معدن

مجموع صادرات کالاهای معدنی در سال ۹۷ به وزن ۲۶ میلیون و ۳۱۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار رسید که این رقم، سه درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش «کالا خبر» به نقل از ایرنا، جداول آماری گمرک ایران حاکی است که در سال ۹۶ به میزان ۳۰ میلیون و ۲۷۶ هزار تن کالاهای معدنی به ارزش ۲ میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار صادر شده بود.مقایسه عملکرد سال ۹۷ نسبت به ۹۶ در زمینه صادرات کالاهای معدنی نشان می دهد که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۳ و ۳۴ درصد کاهش نشان می دهد.

جمع صادرات غیرنفتی پارسال به وزن ۱۱۷ میلیون و ۲۲۸ هزار تن ثبت شد و نیز ۴۴ میلیون و ۳۱۰ هزار دلار ارزش داشت، درحالی که سال ۹۶ بالغ بر ۱۳۲ میلیون و ۸۸۲ هزار تن به ارزش ۴۶ میلیون و ۹۸۲ هزار دلار بود، مقایسه عملکرد سال گذشته با سال ۹۶ از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۲ و ۵.۷ درصد کاهش نشان می دهد.

بخش معدن شاگرد پنجم

بررسی عملکرد صادرات غیرنفتی در سال ۹۷ نشان می دهد که بخش معدن با صدور یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار کالا در بین ۶ بخش مورد ارزیابی و سهم سه درصدی شاگرد پنجم شد .

صنعت با ۴۴ درصد در جایگاه نخست، پتروشیمی با ۳۲ درصد رتبه دوم ، میعانات گازی ۱۱ درصد در جایگاه سوم، کشاورزی با رقم ۹ درصد چهارم و فرش و صنایع دستی با یک درصد در مرتبه ششم جای گرفت.

سال ۹۶ نیز بخش معدن در ارزیابی عملکرد ارزش صادرات ۶ بخش مختلف مورد بررسی در مرتبه پنجم قرار گزفت.صنعت با سهم ۴۰ درصدی، پتروشیمی ۳۱ درصد، میعانات گازی ۱۵ درصد، کشاورزی هشت درصد و فرش و صنایع دستی با یک درصد به ترتیب رتبه های یکم تا ششم را در سال ۹۶ به خود اختصاص داده بودند.

۸۶۰ میلیون دلار صادرات محصولات نیمه تمام از آهن

بررسی جداول آمار صادراتی در سال گذشته نشان می دهد که صدور محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیر ممزوج با ارزش ۸۶۰ میلیون دلار سهم ۱.۹ درصدی از ارزش کل صادرات پارسال را به خود اختصاص داد.

قیمت پایه هرتن کالای صادراتی مزبور، ۴۲۱ دلار بود و درصد تغییرات قیمت پایه نسبت به سال ۹۶ برابر با ۱۰ درصد ثبت شد و درصد تغییرات ارزش کالا نسبت به سال ۹۶ برابر با ۱۷۸ درصد را نشان می دهد.

چین مهمترین بازار هدف صادرات – واردات

بررسی آمارهای صادرات غیرنفتی در سال ۹۷ نشان می دهد که چین علاوه براینکه با رقم ۹ میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار کالای صادراتی ایران به وزن ۳۲ میلیون و ۱۶۸ هزارتن را جذب کرد و در جایگاه نخست قرار گرفت، در زمینه واردات هم سه میلیون و ۴۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۳۱۵ میلیون دلار از این کشور وارد ایران شد.

بعد از چین، کشورهای عراق و امارات به ترتیب با ۲۰.۲ درصد و ۱۳.۴ درصد مهمترین بازارهای جذب صادرات ایران بودند.

همچنین در زمینه واردات، پس از چین، امارات و ترکیه دومین و سومین کشورهای طرف تجاری ایران بودند.

به گزارش ایرنا، مجموع صادرات بخش معدن وصنایع معدنی در سال ۹۷ به رقم بیش از ۵۷ میلیون و ۷۰۷.۸ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۲۲۶.۱ میلیون دلار رسید.

زنجیره بخش معدن از کل صادرات غیرنفتی از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب سهم ۴۹ و ۲۱ درصد را نشان می دهد و در زمینه واردات نیز ۱۲ درصد وزنی و ۹ درصد ارزشی را از آن خود ساخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها