بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که" صیانت از حقوق سهامداران با ساماندهی مقررات بازار پایه"، "ایران از طریق بورس کالا می تواند هاب سیمان منطقه شود"، "آمادگی مجلس برای اصلاح برخی قوانین و توسعه بورس کشاورزی"، "ثبت لبخند پسته به زودی بر تابلوی بورس کالا" و "تامین مالی ۳۰۰۰ میلیارد ریالی یک فولادساز از بورس کالای ایران" از مهم ترین عناوین آنها بود.

صیانت از حقوق سهامداران با ساماندهی مقررات بازار پایه

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته مدیر عامل بورس کالای ایران ضمن حمایت از اقدام اخیر فرابورس در ساماندهی مقرراتی در بازار پایه این اقدام را اولین قدم در صیانت از حقوق عامه سهامداران و کمک به سلامت بیشتر بازار دانست.

حامد سلطانی نژاد دلیل نیاز بازار پایه به نظارت بیشتر را ذات مخاطره پذیر و حجم به نسبت کوچک شرکت های این بازار دانست که امکان جو دهی، قیمت سازی، کرنرینگ و نهایتا تضییع حقوق قاطبه سهامداران و افزایش ریسک های غیر عملیاتی بازار سرمایه در برابر کسب سودهای کوتاه مدت غیر منطقی توسط عده ای محدود را به بازار تحمیل می کند.

وی اظهار امیدواری کرد که در گام های آینده مشخصه های سلامت هر ابزار مالی و قوانین حاکم بر آن تصویب شده و با همکاری شرکت های رتبه بندی، فعالان بازار علی الخصوص فعالان فعلی بازار پایه و مکانیزم های افشای اطلاعات در معرض استفاده عموم قرار گیرد.

ورود زعفران به بورس و شفافیت قیمت نیاز این صنعت بود

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عدم توسعه مکانیزاسیون در حد ضرورت و نیاز، نقطه ضعف موجود در تولید زعفران کشور محسوب می شود گفت: بورس زعفران، شفافیت در قیمت این محصول و تسریع در سپردن زعفران در بورس از نیازهای امروز بازار زعفران بوده که این رویدادها در حال انجام است.

محمدعلی طهماسبی  با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید خود با قوت و تمامیت وارد عرصه شود و در حوزه بهبود وضعیت زعفران سرمایه گذاری کند، گفت: بورس زعفران، شفافیت در قیمت این محصول، تسریع در سپردن زعفران در بورس و تشکیل شرکت های بزرگ در عرصه کشت و تولید این محصول استراتژیک از نیازهای امروز این محصول است.

ایران از طریق بورس کالا می تواند هاب سیمان منطقه شود

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در حال حاضر شاهد مازاد عرضه در بازار داخلی سیمان هستیم و ورود این محصول به بورس کالا می‌تواند قیمت‌های تعادلی و واقعی را در اختیار بازار قرار دهد به علاوه اینکه با فعال شدن تالار صادراتی بورس برای عرضه سیمان، ایران می‌تواند به‌ هاب سیمان منطقه تبدیل شود.

عبدالرضا شیخان اعلام کرد: کاهش ۱۵ درصدی صادرات این محصول در فصل بهار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از بروز مازاد بیشتری در مقایسه با گذشته حکایت دارد و باید دولت سریعا اقدامات تشویقی و تقویتی را در پیش‌بگیرد تا از افت بیشتر این صنعت جلوگیری به عمل آورد. البته با تصویب طرحی که بر مبنای آن سیمان از مناطق پرتولید به مناطق پرمصرف منتقل خواهد شد بخشی از مشکلات در زمینه مصرف داخلی حل می‌شود و می‌تواند شرایط را برای بهبود سطح تولید به منظور توزیع در بازار داخلی مهیا سازد.

آمادگی مجلس برای اصلاح برخی قوانین و توسعه بورس کشاورزی

حمید بنایی با اشاره به تجربه موفق عرضه زعفران در بورس و حمایت از کشاورزان گفت: مجلس این آمادگی را دارد که اگر برای عرضه و توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس نیاز به تنقیح و بازنگری و اصلاح در برخی قوانین وجود دارد این اقدام را انجام دهد که حمایت از بورس کالا به معنای حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان خواهد بود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی به عرضه زعفران در بورس کالا اشاره کرد و افزود: با مطرح شدن بحث عرضه زعفران در بورس کالا و آغاز معاملات این محصول شاهد ایجاد انگیزه در میان زعفران کاران هستیم چراکه به واسطه بورس این امیدواری به کشاورز داده شده که می تواند محصول تولیدی خود را با قیمت واقعی به فروش برساند و دیگر ناچار به عرضه با قیمت پایین در بازار و به واسطه ها نیست.

وی ادامه داد: با عرضه موفق زعفران به بورس بود که زیره نیز در صف ورود به بورس قرار گرفت و هم اکنون معاملات این دو محصول با حجم مناسبی دنبال می شود. همچنین قرارداد آتی و آپشن زعفران در بورس کالا راه اندازی شده که باید به کشاورزان آموزش لازم داده شود که از این مسیر می تواند قیمت محصولش در آینده را بیمه کند.

طلای سرخ زرند در راه تالار نقره ای

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان گفت: وجود واسطه‌های فراوان در بازار زعفران یکی از مهمترین مشکلات فروش این محصول است و ما معتقدیم بورس کالا بهترین بازار برای عرضه زعفران از جمله زعفران زرند به عنوان قطب تولید این محصول در کرمان است.

رضا ایرانمنش با برشمردن زعفران به عنوان محصول استراتژیک و یکی از مهم‌ترین و پرارزش‌ترین محصولات صادراتی غیرنفتی کشور، افزود:وجود دلال‌ها و واسطه‌های فراوان بازار زعفران یکی از مهمترین مشکلات فروش این محصول می باشد و ما معتقدیم بورس کالا بهترین بازار برای عرضه زعفران است.

وی ضمن ابراز خرسندی از فراهم شدن بستر فروش محصول زعفران زرندی در بورس کالا، کاهش هزینه‌های معاملاتی، کشف قیمت عادلانه، شفاف سازی و از بین رفتن معایب روش‌های فروش سنتی و ایجاد بستری مطمئن برای انجام معامله محصولات را از مزایای عرضه زعفران در بورس کالا عنوان کرد و بر لزوم ایجاد زمینه فروش زعفران زرندی نیز در بورس کالا و فرهنگ سازی و تشویق کشاورزان به فروش محصول خود از طریق بورس کالا تاکید کرد.

ثبت لبخند پسته به زودی بر تابلوی بورس کالا

مدیر تعاون روستایی استان سمنان گفت: برنامه ریزی برای عرضه پسته در بورس کالا در حال انجام است به طوریکه پس از پذیرش انبار مورد تایید بورس در شهرستان دامغان، ایجاد سه انبار دیگر مورد تایید بورس در شهرستان‌های گرمسار، سمنان و شاهرود در دستور کار قرار دارد.

احسان عباسپور گفت: انبار مورد تایید بورس در شهرستان دامغان احداث شده و از بیستم شهریور امسال که پسته در وزن بالا برداشت می‌شود در بازار بورس عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه عرضه پسته در بازار بورس موجب حذف واسطه و دستیابی کشاورز به سود واقعی می‌شود، یادآور شد: ایجاد سه انبار دیگر، مورد تایید بورس در شهرستان‌های گرمسار، سمنان و شاهرود در کنار انبار مورد تایید بورس در دامغان در دستور کار قرار دارد.

تامین مالی ۳۰۰۰ میلیارد ریالی یک فولادساز از بورس کالای ایران

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش روز سه شنبه ۱۲ شهریور ماه به منظور تامین مالی طرح های توسعه ای، اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد شمش فولادی (بیلت) به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران با سررسید دوساله کرد که با استقبال خریداران کل این اوراق به قیمت پایه فروش رفت.

در جریان عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد شمش فولادی(بیلت) شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در نماد « عکاوه ۲» تعداد ۹۰۲ هزار و ۷۱۷ قرارداد و با قیمت پایه ۳.۳۲۳.۳۰۰ در هر قرارداد صد کیلوگرمی، از طریق شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات عرضه شد که با استقبال خریداران کل آن مورد معامله قرار گرفت.

گفتنی است معاملات ثانویه آن از تاریخ ۱۳ شهریور ۹۸ لغایت ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ به مدت دو سال ادامه خواهد داشت و حداقل اوراق برای تسویه فیزیکی ۵۰ هزار قرارداد، معادل ۵۰۰۰ تن شمش فولادی در نظر گرفته شده و دوره تحویل حداکثر یک ماه پس از سررسید اوراق است.

گشایش یک انبار جدید زعفران با ظرفیت ۶ تن

یک انبار جدید به منظور انجام معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالای ایران با ظرفیت ۶ تن و با حضور احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، محمدعلی طهماسبی معاونت باغداری وزارت جهاد کشاورزی، محمدرضا اورانی رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و حسین زینلی مدیرکل دفتر گیاهان دارویی و زعفران وزارت جهاد کشاورزی گشایش یافت.

فرهاد سحرخیز عضو هیات رئیسه خانه صنعت معدن تجارت خراسان رضوی در این باره گفت: انبار شرکت سحرخیز ظرفیت نگه‌داری حدود ۶ تن زعفران نگین و پوشال را دارد و دارای ۳ نماد کالا شامل پوشال مرغوب ،پوشال معمولی،پوشال مرغوب است. 

وی بیان کرد: در این انبار از آخرین استانداردهای روز انبارداری در حوزه نگه‌داری زعفران استفاده می شود و در واقع شرایطی مهیا شده است تا دست رنج کشاورزان برای ورود به بورس کالا به بهترین نحو ممکن و در شرایط استاندارد نگه‌داری شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها