شاعری

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس از موافقت نمایندگان خانه ملت با عرضه محصولات کشاورزی از جمله پسته در بورس کالای ایران پس از تجربه موفق معاملات زعفران خبر داد.

به گزارش «کالاخبر»علی محمد شاعری در گفت‌وگو با ایرنا درباره عرضه پسته در بورس کالا، گفت: در مجلس نه تنها با عرضه پسته بلکه با عرضه سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا موافق هستیم؛ چراکه این اقدام گام مهمی در جهت شفاف سازی و مبارزه با انحصار و رانت خواری، تنظیم عرضه و تقاضا و حذف واسطه های غیرضرور است.

وی افزود: با حمایت از بورس کالا، باید شرایطی را مهیا کنیم تا رقابت کامل بین تمام مشتریان و عرضه کنندگان به وجود آید و قیمت ها به شکل رقابتی کشف شود که این موضوع منافع همزمان تولیدکننده و مصرف کننده را تامین خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به طور حتم پسته عرضه شده در بورس کالا به دلیل وجود نظارت بر انجام معاملات این بازار و رعایت استانداردها، از کیفیت بالاتری برخوردار است، افزود: با ورود پسته به معاملات بورس کالا علاوه بر اینکه می توان به سمت قیمت گذاری و فروش شفاف این محصول حرکت کرد، می توان در بازارهای جهانی نیز به رقابت پرداخت. افزون بر اینکه، به طور یقین ارتقای تجارت پسته به عنوان یک محصول صادراتی به کمک بورس، می تواند نقش مهمی در ارزآوری کشور داشته باشد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس تصریح کرد: به هر میزان در صادرات رقابت سالم وجود داشته باشد، می توانیم در تجارت جهانی این محصول موفق تر عمل کنیم؛ چرا که در بازارهای بین المللی محصولی قابل رقابت است که قیمت تمام شده کمتر و کیفیت بالاتری داشته باشد و بورس کالا با توجه به پتانسیلی که در استانداردسازی و ارتقای کیفیت محصول قابل عرضه دارد، می تواند در معرفی بهتر محصول به بازارهای جهانی نقش موثرتری ایفا کند.

شاعری با اشاره به اینکه عرضه پسته در بورس کالا علاوه بر ایجاد بازارهای فروش جدید می تواند ارزآوری را نیز برای کشور به ارمغان بیاورد، اظهارداشت: بورس کالا کمک خواهد کرد تا قیمت محصولات کشاورزی به ویژه پسته واقعی شود که این خود گام نخست برای به دست آوردن جایگاه قبلی پسته ایرانی در بازارهای جهانی است.

وی افزود: با توجه به اینکه سال‌ها در رتبه نخست تولید پسته در جهان بوده و قیمت‌گذاری جهانی این محصول را انجام می‌دادیم، با عرضه پسته در بورس می توان دوباره به این جایگاه برگشت.

به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، ساماندهی چرخه صادراتی از ویژگی های مهم عرضه پسته در تالار کشاورزی بورس کالا است؛ چراکه صادرات به شیوه سنتی و بدون پشتوانه از نظر سلامت و استاندارد محصول، وجهه پسته ایرانی را در بازارهای جهانی خراب می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها