ناصرپور

دسترسی مستقیم کشاورز به بازار، کشف قیمت با تمام مولفه‌ها و پارامترهای عرضه‌ و تقاضا، رشد کیفی محصولات، نقدشوندگی بالای معاملات و کنار رفتن واسطه های غیرضروری از جمله مزایای معامله محصولات کشاورزی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی بورس کالای ایران است.

به گزارش «کالاخبر»، علیرضا ناصرپور سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی شرکت بورس‌کالای ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، درخصوص عرضه زیره سبز در تالار نقره‌ای اظهارکرد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس‌کالا مکانیزمی بوده که دسترسی مستقیم کشاورز به بازار را فراهم ساخته و کشاورزان می‌توانند بدون واسطه و مواجهه با دلالان، اقدام به فروش محصولات خود در بازارهای بزرگ کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، عرضه محصولات در بورس‌کالا برای کشاورزان دارای یک نکته بسیار مهم در خصوص نقدشوندگی دارد؛ کشاورزان پس از یک روز کاری از معامله محصول خود، می‌توانند تسویه معامله را در حساب خود مشاهده کنند و دیگر سوخت‌شدن سرمایه و دسترنج خود را تجربه نخواهند کرد.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی شرکت بورس‌کالای ایران همچنین به کشف قیمت در این بازار اشاره داشت و تصریح کرد: کشف قیمت با تمام مولفه‌ها و پارامترهای عرضه‌وتقاضا، دیگر امتیازی بوده که کشاورزان با معامله در بورس‌کالا می‌توانند بدست آورند زیرا در این بستر کشف قیمت محصولات به صورت رقابتی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر نباید این نکته را فراموش کرد که کشاورزان در خانه خود می‌توانند در سطح ملی کالاهای خود را عرضه و به‌فروش برسانند و دیگر درگیر بازارهای محلی نیستند.

ناصرپور در خصوص زیرساخت‌های ارائه شده به کشاورزان، گفت: انبارهایی در بسیاری نقاط برای معاملات زیره و زعفران پذیرش شده تا کشاورزان نواحی که کشت در آنجا رونق دارد بتوانند دسترنج و محصولات خود را به انبارهای مورد تایید و پذیرش بورس تحویل دهند و پس از طی مراحل اعلام شده، گواهی سپرده کالایی خود را تحویل می‌گیرند.

وی با تشریح این موضوع افزود: هنگامی که کشاورزان برای مراجعه به انبارها اقدام می‌کنند و انباردار نیز پس از آن نسبت به آزمایش و کیفیت محصولات را در دستور کار قرار داده و در صورت تایید، گواهی سپرده کالایی به کشاورزان ارائه شده که روی آن، نماد معاملاتی مربوط ایجاد و کشاورزان می‌توانند نسبت به فروش آن اقدام کنند.

او گفت: در طرف مقابل، خریداران نیز در بازار اقدام به خرید محصول در قالب گواهی سپرده کالایی می‌کنند و در این فضا، کشاورز بدون حضور دلال و واسطه می‌تواند محصولات خود را بدون حضور واسطه و با قیمتی کاملا رقابتی را به بازار عرضه کند.

ناصرپور در پایان خاطرنشان کرد: در پایان باید اشاره داشت که گواهی سپرده در بازار مالی تعریف شده و کشاورزان با محدودیت مواجه نیستند و وجوه موجود برای خریداری محصولات کشاورزی مستقیما به سوی کشاورزان می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها