فاطمه حسینی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است با تمرکز عرضه و معامله کالاها در بورس کالا به دلیل شفافیت ایجاد شده در روند معاملات و استخراج لحظه ای و روزانه جزییات دادوستدها، دولت می تواند با نظارت حجم عرضه و تقاضای موجود در بازار، پیش از بروز هرگونه التهاب در قیمت ها بهترین تصمیم و اقدامات را برای تعادل بازار اتخاذ کند.

به گزارش «کالاخبر»، فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در قانون اساسی بر ایجاد زمینه برای رقابت و مقابله با انحصار تاکید شده است، افزود: یکی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور، بورس کالاست که تمرکز عرضه محصولات در این بازار ثمرات زیادی را برای اقتصاد و صنایع کشور داشته است.

وی معتقد است با تمرکز عرضه و معامله کالاها در بورس کالا به دلیل شفافیت ایجاد شده در روند معاملات و استخراج لحظه‌ای و روزانه جزییات دادوستدها، دولت می‌تواند با نظارت حجم عرضه و تقاضای موجود در بازار، پیش از بروز هرگونه التهاب در قیمت‌ها بهترین تصمیم و اقدامات را برای تعادل بازار اتخاذ کند.

حسینی افزود: در دنیا شیوه‌های سنتی معامله کالاها جای خود را به بسترهای نوین و الکترونیکی داده است و ما نیز به منظور بهره وری بیشتر باید به این سمت حرکت کنیم که بستر این تحول، بورس کالای ایران است.

تجارت گل در بورس هلند

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، عرضه محصولات در بورس‌های کالایی به محصولات باغی و گل و گیاه نیز رسیده است به طوریکه در هلند تجارت گل و گیاه از مسیر بورس انجام می‌شود و بستر قابل اعتماد و پرکاربردی برای این تجارت به وجود آمده که در این بستر، مرزهای جغرافیایی رنگ می‌بازد.

وی اظهار کرد: در بورس‌های کالایی دنیا انواع معاملات الکترونیک از طریق ابزارهای مالی نوین در جریان است و بازارهای وسیع، رقابتی و کارآمدی پیش روی فعالان و سرمایه گذاران قرار گرفته که ما نیز باید با توجه بیشتر به بورس کالا، مسیر توسعه این بازار را هموار کنیم.

نبود شفافیت در مبادلات خارج از بورس

حسینی در ادامه با بیان اینکه نبود رقابت و شفافیت از اصلی‌ترین معضلات در بازار کالای کشور به شمار می‌رود، گفت: خوشبختانه با راه اندازی بورس کالا طی سال‌های اخیر شاهد بهبود فرآیندها، ایجاد شفافیت و رقابت در بازار کالاهایی هستیم که به طور حداکثری و هر هفته در بورس عرضه می‌شوند، اما در خصوص بازارهایی که در بورس حضور ندارند شفافیت، حداقلی است و باید به منظور ساماندهی و ایجاد شفافیت و دوری از فساد، زمینه حضور آن دسته از محصولات را نیز در بورس کالا فراهم کنیم.

پیشگیری بهتر از درمان

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با مداخله دولت در بازارهای رقابتی مخالف هستیم، گفت: دولت باید از مداخله و نرخ گذاری در بازارهای دارای شرایط رقابتی خودداری کند و اجازه دهد عرضه و تقاضای فعالان آن بازار آن هم در سازوکار شفاف بورس کالا منجر به کشف قیمت شود؛ به عبارتی، چون شفافیت به واسطه بورس کالا در مبادلات وجود دارد، دولت باید وظیفه نظارتی و سیاست گذاری را به نحو مطلوب انجام دهد تا بازارها از هیجانات کاذب در امان بماند.

حسینی تصریح کرد، با تمرکز عرضه و معامله کالاها در بورس کالا به دلیل شفافیت ایجاد شده در روند معاملات و استخراج لحظه‌ای و روزانه جزییات دادوستدها، دولت می‌تواند با نظارت دقیق حجم عرضه و تقاضای موجود در بازار، پیش از بروز هرگونه التهاب در قیمت ها، بهترین تصمیم و اقدامات را برای تعادل بازار اتخاذ کند.

به گفته این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه عموم نماینده‌های مجلس و مرتبط با حوزه اقتصاد با کارکردهای بورس کالا آشنایی دارند، گفت: مجلس از متنوع شدن سبد عرضه محصولات در بورس کالا آن هم در سال رونق تولید به موجب تامین آسان مواد اولیه تولیدکنندگان و ایجاد شفافیت و رقابت در اقتصاد استقبال می‌کند.

تسریع در عرضه کالاهای کشاورزی

حسینی در ادامه گفت: تجربه در دنیا یک مسیر روشن در مقابل ماست به طوریکه اگر می‌خواهیم در قیمت محصولاتی که در تولید آن‌ها دارای مزیت هستیم، اثر گذار باشیم باید از ظرفیت‌های بورس کالا استفاده کنیم. در این زمینه برای تبدیل شدن به مرجع یا یکی از مراجع قیمتی دنیا، باید اقدام به فروش متمرکز زعفران و پسته از بورس کالا بکنیم تا نرخ‌های شفاف بورس، مرجع قیمت زعفران و پسته دنیا شوند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در رابطه با ورود بورس کالا به حوزه محصولات کشاورزی گفت: طی چند سال گذشته شاهد رشد عرضه محصولات کشاورزی، تامین مالی گندمکاران از بورس کالا و اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت کل کشور از مسیر بورس کالا بوده ایم که این اتفاق‌ها رضایت کشاورزان و همچنین صرفه جویی در هزینه‌های دولت را در پی داشته که توصیه می‌شود این روند با سرعت بیشتری انجام شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها