بورس

مدیر گروه زنجیره های تولید معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا همه تولیدکنندگان بخش کشاورزی و کشاورزان با ظرفیت ها و مزایای حضور در بورس کالا آشنا شوند، گفت: پس از عرضه موفق زعفران در بورس کالا و راه اندازی ابزارهای مالی روی این محصول، معاملات زیره سبز در دستور کار بورس کالا قرار گرفته است که این امر به سود کشاورزان زیره کار خواهد بود.

به گزارش «کالاخبر»، احمد احمدی در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: با عرضه زعفران در بورس کالا و راه اندازی معاملات گواهی سپرده، قراردادهای آتی و اختیار معامله این محصول در بورس کالای ایران، شاهد اطلاع کشاورزان زعفران کار از قیمت ها به روز زعفران هستیم که این امر باعث شد تا در فصل برداشت سال گذشته دیگر شاهد ارزان فروشی محصول از سوی کشاورزان به واسطه ها نباشیم.

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: تجربه موفق عرضه زعفران در بورس بر این امر تاکید دارد که اطلاعات قیمتی و مالی بورس برای کشاورزان و فعالان بازارها جذاب است و اگر این اطلاعات به شکل مستمر در اختیار آنها قرار گیرد یک شفافیت و اعتماد عمومی در بازارها به وجود می آید.

مدیر گروه زنجیره های تولید معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی یکی از راهکارهای موفقیت عرضه محصولات جدید کشاورزی در بورس را حضور خبرگان و پیشکسوتان هر بازار در بورس دانست و گفت: به طور حتم تغییر شیوه معاملات سنتی که سال ها برای مبادلات کشاورزی در جریان بوده دشوار است اما بدون شک با حضور قدیمی های یک بازار در بورس یا تجمیع نظرات آن ها و ایجاد انسجام بین دیدگاه ها و تجربه های سنتی با دیدگاه های جدید، معاملات کالای کشاورزی در بورس به سرعت رونق می گیرد.

معرفی بورس کالا در کل کشور

احمدی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا بورس کالا را به کشاورزان و تولیدکنندگان کل کشور معرفی کند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی می تواند با استفاده از پهنه های اطلاعاتی که از کشاورزان کشور در اختیار دارد و همچنین داده های مرکز آمار و اطلاعات خود، در این زمینه اطلاع رسانی و افزایش دانش و آگاهی کشاورزان نسبت به مزایای عرضه محصولات در بورس کمک کند که این اقدام در دستورکار قرار دارد.

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از کشاورزان نمی دانند بورس و کارکردهای آن چیست، گفت: به دلیل عدم آگاهی، کشاورز نمی داند این محل تا چه اندازه برای فروش محصولاتش قابل اعتماد و قابل اطمینان است. اما اگر بتوان چند مزیت اصلی این بازار از جمله شفاف سازی معاملات، کشف قیمت واقعی، دریافت سریع وجه کالاها و نیز استانداردسازی محصولات را به کشاورز و تولیدکننده معرفی کرد، به اعتقاد من کشاورز به این بازار اعتماد کرده و راحت به آن ورود پیدا می کند.

بورس در تلفن همراه کشاورزان

احمدی با تاکید بر لزوم افزایش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نسبت به مزایای ورود به بورس اظهار کرد: در حال حاضر دنیا روی کانال ارتباطات می چرخد و اگر بتوان برای افزایش آگاهی کشاورزان نسبت به بورس و معرفی هر چه بیشتر این بازار به تولیدکننده، از برنامه هایی در تلفن همراه بهره برد، می توان این اعتمادسازی را در بیان کشاورزان و تولیدکنندگان نیز ایجاد کرد. زیرا اکثر کشاورزان در حال حاضر به نرم افزارهای مختلف تلفن همراه دسترسی دارند و می توان از این برنامه ها در فضای مجازی نیز برای افزایش آگاهی آنها نسبت به سازوکار معاملاتی بورس و مزایای آن کمک گرفت.

وی افزود: همچنین استفاده از ظرفیت صدا و سیما و برنامه های تلویزیونی در زمینه آشنایی جامعه با عرضه محصولات و کالاهای مختلف در بورس نیز اثر ویژه ای در فراگیر شدن این موضوع اثربخش خواهد بود.

به گفته این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی، تبلیغات فرد به فرد یا به اصطلاح دهان به دهان هم میان کشاورزان می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد تا همه اقشار جامعه اعم از تولیدکننده و کشاورز به زبان ساده، با کلمه بورس و مکانیسم معاملات آن آشنا شوند.

مدیر گروه زنجیره های تولید معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در رابطه با افزایش سطح اطلاع رسانی و آگاهی جامعه پیرامون مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس باید از پتانسیل های سازمان تعاونی روستایی و اتحادیه های سراسری تعاونی روستایی نیز بیشتر بهره برد و بورس کالا نیز باید برنامه های دوره های آموزشی خود را در شهرهای مختلف توسعه دهد که در این زمینه بورس اعلام آمادگی کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها