بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که" پسته در اتاق انتظار ورود به بورس کالا"، " ارتباط بورس کالا و صنعت حمل و نقل می تواند مثبت باشد"، " تالار کشاورزی بورس به زودی پربار می شود"، " پیشنهاد عرضه فرش پس از پسته در بورس کالا" و " طرح جدید عرضه کالاها در بازار داخلی و بین المللی از کانال بورس کالا"از مهم ترین عناوین آنها بود.

پسته در اتاق انتظار ورود به بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»،در هفته گذشته نشست هم اندیشی میان برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته، اعضای اتاق بازرگانی کرمان و مدیران ارشد بورس کالای ایران روز گذشته در محل بورس کالا به منظور بررسی راه اندازی ابزارهای مالی روی پسته برگزار شد که در این نشست مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: با توجه به تجربه موفق و استقبال مناسب از معاملات زعفران و زیره سبز، امسال قصد داریم ابزارهای مالی روی محصول پسته از جمله گواهی سپرده کالایی را در بورس کالا راه اندازی کنیم؛ این در حالی است که پسته واریته های مختلفی دارد و در ابتدا به نظر می رسید شاید در زمینه استانداردسازی موضوع کمی پیچیده شود اما با برگزاری چندین نشست با تولیدکنندگان و صادرکنندگان هم اکنون در خصوص استاندارد سازی به نتایج مطلوبی رسیده ایم تا یک گام دیگر به راه اندازی معاملات گواهی سپرده پسته نزدیک شویم.

همچنین نایب رئیس اول اتاق کرمان در نشست هم اندیشی میان برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته، از آمادگی اتاق کرمان برای ورود پسته به بورس کالا خبر داد و گفت: در پی برگزاری نشست های مشترک، هم اکنون اقدامات لازم برای آغاز معاملات پسته در بورس کالا در حال انجام است و اتاق کرمان در این زمینه همکاری لازم را با بورس و تولیدکنندگان انجام می دهد.

جلیل کاربخش پیشنهاد کرد برای آغاز معاملات پسته در بورس کالا و با توجه به واریته های مختلف این محصول، معاملات با واریته های محدود مانند چند نوع پسته فندقی که حجم زیادی از تولید کشور را نیز شامل می شود، آغاز شود چراکه شروع کار با تنوع خیلی زیاد محصول و نماد بر تابلوی بورس شاید کار را کمی پیچیده کند.

ارتباط بورس کالا و صنعت حمل و نقل می تواند مثبت باشد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصادی و مدیریت بهره وری وزارت راه و شهرسازی معتقد است که ارتباط بورس کالا و صنعت حمل و نقل می تواند در حوزه شفاف سازی قیمت ها و راه اندازی ابزارهای مالی در این زمینه موثر باشد.

محسن صادقی اعلام کرد: موضوع راه اندازی بورس حمل و نقل طرحی است که چندی پیش از سوی مجلس مطرح شده است که در صورت رعایت برخی نکات و فراهم شدن زیر ساخت هایی می تواند طرح کارسازی برای کشور باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا و بازارهای مالی این بورس در بحث قیمت بلیت مطلوب است چراکه شفاف سازی از مولفه های اصلی بورس به شمار می رود و اگر قرار باشد بورس به این حوزه ورود کند به نظر می رسد که کشف قیمت ها را باید به عرضه و تقاضا و اقتصاد بازار سپرد تا بتوان به بهترین شکل از ظرفیت های بورس بهره برد.

پیشنهاد عرضه فرش پس از پسته در بورس کالا

عضو شورای عالی بورس گفت: بهتر است تا اقدامات لازم برای ورود اغلب کالاها مانند خودرو و فرش در بورس کالا صورت گیرد.

سعید اسلامی بیدگلی در خصوص اینکه آیا پسته هم می‌تواند همچون دیگر کالاها بازار مالی با حجم مناسبی را در بورس کالا تجربه کند؟گفت: اکنون به نظر می‌رسد که بورس کالا در حال کسب تجربیات مختلف در زمینه توسعه ابزارهای مالی در حوزه کشاورزی است و پسته از جمله محصولات مهم ایرانی محسوب می‌شود که به دلیل برخوردار بودن از بازار صادراتی، نسبت به دیگر محصولات از مشتریان خوبی برخوردار است..

تالار کشاورزی بورس به زودی پربار می شود

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس گفت: عرضه زیره و زعفران در بورس کالا تجربه ای موفقیت آمیز بوده که همین عرضه موفق و رضایت کشاورزان و فعالان بازار باعث شده است تا بحث عرضه سایر محصولات در آینده نزدیک در بورس کالا جدی تر شود.

سعید باستانی در خصوص لزوم ورود انواع محصولات کشاورزی به بورس کالا اعلام کرد: به نظر می رسد که چون بازار کسب و کار در حوزه کشاورزی یک بازارسنتی بوده و بازار بورس یک بازار مدرن است، بنابراین تفاوت ورود از عرصه سنتی به مدرن به زمینه سازی هایی نیاز دارد.این در حالی است که در هر کالایی که زمینه های لازم فراهم و فاصله بازار سنتی و مدرن کم شده، سریع تر وارد بازار بورس شده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: به مرور شاهد پربار شدن تالار معاملات کشاورزی بورس خواهیم بود زیرا فعالان بخش های مختلف در حال آشنایی با مزایای حضور در بورس هستند و به نظر می رسد در چند ماه آینده اتفاق های مثبتی در این زمینه رقم بخورد.

رونق تولید با فروش اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا

مرضیه طهماسبی رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: مجتمع های پتروشیمی با هدف حمایت از تولید داخل و تامین خوراک مورد نیاز صنایع تکمیلی ،آماده فروش اعتباری محصولات خود در بورس کالا هستند به طوریکه با توجه به ثبات نسبی بازار و اهتمام شرکت های پتروشیمی به عقد قرادادهای بلند مدت، شرایط لازم برای عقد قراردادهای بلند مدت کشف پرمیوم در بورس کالا برای بسیاری از محصولات پتروشیمی مهیا شده است.

معاملات گواهی سپرده پسته به زودی در بورس کالا راه اندازی می شود

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران با اشاره به اینکه مقدمات کار برای آغاز معاملات گواهی سپرده پسته در حال فراهم شدن است، گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده از مهر امسال و همزمان با برداشت پسته معاملات گواهی سپرده پسته و در ادامه قرارداد آتی این محصول در بورس کالا راه اندازی می‌شود و با توجه به هماهنگی‌های انجام شده میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته و بورس کالا، پیش بینی موفقیت در خصوص عرضه این کالا در بورس را داریم.

علیرضا ناصر پور اظهار داشت: پسته محصولی خاص است که بیشترین صادرات حوزه کشاورزی مربوط به این محصول است. این محصول گردش مالی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان دارد که ورود آن به بورس کالا خواسته بخشی از فعالان تولید و صادرات پسته بوده است.

پذیرش محصول چند شرکت در بورس کالای ایران

در هفته گذشته پذیرش محصول چند شرکت در بازار اصلی بورس کالای ایران صورت گرفت.

به این ترتیب بر اساس اطلاعیه مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران کالای قیر تولید شرکت تسلا انرژی ماد،۵ هزار تن شمش آلومینیوم(کالای مشتری) تولید مجتمع آلومینیوم هرمزال، عایق رطوبتی تولید شرکت نگین گام پارس، کالای میلگرد فولادی تولید شرکت مجتمع فولاد آتیه خیلج فارس و هزار و ۹۹۹ تن کالای دی اتیل هگزانول تولید شرکت kriscon chemicals  کشور تایوان پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و سی و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۳۰ مرداد ۹۸ در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها