اسلب

حجم تجارت اسلب دنیا در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۸ میلیون تن گزارش شده است. اسلب یک محصول نیمه‌ساخته فولادی است. این محصول نیز همچون سایر محصولات نیمه‌ساخته فولادی اغلب در فواصل نزدیک یا از طریق راه‌های دریایی خرید و فروش می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین، کشورهای روسیه، برزیل و اوکراین بزرگترین صادرکنندگان اسلب در سال ۲۰۱۸ شناخته شدند. بزرگترین کشورهای صادرکننده اسلب در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که روسیه با صادرات بیش از ۸ میلیون تن در جایگاه نخست قرار دارد. کشورهای تایوان، مکزیک، ترکیه، بلژیک و مصر بزرگترین مقاصد صادراتی اسلب تولید شده در روسیه هستند. روسیه کشور پهناوری است و با کشورهای پیرامون دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد. همین موضوع نیز تجارت محصولات نیمه‌ساخته فولادی همچون اسلب که حجم بالایی دارند را برای آن تسهیل می‌کند.

برزیل که دومین صادرکننده بزرگ اسلب دنیا بود بیش از نیمی از این محصول (یعنی بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن) را به ایالات متحده صادر کرد. ترکیه و کانادا در رده‌های بعدی قرار دارند اما حجم صادرات اسلب برزیل به این کشورها بسیار کمتر است. (به ترتیب ۵۳۲ هزار تن و ۴۱۶ هزار تن). همواره حجم بالایی از اسلب مورد نیاز ایالات متحده از برزیل تامین شده است. البته این حجم صادرات در سال ۲۰۱۸، رشد قابل توجه بیش از یک میلیون تنی را تجربه کرده است.

اوکراین نیز بیش از ۶ میلیون تن اسلب صادر کرده است. حجم عمده اسلب تولید شده در اوکراین به کشورهای ایتالیا، مصر و ترکیه صادر شده است. بیش از ۲ میلیون تن اسلب تولیدی اوکراین به ایتالیا و بیش از یک میلیون تن نیز به مصر صادر شده است. ترکیه نیز بیش از ۹۰۰ هزار تن اسلب از این کشور را وارد کرده است. اوکران و ایتالیا هر دو در اروپا واقع هستند. فاصله اوکراین با ترکیه نیز کم است و از طریق دریای سیاه با این کشور ارتباط دارد. ترکیه اسلب وارداتی از کشورهای حوزه CIS را در تولید ورق و سایر محصولات پایانی فولادی مورد نیاز در صنایع تولید خودرو و لوازم خانگی و ... مصرف می‌کند.

گفتنی است ایران ششمین کشور بزرگ صادرکننده اسلب دنیا شناخته می‌شود. ایران در سال ۲۰۱۸ حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن اسلب صادر کرد. گفتنی است ایران در سال‌های اخیر جایگاه خوبی در صادرات محصولات نیمه‌ساخته به‌دست آورده‌ و حجم قابل توجهی از صادرات اسلب ایران به مقصد تایلند انجام گرفته که این رقم نزدیک به ۸۰۰ هزار تن گزارش شده است.

ایالات متحده بزرگترین واردکننده اسلب در سال ۲۰۱۸ بوده و مجموع واردات اسلب به این کشور بیش از ۵ میلیون تن است و همانطور که قبلا هم اشاره شد حجم قابل توجه آن از کشور برزیل صورت گرفته است. روسیه و مکزیک نیز در رده‌های بعدی قرار دارند و هرکدام به ترتیب ۲ میلیون و ۴۹۰ هزار تن و یک میلیون و ۷۹۰ هزار تن اسلب به آمریکا صادر کرده‌اند.

ایتالیا دومین واردکننده بزرگ اسلب دنیا در سال ۲۰۱۸ بود. ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن اسلب از اوکراین به ایتالیا صادر شده است. روسیه و ایران نیز در جایگاه بعدی صادرات به این کشور قرار دارند. حجم صادرات ایران به ایتالیا در سال ۲۰۱۸بیش از ۲۸۵ هزار تن عنوان شده است. حجم صادرات روسیه نیز بیش از ۴۹۰ هزار تن گزارش شده است.

تایوان در جایگاه سومین کشور بزرگ واردکننده اسلب دنیا قرار دارد. بیش از نیمی از اسلب وارداتی این کشور از ژاپن فراهم می‌شود. روسیه نیز ۶۳۵ هزار تن اسلب به این کشور صادر کرده است. باید خاطرنشان ساخت ایران در سالی که گذشت بیش از ۱۰۰ هزار تن اسلب به تایوان ارسال کرده است. فاصله نزدیک و ارتباط دریایی را باید از دلایل اصلی تجارت میان کشورهای یاد شده دانست. بلژیک نیز طی سال گذشته میلادی بیش از ۲ میلیون تن اسلب وارد کرده است. حجم قابل توجهی از واردات اسلب به بلژیک از کشور روسیه انجام گرفته است.

کشور تایلند نیز سهم بسزایی از اسلب مورد نیاز خود را از ایران و ژاپن تامین می‌کند. ایران بزرگترین صادرکننده اسلب به تایلند در سال ۲۰۱۸ شناخته شد. تولیدکنندگان اسلب ایران طی سال‌های اخیر توانسته‌اند روابط تجاری خوبی با کشورهای آسیایی همچون تایلند برقرار کنند و بخش قابل توجهی از تولیدات خود را در این کشورها به فروش برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها