاملات املاک در بورس کالای ایران گفت: کلیه روال جاری مبنی بر پذیرش و کدگیری همانند کلیه کالاهای قابل معامله در بورس کالا بوده و تفاوتی با سایر کالاها در این زمینه ندارد.

به گفته نعمتی؛ عرضه در تالار فرعی انجام خواهد شد و تنها تفاوت در این است که بایستی فرصت ۱۰ روزه مهلت بازدید از زمان ثبت عرضه تا روز معامله در اطلاعیه عرضه در نظر گرفته شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از عرضه های روز ۲۵ و ۲۶ اسفندماه املاک بانک سپه چیست؟ خاطر نشان کرد: از آنجا که این نوع عرضه برای اولین بار است که در بورس کالا انجام می شود و اینکه بسیاری از کسانی که شاید بتوانند این املاک را بخرند، اشخاص حقیقی بوده و اطلاعی از این موضوع و چگونگی انجام معاملات آگاهی چندانی ندارند، شاید برای عرضه های بار اول استقبال چندانی نشود؛ چرا که به دلیل کمبود وقت تبلیغات زیادی هم در این باره صورت نگرفته است، ولی در مجموع می توان در درازمدت نسبت به این موضوع خوش بین بود به طوریکه بانک ها از مزایای بورس کالا برای فروش املاکشان استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به ضروری دانستن شبکه تبلیغات گسترده برای معاملات املاک، تاکید کرد: داشتن شبکه تبلیغاتی گسترده تر برای معاملات جدیدی همچون عرضه املاک در بورس کالا همچنین برگزاری جلسات با صاحبان املاک با مدیران و یا کارشناسان کارگزاری ها، اعلام و تبلیغات نسبت به اینکه اشخاص حقیقی نیز در این مورد می توانند اقدم به خرید نمایند و تسهیل نمودن شرایط کد گیری برای اشخاص حقیقی از جمله اقداماتی است که می تواند به موفقیت این طرح کمک کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها