دژپسند

وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان امور مالیاتی و برخی از مدیران این سازمان با علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش «کالاخبر»؛ به نقل از خانه ملت، لاریجانی در این نشست با بیان اینکه توسعه کشور بدون نظام مالیاتی صحیح امکان پذیر نیست، گفت: باید نظامات جدیدی در حوزه مالیاتی کشور ایجاد شود و همه باید در حوزه  فرهنگ سازی مالیاتی فعالیت کنند و جنبه های اقناعی آن توسط رسانه ها ارائه شود.

وی با بیان اینکه ساختار دولت باید کوچک و به اندازه دخل کشور، هزینه شود افزود: در حوزه مالیاتی باید بهسازی روش ها، حرکت به سمت نظام های هوشمند و تبادل اطلاعات صورت گیرد که اگر در این راستا دولت الکترونیک ایجاد شود داده ها به یکدیگر متصل شده و می توان از آن برای اداره صحیح کشور استفاده کرد.

رییس مجلس با اشاره به اینکه برخی زیر تیغ مالیات هستند و برخی از پرداخت آن فرار می کنند، ادامه داد: از تولیدکننده مالیات اخذ می شود اما از دلال آدرس دقیقی وجود ندارد تا بتوان مالیات دریافت کرد.

مردم باید پول خود را وارد حوزه تولید کنند

لاریجانی با بیان اینکه درصد سود واحدهای تولیدی مشخص است، تاکید کرد: ثروت های بادآورده مربوط به کارخانه ها نمی شود، چرا که میزان درآمدهای واحدهای تولیدی مشخص است و صورت های مالی آنها نمایان می کند که چه میزان درآمد کسب می کنند و ثروت بادآورده ای ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم باید ثروت خود را در بخش تولید سرمایه گذاری کنند افزود: مردم باید پول خود را  وارد حوزه تولید کنند.

میزان معوقات مالیاتی باید کاهش یابد

وی با بیان اینکه هزینه های تولید در کشور افزایش یافته است، ادامه داد: باید به بخش تولید کشور کمک و اگر واحدی جریمه مالیاتی داشته بخشوده شود، البته این مصوبه می تواند برای دو یا سه سال ساری و جاری باشد و پس از آن متوقف شود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه میزان معوقات مالیاتی باید کاهش یابد، تصریح کرد: تسرّی مالیات به سایر امور اقتصادی همانند ارز اقدامی مثبت است، اما موضوع مهم تر این است که باید از فرارهای مالیاتی که در کشور رخ می دهد نیز جلوگیری شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان، سیستم فعلی اخذ مالیات بر ارزش افزوده است افزود: گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده ظرف سه تا چهار ماه آینده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد تا پس از برررسی و تصویب پرونده آن در مجلس بسته شود.

باید در کشور تقاطع اطلاعاتی ایجاد شود

فرهاد دژپسند نیز با اشاره به نشست خود و مدیران سازمان امور مالیاتی با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی که باید کم کم نفت از بودجه خارج و در آینده نه چندان دور رابطه نفت و بودجه قطع شود تمرکز کشور باید روی بحث مالیات قرار گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزود: درآمدهای مالیاتی که به دنبال وصول آن هستیم باید به گونه ای باشد که به بخش تولید و فعالیت های سالم اقتصادی آسیب نرساند که لازمه این موضوع سامان دادن نظام اطلاعاتی است، یعنی نظام اطلاعاتی از گسترش و جامعیت لازم برخوردار باشد تا تمامی سطوح را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه باید در کشور تقاطع اطلاعاتی ایجاد شود، ادامه داد: باید اطلاعات سازمان امور مالیاتی با اطلاعات مابقی دستگاه ها درباره یک مؤدی تقاطع داده شده و پالایش شود که این موضوع دقت کار را بالا برده و وصول مالیات را بر مبنای اصول به حداکثر رسانده و اجحاف مالیاتی برای مؤدی را به حداقل می رساند که این موضوع یک گام به جلو است.

دژپسند با بیان اینکه ضمن نیاز به درآمد مالیاتی نباید به مؤدی فشار وارد شود، تاکید کرد: اگر موضوع تقاطع اطلاعاتی رخ دهد مالیات یک اهرم فشار برای فعالان اقتصادی نمی شود، بلکه یک اهرم برای توسعه فعالیت های اقتصادی سالم کشور شده و کارکرد آن نیز تغییر می یابد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی به دنبال مالیات هوشمند است

وی افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تحقق درآمدهای مالیاتی به دنبال مالیات هوشمند است یعنی یک نظام هوشمند مالیاتی را طراحی و مستقر کرده و در این قالب حتی روابط چهره به چهره پرداخت کننده مالیات و دریافت کننده آن را حذف می کند به گونه ای که مؤدی مالیاتی برای پرداخت مالیات در یک محیط الکترونیکی قرار گرفته و اقدامات خود را انجام می دهد و با ممیز مالیاتی نیز مواجه نمی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مزایای نظام هوشمند مالیاتی تصریح کرد: از آنجا که ابزارهای ارزیابی صحت ارقام و اعداد در قالب محیط الکترونیکی با تقاطع اطلاعاتی صورت می گیرد سهولتی گسترده برای مؤدی مالیاتی ایجاد می شود و مؤدی نیز برای پرداخت مالیات خود رغبت پیدا می کند.

دژپسند، همچنین با اشاره به تنظیم اصلاح ساختار بودجه در دولت، گفت: یکی از پیشنهادات مطرح شده در اصلاح ساختار بودجه این است که بودجه را از این پس ۲ سالانه تدوین کنیم، البته این موضوع با قانون اساسی مغایرت دارد که در حال بررسی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزود: به دلیل اینکه تدوین ۲ سالانه بودجه با قانون اساسی مغایر است، این پیشنهاد باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و در آنجا تصویب شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، تصریح کرد: روز گذشته نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه برای بررسی اصلاح ساختار بودجه برگزار شد که این موضوع در جلسات آینده شورا نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها