زیره

در راستای برگزاری آیین راه اندازی معاملات قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران طی روز آینده، گروه مطالعات کالاخبر در این گزارش به عوامل موثر بر قیمت زیره پرداخته و مختصات قرارداد آتی زیره در بورس NCDEX هند را مرور کرده است.

به گزارش "کالاخبر"؛ از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت زیره می توان به شرایط فصلی و آب و هوایی در زمان کاشت، داشت و برداشت، تقاضای بازار به ویژه از سوی کارخانجات فرآوری و بسته بندی زیره و همچنین شرایط صادراتی، سیاست ها و مقررات دولتی در خصوص صادرات و واردات، قیمت های جهانی و موجودی انبارها اشاره کرد.

در ادامه، به بررسی مختصات قرارداد آتی زیره در بورس NCDEX هند پرداخته شده است.

قراردادهای آتی زیره در بورس NCDEX در تاریخ سوم فوریه ۲۰۰۵ راه اندازی شده و میزان تحویل محصول توسط کشاورز به انبار بورس و دریافت گواهی سپرده طی سال ۲۰۱۷ رقمی حدود ۲۲ هزار تن و در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۳ هزار تن بوده است. میزان تحویل محصول در سررسید قراردادهای آتی زیره نیز در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶ هزار تن و در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن اعلام شده است.

مشخصات قرارداد آتی زیره قابل معامله در بورس NCDEX نیز به شرح ذیل است:

دارایی پایه این قراردادها محصول زیره سبز بوده و وجه تضمین اولیه آن چهار درصد در نظر گرفته شده است. اندازه هر قرارداد نیز به میزان سه تن بوده و حداکثر میزان سفارش ۱۵۰ تن (معادل ۵۰ قرارداد) به ازای هر بار سفارش است.

همچنین، مبنای قیمتی قراردادهای آتی زیره در هند برحسب واحد پولی روپیه و به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم بوده و حد مجاز نوسان قیمت روزانه آن مثبت و منفی دو درصد است. همچنین در این قراردادها، حداقل تغییر قیمت سفارش ۵ روپیه در نظر گرفته شده است.

در بورس این کشور چنانچه نوسان قیمت در یک جلسه معاملاتی به ۲ درصد برسد، معاملات به مدت ۱۵ دقیقه در این حد نوسان ادامه یافته و سپس دامنه نوسان مجاز به ۴ درصد افزایش می یابد.

سررسید قرارداد در این بازار برای همه ماه های سال قابل تعریف بوده و بنا بر تعریف بورس در مشخصات قرارداد، ماه قرارداد (سررسید) چهار ماه بعد از تاریخ شروع قرارداد است؛ یعنی قراردادی که به طور مثال نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی راه اندازی شده، مارس ۲۰۱۹ میلادی سررسید شده؛ و یا قراردادی که آگوست ۲۰۱۹ شروع می شود، چهار ماه بعد یعنی در دسامبر ۲۰۱۹ سررسید خواهد شد.

در این بازار، مدت هر قرارداد چهار ماه بوده و سررسید آن بیستم ماه سررسید در نظر گرفته شده است. همچنین در تاریخ سررسید حداقل تقاضا برای تحویل محصول به صورت فیزیکی، سه تن است.

در این قراردادها بسته بندی به صورت کیسه های ۶۰ کیلوگرمی بوده و محل تحویل آن انبار اختصاصی بورس در اونچا (Unjha) و سایر انبارهای منطقه تا شعاع ۶۰ کیلومتری است که بر حسب دوری یا نزدیکی به انبار مرکزی مشمول پریمیوم یا دیسکانت خواهند بود.

در موعد سررسید، تلورانس تحویل فقط برای کالای خروجی از انبار نیز مثبت و منفی دو درصد اعمال می شود و کلیه موقعیت های باز در T+۲ مشمول تحویل اجباری کالا به انبار هستند و با اتمام و انقضای قرارداد، کلیه موقعیت های باز مشمول تحویل اجباری خواهند بود.

گفتنی است، در بورس NCDEX کشور هند، تعداد موقعیت های مجاز معاملاتی برای اعضا ۲۴ هزار تن یا معادل ۱۵ درصد کل موقعیت های بازار (هرکدام که بیشتر باشد) و برای مشتریان عادی ۲۴۰۰ تن در نظر گرفته شده و تعداد موقعیت های مجاز در ماه سررسید قرارداد برای اعضا ۶۰۰۰ تن یا یک چهارم کل موقعیت های عضو در آن دارایی پایه ( هرکدام که بیشتر باشد) و برای مشتریان عادی ۶۰۰ تن است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها