ورق

معامله گر فلزات کارگزاری مبین سرمایه در گفت و گو با «کالاخبر» به بررسی روند معاملات فلزی به ویژه ورق های فولادی در تالار محصولات صنعتی بورس کالای ایران در روز جاری پرداخت.

امید واشقانی با بیان اینکه امروز معاملات شمش فولاد دو شرکت فولاد خوزستان و فولاد ارفع و انواع ورق های فولادی به جز ورق های گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه اصفهان بازار گرمی داشت به «کالاخبر» گفت: در جریان معاملات امروز معاملات انواع ورق های فولادی از جمله ورق های گرم، سرد و قلع اندود شرکت فولاد مبارکه اصفهان و نیز شمش فولاد مجتمع فولاد خوزستان و فولاد ارفع با رقابت خریداران همراه شد و تنها معاملات ورق گالوانیزه در قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.

وی افزود: در بخش معاملات ورق های فولادی فولاد مبارکه، بیش از ۱۳۹ هزار تن محصول مورد دادوستد قرار گرفت و خریداران نسبت به قیمت پایه عمده این محصولات به رقابت پرداختند.

وی با بیان اینکه همچنان قیمت های پایه عرضه شده محصولات و ورق های فولادی در بورس کالا پایین تر از بازار آزاد است، گفت: فولاد مبارکه به عنوان عرضه کننده ورق های فولادی، محصولات خود را با اعتبارات اسنادی و با تحویل دو ماه آینده در بورس عرضه می کند و همین امر با ایجاد جذابیت بیشتر، تقاضای خریداران را در پی داشته است. این در حالی است که خرید از بازار آزاد به صورت نقدی انجام می شود و خریدار برای خرید سلف از بازار آزاد باید هزینه های انبارداری را نیز بپردازد؛ حال آنکه در بورس این هزینه ها به خریدار تحمیل نمی شود.

این معامله گر حوزه فلزات با اشاره به اینکه عرضه های ورق گرم توسط مجتمع فولاد مبارکه هر دو هفته یکبار صورت می گیرد، گفت: با توجه به اینکه عرضه قبلی ورق گالوانیزه، ورق سرد و قلع اندود یک ماه پیش بوده است، حجم عرضه های کلی امروز ورق در مقایسه با هفته گذشته بیشتر شده است البته حجم معاملات ورق گرم نسبت به عرضه قبلی با قدری کاهش همراه بود.

واشقانی با بیان اینکه قیمت ها در معاملات امروز با نوسان اندکی همراه بوده، گفت: در میان محصولات معامله شده، قیمت ورق های قلع اندود به دلیل آزاد شدن واردات این محصول به کشور با افت بیشتری نسبت به عرضه های هفته های قبل همراه بوده است.

وی در خصوص پیش بینی ها از بازار ورق در هفته های پیش رو اظهار کرد: به نظر می رسد بازار فولاد در همین محدوده های قیمتی معاملات خود را تجربه کند و نوسان اندکی در بازار شاهد باشیم. اما در صورت رشد نرخ دلار، با افزایش تقاضا برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل برای خرید ورق جهت تولید محصول و صادرات آن، احتمال رشد قیمت ها نیز دور از ذهن نیست. اما اگر قیمت دلار در همین سطح باقی مانده و یا کاهش یابد، بازار تا حدی کشش داشته و پس از مدتی با ریزش قیمت ها مواجه خواهد شد. زیرا نرخ دلار در بازار ورق های فولادی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نسبت به سایر عوامل، تاثیر دو چندان دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها