نشست تحلیلی زعفران- زرین زعفران

عرضه زیره سبز در قالب گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی در بورس کالای ایران موجب شد، سه اتفاق مهمی که همواره به دنبال عرضه محصولات در بورس کالا می افتد، برای این محصول نیز رقم بخورد؛ این سه اتفاق شامل استانداردسازی، کشف قیمت و ایجاد شفافیت در معاملات است.

رییس هیات مدیره شرکت کیمیابذر تربت حیدریه و فعال قدیمی بازار زیره و زعفران ضمن بیان این مطلب در گفتگو با «کالاخبر» اظهار داشت: محصولات کشاورزی تولیدی کشور به دو دسته تقسیم می شوند؛ محصولاتی که مصرف داخلی دارند و محصولاتی که عمدتا صادراتی هستند. زعفران و زیره نیز از جمله محصولات صادراتی هستند که ایران در تولید آنها حرف اول را در منطقه می زند. 
غلامرضا کریمی افزود: در خصوص محصول زعفران توانستیم به کمک بورس بازار را ساماندهی کرده و مشکلاتی که در خصوص کشف قیمت و کاهش نوسانات کاذب و حذف دست واسطه های غیرضرور وجود داشت، مرتفع کنیم.  
وی ادامه داد: محصول زیره سبز نیز به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمندی که ارزآوری بالایی برای کشور دارد، آن هم در شرایطی که فروش نفت ایران تحریم است، می تواند جایگزین مناسبی برای جبران کاهش درآمدهای ارزی در حوزه صادرات نفت و فرآورده های نفتی باشد.
کریمی تاکید کرد: برای تحقق صادرات زیره سبز با قیمت های عادلانه نیز همانند زعفران نیاز به ساماندهی بازار سنتی این محصول داریم؛ زیرا تولیدکنندگان و کشاورزان زیره کار محصول خود را متناسب با شرایط بازار و با وجود نوسانات شدیدی که در بازار وجود دارد، می فروشند و در چنین شرایطی ممکن است کشاورز به حق خود نرسد و انتفاع اصلی ناشی از درآمدهای فروش محصول خود را به دست نیاورد.
این فعال بازار زیره سبز در تربت حیدریه با اشاره به راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران گفت: با سازوکاری که در خصوص انجام معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالا طراحی شده و با پذیرش انبارهای استاندارد در بورس، این امکان فراهم شده که کشاورز محصول خود را به کارخانه های زیره پاک کنی تحویل داده و پس از استانداردسازی و بوجاری و در نهایت تحویل محصول به انبارهای پذیرش شده در بورس کالا، قبض انبار مربوطه برای زیره سبز دارای استانداردهای بورسی صادر می شود تا گواهی آن در نماد معاملاتی بارگزاری و قابل معامله شود.
وی افزود: از روز کاری بعد از صدور گواهی سپرده کالایی، کشاورز می تواند محصول خود را در قیمت تثبیت شده و عادلانه و برمبنای قیمت های مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی در بورس بفروشد. 
کریمی تاکید کرد: با عرضه محصول زیره سبز در بورس کالا، سه اتفاق مهمی که به دنبال عرضه محصولات در بورس می افتد، برای این محصول نیز رقم خورد که این سه اتفاق شامل استانداردسازی محصول، کشف قیمت و ایجاد شفافیت در معاملات است. 
به گفته وی، به کمک این ساختار شفاف، عملا پول حاصل از فروش محصول پس از استانداردسازی و فروش آن، مستقیما به حساب کشاورز واریز می شود و دست واسطه های غیرضرور به کمک بورس حذف شده است تا سود اصلی عاید خود کشاورزان زیره کار شود.
این فعال بازار زیره سبز در تربت حیدریه با اشاره به تجربه موفق عرضه زعفران در بورس کالا اظهار کرد: با تجربه ای که از عرضه زعفران در بورس به دست آمد، در ابتدای امر چالش هایی که برای حضور کشاورزان و زعفران کاران مشاهده شد، با کمک و همکاری های بورس کالا این مشکلات مرتفع گردید و عرضه طلای سرخ در بورس موفقت آمیز بود. در خصوص زیره سبز نیز امیدواریم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مرکزی تعاونی روستایی و بورس کالای ایران مشکلات احتمالی در صورت مشاهده، به تدریج رفع شود تا هم محصول را با استاندارد جهانی به کشورهای مقصد صادر کنیم و هم کشاورز انتفاع اصلی را به دست آورد و تولید پایداری داشته باشد.
کریمی در خاتمه سخنان خود با اشاره به امکان توسعه ظرفیت انبارداری زیره سبز تا  ۳۰۰۰ تن گفت: در حال حاضر ظرفیت ۵۰۰ تنی برای انبارهای پذیرفته شده در بورس کالای ایران در دسترس بوده و کشاورزان در حال تحویل محصول تولیدی خود به این انبارها هستند. امیدواریم با استقبالی که کشاورزان از نحوه معاملات زیره سبز در بورس کالا خواهند داشت، بزودی ظرفیت انبارهای پذیرفته شده خود را در بورس تا ۳۰۰۰ تن افزایش دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها