photo_2019-06-26_09-09-54.jpg

دولت مصر از سال ۲۰۱۶ به طور جدی به دنبال راه‌اندازی یک بورس کالای کشاورزی بوده و براساس گزارش ها، مقدمات اجرایی، تنظیم مقررات و ساختار قانونی بورس کالای این کشور در حال انجام است.

«کالاخبر»، در سری گزارش هایی که در بخش «بورس های کالایی جهان» درج می شود، سعی دارد آخرین تحولات و رویدادهای بورس های کالایی بزرگ و کوچک دنیا را مورد بررسی قرار دهد.   

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»،، "مدحت نافع" اقتصاددان و رئیس شرکت صنایع فلزی مصر درباره راه‌اندازی بورس کالا در این کشور گفت: «از سال ۲۰۰۴ به ضرورت احیای بورس کالا در مصر پی بردیم. نخستین بورس کالای مصر در قرن ۱۹ میلادی تاسیس شد که در آن عمدتا پنبه مورد معامله قرار می‌گرفت. این بورس در پی کودتای نظامی سال ۱۹۵۲ تعطیل شد. در حالی که از آن زمان تاکنون، بورس‌های کالایی در سراسر جهان با جهشی عظیم روبه‌رو بوده‌اند و ما در این زمینه عقب افتاده ایم.» وی عامل اصلی راه‌اندازی نشدن بورس کالا در این کشور را نبود یک بازار فروش نقدی سیستماتیک و منظم دانست.

در سال ۲۰۱۶ دولت مصر تفاهم‌نامه‌ای با شرکت سرمایه‌گذاری زیگما (مستقر در اردن) امضا کرد تا با همکاری نهاد ناظر مالی و بورس مصر، بورس کالای مصر تشکیل شود. در تاسیس بورس کالای مصر (EGYCOMEX) دولت سهمی ۲۰ درصدیخواهد داشت و ۸۰ درصد هم سهم بخش خصوصی خواهد بود. قرار است در این بازار، معاملات نقدی و آتی برای محصولات کشاورزی انجام شود. 


"ایمن مطلق"، مدیرعامل شرکت زیگما در این باره می گوید: «ما قصد داریم یک بورس کاملا مصری راه‌اندازی کنیم و کشف قیمت بر اساس پوند (واحد پول مصر) انجام خواهد شد.» وی با اشاره به اینکه مصر با واردات سالانه ۱۰ میلیون تن، بزرگترین واردکننده گندم جهان است و خرید این حجم از گندم را یک نهاد دولتی انجام می‌دهد، افزود: «با راه‌اندازی بورس کالا می‌توانیم حدود ۸۰ درصد از خرید گندم را از این طریق انجام دهیم.»
در همین حال، با راه‌اندازی این بورس جدید، یک اپلیکیشن موبایل در اختیار کشاورزان مصری که سالانه حدود ۳ میلیون تن گندم تولید می‌کنند، قرار خواهد گرفت تا آنها اطلاعات مربوط به محصولات خود را به بازار ارائه کنند و در عین حال، از قیمت و حجم معاملات آگاه شوند.
مطلق در این باره گفت: «استفاده از فناوری اپلیکیشن موبایل تاثیر مثبتی بر بازار مصر خواهد داشت چون کشاورزان قادر خواهند بود محصولات خود را به قیمت بهتر بفروشند یا از آن به عنوان وثیقه بانکی جهت دریافت وام استفاده کنند.» 
در حال حاضر، شرکت زیگما مشغول همکاری با نهاد ناظر مالی مصر برای ایجاد ساختار قانونی بورس کالای این کشور و تنظیم مقررات جهت کاهش ریسک‌های احتمالی ناشی از ورود نقدینگی در زمان راه‌اندازی آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها