پسته

به گفته نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، نیمی از ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی به ویژه محصولات کشاورزی در کشور متعلق به پسته است و در کشور بیش از ۲۰ استان مشغول به پسته کاری هستند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، احمد انارکی‌محمدی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: نیمی از ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی بویژه محصولات کشاورزی در کشور متعلق به پسته است و در کشور بیش از ۲۰ استان مشغول به پسته کاری هستند.

وی تصریح کرد: سالانه هر میزان تولید پسته داشته باشیم پنج درصد آن صرف مصرف داخلی و ۹۵ درصد آن به کشورهای خارجی صادر می‌شود و امسال بر اساس پیش‌بینی انجمن پسته ایران ۲۲۰ هزار تن محصول پسته از باغ‌های کشور برداشت خواهیم کرد که ۲۰ هزار تن به مصرف داخلی می رسد و بقیه آن صادر می شود از این رو برنامه‌ریزی برای صادرات آن آغاز شده است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجایی که رقیب اصلی پسته ایران در دنیا آمریکا است و تحریم‌ها در این زمینه علیه ایران در نظر گرفته است می‌طلبد دولت بازارهای خارجی برای فروش این محصول را شناسایی کند و با ارائه تسهیلات به صادرکنندگان در راستای حمایت از این قشر و خرید به موقع محصول از کشاورزان زحمتکش فرصت رقابت را از آمریکا بگیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا و برای بررسی مشکلات فعالان اقتصادی و حل مشکلات ارزی تجار و صادرکنندگان پسته با پیگیری هایی که با وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت و معدن و تجارت و بانک مرکزی انجام دادیم در سفر روز پنجشنبه مدیرعامل و معاونین بانک مرکزی و نیز معاونان وزارت خانه‌های دارایی و اقتصاد به استان کرمان طی جلسه ای در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به مشکلات ارزی صادرکنندگان پسته رسیدگی شد.

انارکی‌محمدی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان پسته نحوه برگشت ارز به کشور بود تاکید کرد: قبلاً ارز حاصل از صادرات پسته به صورت ۵۰ درصد تهاتری (یعنی ۵۰ درصد به صورت کالا وارد کشور می شد)، ۲۰ درصد فیزیکی و  ۳۰ درصد هم به صورت نیمایی وارد کشور می شد.

وی افزود: از آنجایی که واحدهای صنعتی استان کرمان به ارز نیاز دارند قرار بر این شد، کل ارز حاصل از صادرات پسته استان کرمان به واحدهای تولیدی و صنعتی این استان اختصاص پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال گذشته خشکسالی و نوسانات دمایی سبب کاهش تولید پسته در کشور و امسال خوشبختانه بخشی از مشکلات به دلیل بارش‌های مناسب رفع شد.

بیش از ۲۸۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها