بورس كالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که"تاسیس شعبه بورس کالا در عراق برای صادرات و واردات کالا"، "توسعه تجارت ایران و عراق با محوریت بورس کالا"، "رشد انگیزه تولید با احترام به مکانیسم عرضه و تقاضا" و "معامله کالاهای اساسی در بورس شفافیت اقتصادی به همراه دارد" از مهم ترین عناوین آنها بود.

تاسیس شعبه بورس کالا در عراق برای صادرات و واردات کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و کمیسیون اوراق بهادار عراق، در تهران تفاهمنامه همکاری امضا کردند که تاسیس شعبه بورس کالا در عراق و ایجاد بستری برای صادرات و واردات کالا از این مسیر از محورهای اصلی این تفاهم نامه بود.

در این مراسم که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و اعضای هیات مدیره این سازمان و همچنین رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق و هیات همراه برگزار شد، دو طرف در خصوص تاسیس صندوق سرمایه گذاری مشترک بر اساس مدل مستر فاند و صندوق در صندوق توافق کردند.

شاپور محمدی در این خصوص گفت: هم اکنون چهار بورس اصلی در کشور ما وجود دارد، اما در عراق هنوز معاملات بورس کالا شروع نشده است. در همین راستا، یکی از اهداف تفاهم نامه راه اندازی معاملات کالایی در کشور عراق است و امیدواریم برای افتتاح این بورس به برادران عراقی خود کمک کنیم.

وی ادامه داد: می توانیم با ایجاد یک تابلوی مشترک در عراق این مسیر را آغاز کنیم و محصولاتی که از ایران به عراق صادر  می شود در این تابلو مورد مبادله قرار بگیرد.

توسعه تجارت ایران و عراق با محوریت بورس کالا

در هفته گذشته همچنین نشست ریاست کمیسیون اوراق بهادارعراق و هیات همراه با مدیر عامل و مدیران ارشد بورس کالای ایران در محل این شرکت برگزار شد که در این جلسه در خصوص راهکارهای موجود بر سر توسعه همکاری های تجاری و بازرگانی میان دو کشور ایران و عراق به منظور تسهیل مبادلات تجاری دو کشور و ایجاد بازاری شفاف، مطمئن و کاهش ریسک و هزینه های مبادلاتی ایران و عراق، بحث و تبادل نظر شد.

در این نشست، حامد سلطانی نژاد به پتانسیل های بالای ایران و بورس کالا در زمینه توسعه تجارت با عراق اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران طی چند سال اخیر بررسی های زیادی در زمینه توسعه تجارت با عراق انجام داده است که در این حوزه مواردی همچون تسویه وجوه، استمرار معامله و تحویل و استاندارد کالاها از اصلی ترین مشکلات تجار عراقی شناسایی شدند.

به گفته وی، تاسیس بورس کالای مشترک ایران و عراق در عراق از راهکارهایی است که می تواند به توسعه تجارت و رفع مشکلات ذکر شده کمک شایانی کند. وی افزون بر موضوع راه اندازی بورس کالای مشترک ایران و عراق در کشور عراق، پیشنهاد امکان تبادل اطلاعات و استفاده از تجربیات بورس کالای ایران برای راه اندازی بورس کالای عراق را مطرح کرد.

بهره گیری از تجربیات بورس کالای ایران

علاء عبدالحسین الساعدی رییس کمیسیون اوراق بهادار عراق گفت: ما مشتاق ارتباط با بورس کالای ایران هستیم تا از تجربیات این بورس در زمینه تجارت کالاها بهره ببریم. در این میان در شرایطی که تجار عراقی با تجار و تولیدکنندگان ایرانی در ارتباط هستند باید تلاش کنیم تا تجار عراقی با سازوکار بورس کالای ایران و مزایای معامله از این مسیر آشنا شوند.

وی اظهار داشت: همان طور که ذکر شد استانداردسازی محصولات و تحول وجه و کالا، استمرار عرضه ها و هزینه به مراتب کمتر معامله در بورس به نسبت معامله آزادانه حتما برای تجار عراقی جذاب خواهند بود که در این حوزه و به منظور راه اندازی بورس کالای مشترک به زودی دیدگاه نهادهای بالادستی تصمیم گیر عراق را جویا خواهیم شد.

رشد انگیزه تولید با احترام به مکانیسم عرضه و تقاضا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که احترام به مکانیسم عرضه و تقاضا در روند کشف قیمت کالاها به افزایش اعتماد میان تولیدکنندگان و دولت منجر شده و به رشد انگیزه و سرمایه گذاری در تولید منتهی می شود

حمیدرضا گرمابی عنوان کرد: هر جا سعی در دخالت در قیمت کالاها و دور شدن از نرخ های واقعی در هر محصولی گرفته ایم، شاهد حضور واسطه ها و ایجاد رانت بوده ایم. پس توصیه می شود که به بهانه حمایت از تولید در امر قیمت ها دخالت نکنیم تا تولیدکنندگان نیز انگیزه خود برای تولید بیشتر را از دست ندهند.

وی گفت: مکانیسم عرضه و تقاضا بدون شک بهترین راه برای تامین نیاز تولیدکننده و مصرف کننده است که ابزار اقتصادها برای این منظور، عرضه کالاها در بورس است. به این ترتیب اگر دولت اعلام کند که کلیه کالاهای استراتژیک و مواد اولیه باید در بورس کالا معامله شود، شاهد شفافیت مناسب و کشف قیمت های واقعی در اقتصاد خواهیم بود و دیگر شرایطی برای گرفتن برخی امتیازات ویژه از سوی افرادی خاص مهیا نمی شود.

معامله کالاهای اساسی در بورس شفافیت اقتصادی به همراه دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از دلایل اصلی هرج و مرج و بی نظمی در بازار کالاهای مختلف در ماه های اخیر، رونق بازارهای غیر رسمی بوده است که ادامه این روند، مدیریت برای تعادل بازارها را سخت تر می کند؛ از این رو، برای حمایت از تولید کالای ایرانی و مبارزه با فساد، باید زمینه ایجاد شفافیت در بازارها را فراهم کنیم به طوریکه در مبادلات به شیوه سنتی امکان نظارت و شفافیت مطلوب میسر نیست.

شهاب نادری با بیان اینکه دولت به کمک سازوکار بورس پیش از بروز هرگونه التهاب در قیمت‌ها می تواند بهترین تصمیم و اقدامات را برای تعادل بازار اتخاذ کند، تاکید کرد: عرضه حداکثری محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی در بورس کالا به دلیل شفافیت ایجاد شده در روند معاملات و استخراج لحظه‌ای و روزانه جزییات دادوستدها، به دولت کمک می کند تا با نظارت حجم عرضه و تقاضای موجود در بازار، پیش از بروز هرگونه التهاب در قیمت‌ها بهترین تصمیم و اقدامات را برای تعادل بازار اتخاذ کند.

وی با اشاره به اینکه سال هاست که بخش کشاورزی نسبت به نداشتن برآوردی از نیاز سالانه محصولات و برنامه‌ریزی برای تولید رنج می برد، گفت: با تمرکز معاملات در بورس کالا، این مشکل با توجه به شفافیت آماری موجود در این بورس تا حدود زیادی حل خواهد شد.

راهکار ایجاد توازن میان مصرف داخلی و صادرات چیست؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی «درون زایی» و «برون گرایی» بودن است به نحویکه ما باید بتوانیم در سال رونق تولید علاوه بر حمایت از تولید ملی به فکر رونق صادرات نیز باشیم که به نظر می رسد فرمول ارائه شده در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید در این زمینه راهگشاست.

سید راضی نوری با بیان این که مکانیزم بورس کالا شفافیت را به دنبال دارد تصریح کرد: هم اکنون سیاست گذاران از سازوکار بورس کالا در راستای عرضه محصولات، کشف بهتر قیمت ها، شفافیت اقتصادی و جلوگیری از آسیب به بخش تولید بهره می برند که در صورت اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید شاهد رشد صادرات و ارزآوری برای کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود که تولیدکنندگان داخلی از اجرای این ماده قانونی با رویکرد صادراتی حمایت کنند به طوریکه اگر محصولی در عرضه های داخلی بورس خریدار نداشت، امکان صادرات پیدا کند که از این مسیر شاهد ساماندهی بازار داخل و صادراتی خواهیم بود.

دسترسی دولت به اطلاعات بازار کالا چگونه است؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر معاملات کالاهای مهم کشور امروز در بورس کالا انجام نمی شد در واقع دولت و نهادهای تصمیم گیر دسترسی به اطلاعات و آمارهای موثق از بازار کالا نداشتند؛ از این رو می طلبد تا علاوه بر تشویق شرکت های شفاف حاضر در بورس، برای ورود بیشتر شرکت ها در بورس کالا نیز مشوق هایی در نظر گرفته شود.

سیروان امینی به تحقق عمده اهداف موردنظر برای راه اندازی بورس فلزات و بورس کالا اشاره کرد و گفت: امروز با گذشت ۱۲ سال از راه اندازی بورس کالا و شکل گیری زیرساخت های معاملاتی مناسب، بستری امن برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فراهم شده تا با رضایت اقدام به خرید و فروش محصولاتشان کنند.

وی با بیان اینکه به هر میزان که حجم مبادلات در بورس افزایش می یابد، آمارهای شفاف در اقتصادمان متولد می شود، گفت: پذیرش و معامله محصولات در بورس به معنای قبول شفافیت از سوی شرکت ها است که در همین راستا مسوولان تصمیم گیر نیز به دلیل شفافیت آماری بورس می توانند بهترین تصمیم را در جهت تنظیم بازارها اتخاذ کنند.

پذیرش محصول چند شرکت در بازار اصلی بورس کالای ایران

در هفته گذشته محصول چند شرکت در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

به این ترتیب هزار و ۱۸۰ تن کالای شمش روی شرکت ذوب روی بافق ، کالای قیر تولید گروه صنعتی قیر آذر پاسارگاد و کالای شمش سرب تولید فیدار نیروی کاسپین پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و سی  و چهارمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲ مرداد ۹۸ در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها