پسته

شمارش معکوس برای آغاز معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا آغاز شده و قرار است ظرف روزهای آینده این معاملات کلید بخورد؛ در همین زمینه علی نظری، یکی از اعضای انجمن پسته و از فعالان قدیمی این بازار، معامله پسته در بورس را تصمیمی مهم می‌داند که می تواند در حوزه بازاریابی جدید و استاندارد محصول وارد شده به بازار کمک کند.

به گزارش «کالاخبر»، نظری درباره تاثیر عرضه پسته در بورس کالا بر بازار این محصول به ایرنا گفت: موضوع عرضه پسته در بورس کالا از سال ها پیش مطرح شده بود اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده که با توجه به مقدمات فراهم شده می توان به انجام معاملات پسته در بورس امیدوار بود.

وی به بحث تعریف استاندارد کالا اشاره کرد و گفت: در خصوص استاندارد پسته، جذابیت ظاهری این محصول نیز اهمیت ویژه ای دارد چراکه اگر فقط کمی رنگ پسته تغییر کند قیمت آن جابه جا می‌شود، یا تغییر میزان باز و بسته بودن دهان پسته قیمتش را بالا و پایین می‌کند؛ به این ترتیب یک مقدار تغییر شکل پسته هم می‌تواند قیمت آن را تحت تاثیر قراردهد و دامنه جابجایی قیمت نیز زیاد است که پیشنهاد می شود این جابه جایی قیمت نیز در سازوکار بورس پیش بینی کند.

این فعال بازار پسته در خصوص چالش های این بازار عنوان می‌کند: یکی از اصلی ترین چالش های بازار پسته به نوسانات نرخ ارز مربوط است به طوریکه کاهش دلار ۱۸ هزار تومانی به ۱۱ هزار تومان مشکلات عدیده ای را برای صادرکنندگان ایجاد کرد.

نظری به این سوال که آیا عرضه پسته در بورس می تواند در بهبود کیفیت و نزدیک شدن این محصول به استانداردهای جهانی موثر باشد؟ پاسخ می‌دهد: بله به مرور زمان و با استانداردهایی که تعیین می‌شود، می توان روی کیفیت پسته‌هایی که وارد بازار می‌شود کار کرد.

وی در خصوص تاثیر ورود پسته به بورس کالا بر روی بازاریابی این محصول گفت: عرضه پسته در بورس می تواند به بازاریابی و شناسایی بازارهای جدید کمک کند. از طرفی پسته، بازاری بزرگ، سنتی و وفاداری دارد و بسیاری از خریداران پسته ایران کشورهایی هستند که از گذشته این محصول را از ما می‌خریدند که در این میان بورسی شدن پسته می تواند بازارهای جدید را برای این محصول با ارزش ایران هدف گذاری کند.

او در پایان عنوان کرد که همراهی همه فعالان بازار پسته با عرضه این محصول در بورس و راه اندازی ابزارهای مالی به مراتب می تواند در توسعه این معاملات و رفع ایرادات احتمالی نقش داشته باشد به طوریکه انجمن پسته نیز می تواند در این حوزه ایده هایی به بورس کالا ارائه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها