اورانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قابل پیش بینی بود شفافیت معاملات زعفران در بورس کالا مورد هجمه کسانی قرار گیرد که به شکل "زیرزمینی" کار می کنند و از شفافیت گریزان هستند؛ از این افراد باید پرسید شما چه سابقه خوبی از زعفران قبل از اینکه بورس زعفران ایجاد شود، در ذهن تان دارید؟

به گزارش «کالاخبر»، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در جلسه  هم اندیشی زعفران تربت حیدریه گفت: متاسفانه برخی مدیران به جای طرح مباحث کارشناسی برگرفته از اعداد وارقام و تحلیل های مستند و مستدل، تحت تاثیر رفتار و گفتار برخی صحبت های عوامانه و خیابانی، بازار زعفران را آشفته می کنند و این زیبنده یک مدیر نیست.

محمدرضا اورانی افزود: بر اساس آماری که از گمرک گرفتیم، میزان صادرات سال گذشته زعفران ۲۸۱ تن بود و در نیمه نخست امسال نیز ۷۸ تن صادرات زعفران داشتیم و اگر ما این ۲ رقم را کنار هم بگذاریم  و با میزان تولید زعفران مقایسه کنیم، در واقع زعفرانی نباید موجود باشد.

تولیدکننده زعفران باید نگاهش به بازارهای جهانی باشد

وی گفت: نکته دوم اینکه اگر سطح زیر کشت ۱۱۴ هزار هکتار زعفران در کشور را ملاک بگیریم، ۹۰ هزار هکتار به استان ما  اختصاص دارد و ۱۵ هزار هکتار هم به خراسان جنوبی  و از این روی با همه تبلیغات غیرواقعی که می گویند: "اینک زعفران در همه جای کشور کشت شده"، از این عدد فقط ۹ هزار هکتار باقی می ماند.

اورانی افزود: اهمیت این ارقام زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در خراسان شمالی هنوز به  حساب نیامده و لذا بهتر است با تکیه بر این آمار علمی، ذهن خود را در وسط یک مسیر غلط متوجه و متمرکز نکنیم.

وی تصریح کرد: نکته سوم اینکه اگر زعفران تا چند سال پیش صرفا به عنوان یک ادویه به جهان صادر می شد، امروز از مرز ادویه و طعم دهنده غذا گذشته و به عنوان یک دارو مطرح و صادر می شود و این یعنی یک ارزش افزوده جدید و حالا ما این میزان ۴۰۰ تن تولید را اگر به جمعیت جهان تقسیم کنیم، باید دنبال ظرفیت‌های تولید جدید برویم و تولیدکننده ما نگاهش به بازارهای بیرون باشد و خود را محدود به مصرف داخلی نکند.

برنامه ما برای زعفران دربرگیرنده منافع ملی است نه نفع یک گروه خاص

اورانی افزود: چهارم اینکه بورس و شفاف سازی هم برای کشاورز، هم برای واسطه ها و هم برای تاجری که می خواد یک نگاه منطقی به بازار داشته باشد، روشی نوین و مفید است و لذا خطاب به کسانی که از عملکرد بورس انتقاد دارند، می گوییم شما چه سابقه خوبی از زعفران قبل از اینکه بورس زعفران ایجاد شود، در ذهن تان دارید؟ وی با بیان اینکه تعریف و برنامه ما از زعفران دربرگیری منافع ملی حاصل از تولید و صادرات آن می باشد و نه نفع شخصی یک گروه خاص.

وی گفت: قبل از بورس هیچ  سابقه درخشانی از زعفران در ایران به چشم نمی خورد و در عین حال ادعا نداریم با ورود بورس تمام مشکلات زعفران کاران را  توانستیم برطرف کنیم.

دلالانی  که منافعشان به خطر افتاده

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی جای بسی تاسف است که می شنویم کسانی که امروز منافعشان از ایجاد بورس به خطر افتاده، می گویند "کاری می کنیم سازمان تعاون روستایی زعفران حاصل از خرید توافقی را به دریا بریزد" و روز دیگر ادعا می کنند که "کاری می کنیم بورس زعفران" موفق نشود.

اورانی ادامه داد: از کسانی که دست اندر کار برنامه ‌ریزی زعفران هستند می خواهم نقش سخنگویی کسانی که منافعشان با سیاست‌های دولت برای حمایت از زعفران کاران به خطر افتاده را، بازی نکنند.

وی  گفت: پیشنهاد می کنیم نخست شهرستان هایی که دست‌ اندرکار زعفران هستند، کشاورزان تحصیل کرده، زعفران کاران تحصیل کرده یا فرزندان تحصیلکرده آن ها را شناسایی و برای این افراد کارگاه های آموزشی آشنایی با ادبیات و الفبای بورس را دایر کنید زیرا با این شیوه قادر خواهیم بود زعفرانکاران را به سلاح علم روز تجهیز ودر نتیجه قادر شویم از این ظرفیت جدید یعنی بورس کالایی زعفران به نحو مطلوب استفاده کنیم.

اورانی افزود: نتیجه این فرایند آن است که زعفرانکاران و به خصوص کل مالکان، در فصل برداشت گل زعفران تنها به اندازه نیاز خود زعفران را وارد بازار کنند و با کمک بورس جلوی افت قیمت را بگیرند.

وی راهکار دیگر حمایت از محصول زعفران را اجرای طرح خرید توافقی با کمک تعاون روستایی دانست.

شفافیت بورس مورد حمله دلالان 

قابل پیش بینی بود که شفافیت در بازار بورس به طور قطع مورد هجمه کسانی قرار می گیرد که به شکل "زیرزمینی" کار می کردند.

رییس فراکسیون زعفران مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه هم اندیشی زعفران که با حضور فرماندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و دیگر مسؤولین محلی مرتبط با این محصول استراتژیک برگزار شد، با بیان اینکه در اجرای طرح خرید توافقی هم وزارت جهاد کشاورزی که متولی طرح های نظارتی و حمایتی است، هم کشاورزان که حاصل دست رنج شان به ثمن بخس به غارت نرفت و هم سازمان مرکزی تعاونی روستایی سود کردند، گفت: اراده ما بر آن است که در سال زراعی جدید نیز این طرح را با جدیت دنبال کنیم و از بانک کشاورزی انتظار می رود بهتر و بیش از سایر بانک ها پا پیش بگذارد.

سعید باستانی افزود: در چهار سال اخیر اتفاقاتی در حوزه زعفران افتاد که نیازمند بررسی است تا اگر ایرادی وجود دارد، برطرف شوند.

وی با بیان اینکه بزرگترین اتفاق، خرید توافقی زعفران در سال ۹۶ بود و بعد از آن هم در راه اندازی بورس کالایی زعفران در تربت حیدریه بود، گفت: این برای ما یک امر طبیعی و قابل پیش بینی بود که شفافیت در بازار بورس به طور قطع مورد هجمه کسانی قرار می گرفت که به شکل "زیرزمینی" کار می کردند که البته قرار گرفت.

بورس اهرمی برای کنترل افرادی است که از شفافیت گریزان هستند

باستانی افزود: این هجمه الان به اوج خودش رسیده و این افراد مشکلات بوجود آمده در بازار زعفران را ناشی از عملکرد بورس می دانند در حالی که این یک بیان و تحلیل علمی نیست و به عبارت بهتر تابلو بورس اهرمی برای کنترل افرادی است که از شفافیت گریزان هستند.

وی گفت: از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق وظیفه ذاتی خود مبنی بر اقدامات کنترلی و حمایتی، در کنار تولیدکننده و فرآوری کننده،  باید از صادر کننده زعفران نیز حمایت کند زیرا این یک زنجیره است و هیچ کدام از عوامل غریبه نیستند.

کنترل تنظیم بازار جزو وظایف ذاتی جهاد کشاورزی است

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: یک شیوه حمایتی آن است که وزارت جهاد کشاورزی مانع توسعه کشت ‌زعفران در ایران شود، اما اگر به هزار و یک دلیل قادر به انجام اقدامات محدود کننده نیست، ضرورت دارد تا کنترل تنظیم بازار را بر عهده بگیرد که این جزو وظایف ذاتی این وزارت خانه می باشد.

باستانی در بخش دیگری گفت: در خصوص موسسات مالی- اعتباری که طلبکارانشان مقابل مجلس تحصن کردند، دولت و مجلس با هدف راضی کردن سهام داران، اعتبار گذاشتند تا پولی را که دیگران خورده بودند، جبران کنند، امروز زعفرانکاران نیز از ما توقع دارند پا پیش گذاشته و در شرایط دشوار و نامبارک اقتصادی کنونی، آن ها را در زیر چتر حمایتی خود قرار بدهیم که البته خواسته نابجایی هم نیست.

بازارهای اروپا از نابسامانی های داخلی ما به نفع خود سود می برند

وی با بیان اینکه دولت چون قدرت اجرایی بسیار قوی دارد، لازم است بیاید و کنترل بازار را خود به دست بگیرد، افزود: سال ۹۶ دولت برای اجرای خرید توافقی ، ۴۰۰ میلیارد تومان وام گرفت و امسال هم باید با اجرا ی همین طرح به کمک زعفران کاران برود.

باستانی در ادامه گفت: مشکل دیگری که داریم آن است که بازارهای اروپا نه تنها نابسامانی ها و رقابت های داخلی ما را ندارند، بلکه از نابسامانی های داخلی ما به نفع خود سود می برند، لذا ایجاد یک وحدت رویه و سیاست همسو در داخل کشور، برای ایجاد آرامش بر بازار زعفران بسیار ضروری می باشد.

وی همچنین گفت: از جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان انتظار داریم برای سال زراعی جاری، برنامه خوبی برای تنظیم  بازارگل زعفران تدوین کنند و تصور می کنم با کمک یک مباشر خوب و حجم سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی که بتواند به موضوع ورود کند، بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

رییس فراکسیون زعفران مجلس در بخش دیگری گفت: وزارت جهاد کشاورزی ضرورت دارد در کنار تهیه دستورالعمل های لازم برای بورس، برنامه کاربردی و راهبردی خود به منظور اجرای خرید توافقی زعفران در آبان امسال را از هم اکنون برنامه ریزی کند.

وی افزود: در کنار اینها آزمایشگاه های مرجع مشخص و شناسایی شوند و هم اعتبارات لازم نیز تدارک دیده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها