آرگون

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید که متناسب با میزان ورود دولت‌ها به اقتصاد و اعمال قیمت گذاری، بخش خصوصی انگیزه ورود به اقتصاد، حوزه‌های سرمایه‌گذاری و رقابتی را از دست می‌دهد از این رو دولت می تواند با بهره گیری هوشمندانه از مکانیسم بورس کالا، علاوه بر ورود نکردن به روند قیمت کالاها و رشد انگیزه بخش خصوصی، از تلاطم و نوسانات کاذب قیمت ها نیز جلوگیری کند.

به گزارش «کالا خبر»، عباس آرگون در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بورس کالا یک بستر مناسب برای معرفی و حمایت از کالای ایرانی است، افزود: می‌توان با ارائه بیشتر محصولات در بورس کالا این امکان را به وجود آورد که از تولیدکننده کالای باکیفیت ایرانی، حمایت بیشتر و بهتری صورت گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: توسعه کسب‌وکار در هر کشور نیازمند برقراری ارتباط میان تولیدکننده و مصرف‌کننده آن محصول است، یکی از بسترهای اصلی که می‌تواند زمینه ‌ساز برقراری ارتباط فروشنده و خریدار به شکل سالم و با شفافیت و به دور از فساد باشد، بورس کالا است.

بهره گیری هوشمندانه دولت از بورس کالا

آرگون با تاکید بر اینکه بورس کالا به‌ عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه می ‌تواند با ایجاد شفافیت و رقابت نقشی مهم در رفع دغدغه‌های فعالان اقتصادی ایفا کند، گفت: با عرضه حداکثری محصولات با کیفیت داخلی در بورس کالا در وهله اول یک ساماندهی و نظم در مبادلات داخلی رقم می خورد؛ همچنین به دلیل شفافیت حاکم در معاملات، امکان نوسانات قیمت کاذب و ایجاد شایعات و اخبار غیر رسمی به وجود نمی آید؛ علاوه بر این، دولت و مسئولان تصمیم گیر نیز می توانند بدون دخالت در روند معاملات به طور مستمر سیگنال های معاملاتی را دریافت کرده و بهترین اقدام را به منظور تنظیم بازار اتخاذ کنند.

وی افزود: عرضه محصولات در بورس کالا و کشف واقعی قیمت ها در وهله بعد، امکان رقابت کالاهای ایرانی با محصولات خارجی را مهیا می کند.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، علاوه بر موارد فوق، بورس کالا از جمله بسترهایی است که در تأمین مالی بنگاه ها در حوزه‌هایی مانند محصولات صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی مؤثر بوده است و با بهره گیری از ابزارهای مختلف، می توان در شرایط تحریم، به تولیدکنندگان در جذب نقدینگی کمک کند.

بورس کالا گذرگاه توسعه بخش خصوصی

وی با تاکید بر اینکه عمده اقتصاد ایران، دولتی است و بخش خصوصی نقشی پررنگ ندارد، افزود: اگر عزم جزم کرده‌ایم که مسیر توسعه‌ را طی کنیم و از مزایای توسعه ‌یافتگی بهره‌مند شویم، چاره‌ای نداریم جز آنکه ضمن حمایت از بخش خصوصی، نقش و وزن آن را در اقتصاد کشور افزایش داده و به سکاندار حوزه اقتصاد تبدیل کنیم.

آرگون گفت: همین‌جاست که اهمیت بورس کالا به‌عنوان گذرگاهی مناسب برای تحقق توسعه اقتصادی و عرصه جذب و رقابت آزاد و شفاف فعالان بخش خصوصی آشکار می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در اهمیت فراهم کردن زمینه رقابت آزاد در اقتصاد اظهار داشت: فلسفه وجودی و مأموریت اصلی بورس کالا کشف قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا بوده و ضروری است این کشف قیمت، فارغ از هر گونه دخالتی باشد. در این بین اگر دولت‌ها قصد کنند که نرخ کالایی را مشخص یا رقابت را محدود کنند، در واقع نه تنها ماموریت بورس کالا بلکه اصول اقتصاد را زیرپا گذاشته اند.

به گفته آرگون، در بورس کالا قیمت‌ محصولات، باید خروجی مکانیزم بازار باشد تا نقطه تعادلی میان عرضه و تقاضا ایجاد شود. این در حالی است که مطابق تجارب جهانی، دخالت دولت‌ها مانعی جدی بر سر راه رقابت آزاد است و متناسب با میزان ورود دولت‌ها به اقتصاد و نقش آن در تعیین قیمت ها، بخش خصوصی انگیزه ورود به اقتصاد، حوزه‌های سرمایه‌گذاری و رقابتی را از دست می‌دهد. بنابراین، هرچقدر ما بتوانیم خود را با استانداردهای جهانی هماهنگ کنیم و به قواعد پذیرفته شده اقتصاد در دنیا احترام بگذاریم، کارآمدی بورس کالا هم افزایش خواهد یافت و توسعه و شفافیت بیشتری به اقتصاد کشور تزریق‌شده و رونق تولید به ارمغان خواهد آورد.

وی تاکید کرد: با این تفسیرها تقویت و حمایت از توسعه بخش خصوصی راهکار توسعه کشور است اما تا زمانی که بخش خصوصی واقعی ما بسیار نحیف باشد، قادر نخواهیم بود توقعات و مطالبات موجود در زمینه ارتقای بهره‌وری را تأمین کنیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان بورس کالا را تابع وضعیت اقتصادی کشور دانست و گفت: اگر تدابیر ضدتحریمی مقامات کشور و اقدامات برای رونق تولید کارساز باشد، شاهد عرضه محصولات با کیفیت و کمیت مناسب در بورس کالا خواهیم بود که در این صورت بخش تولید لطمه ای نخواهد دید و رشد می کند، اما اگر تحریم‌ها، عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کنند و تصمیم های غیرکارشناسی برای تولید گرفته شود، شرایط سخت خواهد شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها